Gå til innhold

Mat konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Dèt er sant - kostbar affære, og slekten min kjøper også fra slakteriet til festbruk. Skjenning kjøpes på Røra visstnok (lenge mellom sodd hjemme hos meg). Bedre er det jo også, rett og slett fordi det er ferskt.

Men MÅTTE bare påpeke at man får skikkelig sodd også i butikken ;-)

''Men MÅTTE bare påpeke at man får skikkelig sodd også i butikken ;-)''

Joda, Inderøy-sodd (tror jeg det heter) i svarte bøtter er godt, men selvfølgelig mye dyrere enn de andre sortene som heter Innherredsodd og Trøndersodd og hva de nå kalles. De andre har ikke så gode kjøttboller som Inderøysoddet (om jeg husker riktig navn her nå). Og det som er på hermetikkboks og kalles Trondhjemssodd (?) har overhodet ingenting med sodd å gjøre, det er kjøttsuppe!

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

16

• EnolaGay

6

• PieLill

5

• meg__123!

4

Mest aktive i denne tråden

Hehe, jeg har heller aldri skjønt det med sodd, synes det er ganske godt, men ikke akkurat hva jeg forbinder med festmat. Enkelt å servere er det i hvertfall - de fleste kjøper det jo ferdig fra butikken.

Har deler av familie med tilknytning til Trøndelag, så er godt kjent med skikken :)

Tror man må være oppvokst med det :-) Men når det er sagt er det ingen av de store selskapene i min familie der det har blitt servert sodd da, verken konformasjoner eller bryllup. Men veldig fint til mer enkle, uformelle lag.

Det er da ikke helt uvanlig å ha "middagsmat" til lunsj på søndager og store dager (kjenner til folk på gård utenfor Oslo som spiser middag kl. 13 hver dag uanset...). Jeg ville ikke nølt med å servere stek eller annen middagsmat 12 eller 13.

13 er jo hakket bedre enn 12 - kanskje dere kan ta en forfriskning eller lett/stående forrett før dere går til bords?

Jeg har vokst opp med at det var middag til konformasjonene, og den gangen begynte alle sereminiene kl 11 på søndag, så da ble det vel mat fra 1230-tiden tenker jeg.

Generasjonen under meg har av og till hatt seremoni senere på dagen, men egen sønns humanistiske seremoni var ferdig kl 12 på søndag. Føltes helt riktig å ha full middag med servering ved bordet og taler osv etterpå, selv om vi normalt aldri spiser så tidlig. En festdag :-)

Annonse

Det er vel ganske vanlig at man faktisk blir oppfordra til å be gjestene om å droppe kirka, og heller kun komme til selskapet? Hvis det er 20 konfirmanter, og alle har med seg bare foreldre, søsken og besteforeldre i kirka - så vil det si at hver familie kanskje utgjør rundt 10 personer. Kun med den nærmeste familien vil da kirka ha 200 personer.... Om man i tillegg skal ha med tanter, onkler og søskenbarn, så sier det seg selv at det rett og slett ikke blir plass i en vanlig kirke.....

Da eldstejenta mi konfirmerte seg ifjor, så fikk hver konfirmant tildelt syv plasser øremerket for sin familie. De evt øvrige måtte bare se om det ble plass...

Stusslig å ikke kunne be gjestene til sermonien.

mvh

Gjest Tatjana

''Dessuten er dessverre min erfaring fra de siste konfirmasjonene jeg har vært i at mange av gjestene dropper å stille opp i kirken og i stedet bare kommer rett til middagen.''

Her er det sånn på borgerlige konfirmasjoner at det er meget begrenset hvor man hver konfirmant kan ha med seg i salen under seremonien så det er vanligvis mange som kommer rett til maten.

Vi skal ha kirkelig konfirmasjon og hos oss er det ingen grense for hvor mange som kan komme i kirken, de deler det dessuten i flere gudstjenester for å få plass til flere, det er mange konfirmanter. :o) Vi er litt spente på dette for dersom alle kommer hos oss blir det over 50 stk i kirken bare fra oss...

Da min eldste ble konfirmert var det begrensninger på hvor mange gjester hver enkelt fikk ta med seg i kirken. Taket var 20 gjester pr konfirmant, de var 11 konfirmanter og kirken er ikke spesielt stor. Det hadde rett og slett ikke vært fysisk mulig å presse inn flere mennesker, det var helt stappfullt.

Det varierer sikkert litt fra sted til sted, og med hvor mange konfirmanter det er også. men jeg har alltid oppfattet at det har vært vanlig med begrensninger.

''Men MÅTTE bare påpeke at man får skikkelig sodd også i butikken ;-)''

Joda, Inderøy-sodd (tror jeg det heter) i svarte bøtter er godt, men selvfølgelig mye dyrere enn de andre sortene som heter Innherredsodd og Trøndersodd og hva de nå kalles. De andre har ikke så gode kjøttboller som Inderøysoddet (om jeg husker riktig navn her nå). Og det som er på hermetikkboks og kalles Trondhjemssodd (?) har overhodet ingenting med sodd å gjøre, det er kjøttsuppe!

''Inderøy-sodd (tror jeg det heter) i svarte bøtter er godt'' Det er ordentlig sodd med kraft, kjøtt og boller fra lam. Dette er det samme soddet som man kjøper fra slakteriet, men butikksoddet er alltid frosset da :) ''Innherredsodd og Trøndersodd'' har både kjøtt og kraft fra storfe, og det har ingenting med soss å gjøre ;-) Bollene i Innerøysodd er lagd av lammefarse, malt en rekke ganger, mens bollene i Trøndersodd og Innherressodd har storfe i seg - tror ikke det er lov å kalle det sodd lenger :) ''Og det som er på hermetikkboks og kalles Trondhjemssodd (?) har overhodet ingenting med sodd å gjøre, det er kjøttsuppe!'' Og knapt nok det ;-p

Duverden - visste ikke at jeg visste så mye om sodd ;-p

''Inderøy-sodd (tror jeg det heter) i svarte bøtter er godt'' Det er ordentlig sodd med kraft, kjøtt og boller fra lam. Dette er det samme soddet som man kjøper fra slakteriet, men butikksoddet er alltid frosset da :) ''Innherredsodd og Trøndersodd'' har både kjøtt og kraft fra storfe, og det har ingenting med soss å gjøre ;-) Bollene i Innerøysodd er lagd av lammefarse, malt en rekke ganger, mens bollene i Trøndersodd og Innherressodd har storfe i seg - tror ikke det er lov å kalle det sodd lenger :) ''Og det som er på hermetikkboks og kalles Trondhjemssodd (?) har overhodet ingenting med sodd å gjøre, det er kjøttsuppe!'' Og knapt nok det ;-p

Duverden - visste ikke at jeg visste så mye om sodd ;-p

Det er ikke bare fårekjøtt i bollene vel, jeg mener det skal være både får og storfe både i bollene og at kjøttbitene også skal være av både får og storfe.

Annonse

Vi kjøpte 25 billetter vi, og ikke var vi tidlig ute heller, så jeg tror taket på antall billetter burde være høyt nok for de fleste ;-) Men kostbar affære for mange fort, 100 pr billett.

Vi skal ha humanistisk konfirmasjon i Olavshallen i år. Antall billetter hver enkelt får er fordelt på forhånd. Vi fikk tildelt totalt 11, inkludert de 6 som er med i prisen. Får ikke akkurat med alle gjestene da, men sånn er det jo bare. 120 kroner koster hver ekstrabillett nå, så det er kanskje like greit at vi ikke fikk flere. ;)

Det er jo ikke sikkert det er slik andre steder i landet, men såvidt jeg vet er det bare en seremoni her og ettersom det er mange borgerlige konfirmanter så begrenser det seg jo hvor mange hver konfirmant kan ha i salen.

Det er 6 humanetiske sermonier i Olavshallen i år. Billettene er fordelt på forhånd og vi fikk tildelt hele 11 stk totalt. Det blir mange konfirmanter i løpet av en liten helg. :)

Det er 6 humanetiske sermonier i Olavshallen i år. Billettene er fordelt på forhånd og vi fikk tildelt hele 11 stk totalt. Det blir mange konfirmanter i løpet av en liten helg. :)

Høres bra ut, det er noen år siden jeg var med på seremonien og da var det bare en tror jeg. Det er vel flere som velger humanistisk nå enn tidligere.

Ja, er enig i det... men det er jo håpløst når kirkene ikke er store nok til å romme alle....

Det er vel derfor det blir stadig vanligere med flere gudstjenester/sermonier og færre konfirmanter per bulk.

Å skulle måtte betale for at gjestene får være der, høres virkelig trist ut.

mvh

Gjest togli

Det er vel derfor det blir stadig vanligere med flere gudstjenester/sermonier og færre konfirmanter per bulk.

Å skulle måtte betale for at gjestene får være der, høres virkelig trist ut.

mvh

Hos oss er det vel ca 20-25 konfirmanter pr Gudstjeneste (fire Gudstjenester i løpet av en helg). Kirka er en typisk norsk trekirke, så det sier seg selv at den er stappfull på alle konfirmasjonsgudstjenestene ;)

Tror enkelte synes det er greit å slippe unna kirka også, og bare komme til selskapet :P (men skjønner hva du mener altså!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...