Gå til innhold

Rusmisbruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en person som har røkt hasj i 15 år narkoman? Hørte en diskusjon hvor noen mener ja fordi hasj er et narkotisk stoff, andre mente nei fordi det "bare" er hasj.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvordan er funksjonen?

Tjener han til livets opphold ved eget arbeid, eller naver han?

Er han en god partner og forelder?

Skrevet

Hvordan er funksjonen?

Trist at du som psykiater har tatt i bruk det nedsettende ordet "nave".

Skrevet

Tja, la oss stille følgende spørsmål: Er en person som har drukket alkohol i 15 år alkoholiker? ;)

Det kommer vel an på hvordan han bruker det - om han har røkt hasj mer eller mindre konstant i 15 år, eller om han har brukt det av og til i den samme tiden. Og i hvilke situasjoner han bruker det, og hvorfor han bruker det - og hvordan han fungerer for øvrig.

At hasj er ulovlig er jo en rent juridisk greie, da må man snarere kalle ham kriminell. Narkoman handler mer om avhengighet og i hvilken grad det går ut over funksjonseven hans.

Skrevet

Hvordan er funksjonen?

H*n naver.

Bor hjemme hos foreldrene, alltid gjort.

Ingen partner og ingen barn.

Gjest Elextra
Skrevet

Det finnes vel ikke noe klart svar på det.

Jeg kjenner til flere som har røykt hasj i 15-20 år, men som på ingen måte er narkomane. De har jobber og familier og fungerer bra, men røyker altså av og til.

Andre som har røyket hasj i 15 år kan selvfølgelig være langt mer avhengige.

Skrevet

Er det et nedsettende ord altså. Har aldri hørt det ordet før, jeg. Trodde det var en forkortelse.

Skrevet

Ja, hvis personen må ha det for å fungere.

...eller ikke fungerer, nettopp fordi han bruker det.

Skrevet

H*n naver.

Bor hjemme hos foreldrene, alltid gjort.

Ingen partner og ingen barn.

Da er h*n definitivt en rusmisbruker.

Skrevet

Men nå er det ikke så mange år før han skal begynne å nave også ;)

Skrevet

Er det et nedsettende ord altså. Har aldri hørt det ordet før, jeg. Trodde det var en forkortelse.

Det er brukt om ungdommer som ikke gidder å jobbe eller å gå på skole, og heller velger å gå på sosialkontoret for å få penger.

Skrevet

Det er brukt om ungdommer som ikke gidder å jobbe eller å gå på skole, og heller velger å gå på sosialkontoret for å få penger.

Da passet det jo godt i denne sammenhengen.

Syke mennesker får trygd. Narkomane naver.

Skrevet

Da passet det jo godt i denne sammenhengen.

Syke mennesker får trygd. Narkomane naver.

Narkomane selvmedisinerer seg selv!

Skrevet

Ok! Da lærte jeg noe nytt. Passer forresten godt i denne sammenhengen.

Skrevet

Rusmisbrukere har som oftest en dobbeldiagnose. Psykisk sykdom, og avhengighet pga. selvmedisinering. Å nave det riktige ordet for de som er late. Dvs. dessertgenerasjonen som tror man kan få alt i hendene uten å jobbe.

Skrevet

Men nå er det ikke så mange år før han skal begynne å nave også ;)

LOL

Skrevet

Å si at dessertgenerasjonen er bortskjemte, så de går på NAV fremfor skole/jobb er feil da. Jeg tror de fleste som søker hjelp fra NAV har en grunn til det.

Skrevet

Hva skjer om han ikke får hasj? Klarer han _fint_ en uke eller mnd uten?

Hvordan fungerer han ellers?

Har han et rusproblem som roter til livet hans, spiller det liten rolle om det kalles Per eller Pål. Definisjonslek rydder ikke opp i tilværelsen. Men det kan kamuflere behovet for helrenovering, ikke minst for den som desperat hadde trengt en.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...