Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skjønner dette, men ikke dermed sagt at ordningen bør være slik den er i dag.

Det er borettslaget som eier boligen. Beboerne eier kun en borett. Dermed må det være opp til det enkelte borettslag hvordan man vil styre salg.

Når det er sagt har på mange måter borettslagene utspilt sin rolle etter som de ikke lengre gir en lavere inngangspris til boligmarkedet enn andre eieformer.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

22

• flisa

21

• mrxx

6

• EnolaGay

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Ja, moren min brant seg på dette, hadde funnet drømmeleiligheta og fikk den for 50 tusen under takst...

men da benyttet de seg jaggu av forkjøpsretten.

Så neste leilighet hun fant, der sikret hun seg og bød 100 tusen over takst,

ingen andre bød, og de med forkjøpsrett ga ikke lyd fra seg, hun fikk den.

Tror ofte de med forkjøpsrett benytter seg når de kan gjøre et "kupp", for de får jo leiligheten til den prisen du har kjempet deg til.

litt godt å høre - vi har gitt 90.000 over takst -i et område hvor det ikke er vanlig....

Ja, det er utrolig irriterende, med mindre man allerede er inne. I enkelte borettslag i Oslo er det så å si umulig for utenforstående å kjøpe annet enn de aller minste leilighetene - alt større blir tatt på forkjøpsrett. En nær slektning hadde bestemt seg for leilighet i et slikt borettslag for et par år siden og "mistet" FIRE ganger til budgivere med ansiennitet fra samme borettslag. Dobbelt kjedelig for den det gjelder fordi man jo ikke kan by på andre leiligheter mens man har et bud stående - og enkelte ganger tar det et par uker.

Ja - det er det med tiden også - vi må jo ut av huset etterhvert også.

Det er borettslaget som eier boligen. Beboerne eier kun en borett. Dermed må det være opp til det enkelte borettslag hvordan man vil styre salg.

Når det er sagt har på mange måter borettslagene utspilt sin rolle etter som de ikke lengre gir en lavere inngangspris til boligmarkedet enn andre eieformer.

mvh

Nei det kan jo rett og slett bli andre veien - vi har i alle fall bydd over prisantydning for å ha en sjangs.

''Dette er spørsmål om noen med forkjøpsrett går inn i siste og høyeste bud''

Jeg kjenner ikke til hvordan dette fungerer, men hvis en med forkjøpsrett vil kjøpe så betyr det at han kan by det samme som høyeste bud og få det?

Enig, dette burde ha blitt fjernet eller forandret.

Ja - han trer bare inn i det man selv har forhandlet seg frem til. Og man har ikke visst at noen har sittet og ventet en gang. Det burde i alle fall vært sånn at de hadde vært nødt til å ha vært med på budrunden, så man vet om de.

Ja - han trer bare inn i det man selv har forhandlet seg frem til. Og man har ikke visst at noen har sittet og ventet en gang. Det burde i alle fall vært sånn at de hadde vært nødt til å ha vært med på budrunden, så man vet om de.

''Det burde i alle fall vært sånn at de hadde vært nødt til å ha vært med på budrunden, så man vet om de.''

At de måtte melde sin interesse for å tiltre høyeste bud tidlig/før i budrunden, ikke først når budrunden er over?

Enig i at det på mange måter kan virke mer OK. Samtidig kan dette føre til en haug med mer eller mindre seriøse interesseanmeldelser og dermed er man like langt.

Det viktigste er at man vet hva man går til før man legger inn et bud. Ordningen er super eller avskyelig alt etter hvilken side av gjerde man sitter på.

mvh

Annonse

Jeg mistet en leilighet fordi mannen hadde annisitet i Obos fra 1951. Det var enda lenger enn meg. Og den var kjempebillig, 500 000 mindre enn den jeg kjøpte i etasjen over. Og det er 7 år siden så 500 000 var mye mer enn i dag.

Så har du betalt over takst så tror jeg ikke dere behøver å stresse.

''Det burde i alle fall vært sånn at de hadde vært nødt til å ha vært med på budrunden, så man vet om de.''

At de måtte melde sin interesse for å tiltre høyeste bud tidlig/før i budrunden, ikke først når budrunden er over?

Enig i at det på mange måter kan virke mer OK. Samtidig kan dette føre til en haug med mer eller mindre seriøse interesseanmeldelser og dermed er man like langt.

Det viktigste er at man vet hva man går til før man legger inn et bud. Ordningen er super eller avskyelig alt etter hvilken side av gjerde man sitter på.

mvh

Jada -den er avskyelig akkurat nå :) vi har vært og vindusshoppet hvitevarer, sofa og seng :)

Jeg mistet en leilighet fordi mannen hadde annisitet i Obos fra 1951. Det var enda lenger enn meg. Og den var kjempebillig, 500 000 mindre enn den jeg kjøpte i etasjen over. Og det er 7 år siden så 500 000 var mye mer enn i dag.

Så har du betalt over takst så tror jeg ikke dere behøver å stresse.

Takk Dorthe - og dette er jo heller ikke Oslo, det er mange leiligheter å velge mellom :)

Joda, jeg skjønner jo det ut i fra ordningen, men dette burde det bli en forandring på om det ikke skulle fjernes helt.

Tja ... Virker det ikke rettferdig at de som har vært medlem i la oss si 20-30 år og har betalt i alle år går foran en som har vært medlem i en uke, eller mnd?

Mulig jeg er det? Eller at medlemskapet er i foreldres navn til barnet er gammelt nok .. Nå er det ikke Oslo jeg snakker om, men andre steder i landet.

Trodde også at det ikke lengre var mulig å arve ansinitet. Men dette er heller ingen hårdnakket påstand.

Det som derimot går an er at den lang ansinitet kjøper boligen og overdrar den til en i nær familie.

mvh

Annonse

Tja ... Virker det ikke rettferdig at de som har vært medlem i la oss si 20-30 år og har betalt i alle år går foran en som har vært medlem i en uke, eller mnd?

Mulig det, men spørs om slik det er nå er så veldig mye mer rettferdig. Kanskje det burde ha vært annerledes.

Trodde også at det ikke lengre var mulig å arve ansinitet. Men dette er heller ingen hårdnakket påstand.

Det som derimot går an er at den lang ansinitet kjøper boligen og overdrar den til en i nær familie.

mvh

Jo man kan arve men får ikke lenger ansennitet enn man har levd :)

Mulig det, men spørs om slik det er nå er så veldig mye mer rettferdig. Kanskje det burde ha vært annerledes.

De som melder seg inn i boligbyggerlag gjør det for å kunne høste frukten av det. Å melde seg inn i OBOS er å kjøpe seg en potensiell fordel. De som avstår fra å melde seg inn, avstår også fra privilegiene.

Blir ikke så mye riktigere å ta fra medlemmer noe de har betalt for å kunne oppnå i årevis.

Om man er ute etter rettferdighet, må man lete helt andre steder enn det norske boligmarkedet, er jeg redd.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...