Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det å i en alder av ti år se sin far tape kampen mot døden til tross for legens forsøk på hjerte massasje og munn mot munn metode føre til Post Traumatisk Stress?

Skrevet

Nei.

Kan seksuelle overgrep i barndom være det?

Skrevet

Ja.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, absolutt. Dette er dessverre den hyppigste årsak til PTSD i Norge.

Skrevet

Så da tolker jeg det sånn at jeg ville klart meg psykisk om jeg hadde sluppet overgrep til tross for at det var vondt å se sin far dø.

Skrevet

Er det uvanlig at man uføretrygdes pga denne diagnosen?

Gjest ikke så enkelt nei
Skrevet

Så da tolker jeg det sånn at jeg ville klart meg psykisk om jeg hadde sluppet overgrep til tross for at det var vondt å se sin far dø.

Det er jo sammensatte årsaker til at en utvikler psykisk sykdom etter belastninger. Det fins også beskyttelsesfaktorer i personligheten, temperamentet, personlig stil, i omgivelsene, omsorgspersoner osv.. "Det er ikke bare hvordan en har det, men også hvordan en tar det". Mange greier seg bra på tross av vanskelige opplevelser i livet, men mange greier seg jo også dårlig på tross av at de har hatt en normal oppvekst og ikke opplevd særlig med belastninger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en meget klok og sannsynlig tolkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...