Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har selv gått på skøytekurs i vinter, og skal ikke si jeg er utlært (langt fra...), men har et par tips:

Vekten skal i stor grad være på tærne, og knærne skal være lengre rem enn man tror (knær foran tær).

Hoftene skal i størst mulig grad frem (ikke baken ut), og overkroppen skal ikke lute fremover. Det er tingene jeg husker stadig ble repetert på kurset, men det er enklere å skrive enn å gjøre ;).

Takk for tips!

Men.... hm... går det an å skøyte i oppoverbakke uten å ha overkroppen et bra stykke frem?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Hei!

Det var veldig viktig informasjon!

Jeg liker å ha teori om det jeg gjør, for reell faktakunnskap forenkler mye.

''Hoftene skal i størst mulig grad frem (ikke baken ut), og overkroppen skal ikke lute fremover.''

Dette som du skrev øvde jeg meg på uten å vite det??

Det var noe med fysikken i meg som fikk akkurat det til å føles mest fremadrettet :-)

Jeg så litt på VM, ikke fordi det interesserte meg hvem hva heter osv... selve konkurransen, men jeg prøvde se hvordan de gjorde det. Men jeg syns dine tips nå er vesentlig og viktig informasjon for meg, så takk :-)

:)

Gjest Elextra

Takk for tips!

Men.... hm... går det an å skøyte i oppoverbakke uten å ha overkroppen et bra stykke frem?

''Men.... hm... går det an å skøyte i oppoverbakke uten å ha overkroppen et bra stykke frem?''

Noe fremover må den jo, men greit å ha i bakhodet likevel :-).

Som sagt - jeg regner med som nybegynner selv, så tror andre må gi de mer inngående rådene ;).

''Men.... hm... går det an å skøyte i oppoverbakke uten å ha overkroppen et bra stykke frem?''

Noe fremover må den jo, men greit å ha i bakhodet likevel :-).

Som sagt - jeg regner med som nybegynner selv, så tror andre må gi de mer inngående rådene ;).

;-)

Iallefall greit å være bevisst på slike ting, så får jeg prøve og se om det funker neste gang jeg er ute på ski :P Langrennsturer både igår og i forgårs, så har litt "dilla" for tida ;)

Annonse

Hei!

Jeg er glad for å lese at du syns det er så gøy :-)

Jeg kan nemlig ikke fordra å bli andpusten, og er litt avhengig av at ting jeg gjør er såpass morsomt at jeg avledes, og glemmer at jeg blir andpusten. Tennis er en idrett, der jeg feks glemmer at jeg blir sliten. Jeg kan løfte og bære tungt osv..., men selve det å kjenne smerten i brystet/halsen ved andpusten-het må jeg avledes fra, jeg føler meg fort kvalm da.

Jeg tror det var den mannen som skulle gjøre meg til sprinter som fikk meg til å føle meg syk, han drev meg veldig hardt, og jeg ble syk, kvalm, redd og løp selv når jeg trodde jeg ikke orket mer, men jeg løp da av redsel.

Mannen min og jeg var ute på ski nå i kveld. Nesten to uker siden sist (vi rant bare slalåm i vinterferien). Var spent på formen.

Vel- gliden var super, teknikken var mye bedre, både armer og bein var sterkere. MEN pusten hang ikke med i det hele tatt. Jeg gikk hardt opp første lange bratte bakke, og det ble helt feil. Pustet og peste og klarte bare ei runde. Pleier å ta to eller tre.

Vel... deilig med en treningstur selv om det bare ble en halv time. Deilig å kjenne at teknikken blir bedre gang for gang :-)

;-)

Iallefall greit å være bevisst på slike ting, så får jeg prøve og se om det funker neste gang jeg er ute på ski :P Langrennsturer både igår og i forgårs, så har litt "dilla" for tida ;)

Hei!

Synd du bor så langt unna :-)

Jeg trenger noen som drar meg med !!

er litt for bedagelig anlagt iblant.

Hei!

Synd du bor så langt unna :-)

Jeg trenger noen som drar meg med !!

er litt for bedagelig anlagt iblant.

Det er igrunnen jeg også, men så vet jeg at bare jeg kommer meg avgårde, så angrer jeg aldri! Hadde barna i helga, så da var det en enkel sak å komme seg ut sammen med dem :) Verre når jeg er alene.... Skal bare, skal bare... og vips, så er dagen over :P

Mannen min og jeg var ute på ski nå i kveld. Nesten to uker siden sist (vi rant bare slalåm i vinterferien). Var spent på formen.

Vel- gliden var super, teknikken var mye bedre, både armer og bein var sterkere. MEN pusten hang ikke med i det hele tatt. Jeg gikk hardt opp første lange bratte bakke, og det ble helt feil. Pustet og peste og klarte bare ei runde. Pleier å ta to eller tre.

Vel... deilig med en treningstur selv om det bare ble en halv time. Deilig å kjenne at teknikken blir bedre gang for gang :-)

Hei!

:-) jeg skal kanskje glede min mann med å foreslå en langrennstur en kveld da :-)

Jeg er ikke lett å få med på noe "nytt", jeg er litt treg.

Jeg tror han vil bli kjempeglad for et sånt forslag.

Selv om jeg altså selv fort blir andpusten, en bakke opp, med tempoet hans... ikke lett for meg :-)

Det var et godt forslag til å gjøre noe hyggelig en kveld, bare vi to.

Det er igrunnen jeg også, men så vet jeg at bare jeg kommer meg avgårde, så angrer jeg aldri! Hadde barna i helga, så da var det en enkel sak å komme seg ut sammen med dem :) Verre når jeg er alene.... Skal bare, skal bare... og vips, så er dagen over :P

Hei!

Ja sånn er det, mye man orker ekstra for barna :-)

Men viktig å huske på hvor bra man føler seg etter på.

På fjellet fikk jeg høre feks hvor frisk jeg så ut, konstante røde kinn etter tur og annen aktivitet :-)

Gjest Elextra

Hei!

:-) jeg skal kanskje glede min mann med å foreslå en langrennstur en kveld da :-)

Selv om jeg altså selv fort blir andpusten, en bakke opp, med tempoet hans... ikke lett for meg :-)

''Selv om jeg altså selv fort blir andpusten, en bakke opp, med tempoet hans... ikke lett for meg :-)''

Jeg blir kjempesliten, ikke lett å skøyte i Nordmarka, hvor det stort sett er bare opp opp opp og ned ned ned. Å skøyte opp bratte, lange, bakker er utelukket for min del :/.

''Selv om jeg altså selv fort blir andpusten, en bakke opp, med tempoet hans... ikke lett for meg :-)''

Jeg blir kjempesliten, ikke lett å skøyte i Nordmarka, hvor det stort sett er bare opp opp opp og ned ned ned. Å skøyte opp bratte, lange, bakker er utelukket for min del :/.

Hei!

Okey, da kanskje det burde være det for meg også... i starten :-)

Takk for din erfaring :-)

Annonse

Hei!

Ja og det er jo som du skriver en bakke rett opp til Ullevålseter :-) og en laaang bakke ned til Sognsvann :-)

Hei!

Ja det er veldig hyggelig å trene sammen. Mannen min er jo mye sterkere enn meg og har kunnet skøyte lenge. Men det er først denne vinteren vi har kjøpt oss skøyteutstyr. Jeg har muligens vanligvis bedre kondis enn ham, men siden han tar kraftigere tak enn meg, går han fortere enn meg.

Når vi er ute sammen, går vi sammen og han venter på meg. De første ukene tok han av igjen til en ekstra runde, men nå blir vi omtrent like slitne. Noen ganger har 14 åringen vært med oss om kvelden. Det er også gøy, selv om han er i vanvittig mye bedre form enn oss foreldre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...