Gå til innhold

Lån i Statens pensjonskasse?

Anbefalte innlegg

Gjest kinna

Har muligheten til å søke lån i Statens Pensjonskasse, men har hørt snakk om at man kun får en sjanse til å låne penger der. Noen som vet om dette stemmer?

Vi vurderer å flytte til noe større, men først må det dukke opp noe(kan ta flere år før vi finner det rette objektet). Vi ønsker ikke å bruke opp den "ene" sjansen på å få lån der nå hvis det stemmer at reglene er slik - da venter vi til vi finner oss et annet hus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389441-l%C3%A5n-i-statens-pensjonskasse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det stemmer ikke. Dere kan søke 1 700 000 kr. til kjøp, oppussing av bolig eller refinansering av bolig, dvs. en som er medlem av SP, hvis dere er det begge to får dere selvsagt dobbelt så mye.

Hvis reglene endrer seg (som de gjør ofte) og lånemulighetene blir høyere kan dere ta nytt lån, men da må dere argumentere for hvorfor dere vil ta nytt lån og hva dere skal bruke det til. Tror ikke det er noe stort problem, men les siden deres og/eller ring og spør hvis noe er uklart.

Selv søkte jeg nytt lån til oppussing lenge etter at jeg hadde pusset opp og det var ingen som sjekket noe. Venner av meg søker nå lån for refinansering.

Gjest kinna

Nei det stemmer ikke. Dere kan søke 1 700 000 kr. til kjøp, oppussing av bolig eller refinansering av bolig, dvs. en som er medlem av SP, hvis dere er det begge to får dere selvsagt dobbelt så mye.

Hvis reglene endrer seg (som de gjør ofte) og lånemulighetene blir høyere kan dere ta nytt lån, men da må dere argumentere for hvorfor dere vil ta nytt lån og hva dere skal bruke det til. Tror ikke det er noe stort problem, men les siden deres og/eller ring og spør hvis noe er uklart.

Selv søkte jeg nytt lån til oppussing lenge etter at jeg hadde pusset opp og det var ingen som sjekket noe. Venner av meg søker nå lån for refinansering.

Takk for hjelpen :)

Gjest en annen person

1 700 000 er det pr person, eller når man er to? Jeg vurderer å refinansiere der, men har alene et lån på 1 500 000....

Annonse

Gjest kinna

Vet du(fineline) forresten hvordan man løser problemstillingen med pant i bolig når man fortsatt har 300.000,- igjen i lån i den banken man har lån i dag(altså: vi har 2 millioner i lån og det er kun jeg som kan lån i pensjonskassen). Vi får med andre ord ikke betalt ut hele lånet,- man kan vel ikke ha pant i samme bolig i to forskjellige banker?

Vet du(fineline) forresten hvordan man løser problemstillingen med pant i bolig når man fortsatt har 300.000,- igjen i lån i den banken man har lån i dag(altså: vi har 2 millioner i lån og det er kun jeg som kan lån i pensjonskassen). Vi får med andre ord ikke betalt ut hele lånet,- man kan vel ikke ha pant i samme bolig i to forskjellige banker?

Dere kan ha 300 000 kr i lån med andre pant i boligen, men sannsynligvis blir det da høyere renter. Dette må dere diskutere med banken, og dere kan også sjekke med flere banker.

Statens pensjonskasse krever alltid første pant.

tzatziki1365380058

Dere kan ha 300 000 kr i lån med andre pant i boligen, men sannsynligvis blir det da høyere renter. Dette må dere diskutere med banken, og dere kan også sjekke med flere banker.

Statens pensjonskasse krever alltid første pant.

SPK krever ikke 1. prioritet, tvert i mot. De viker stort sett alltid prioritet til fordel for annen, vanlig bank. Dette vet jeg fordi vi har lånt der i forb. med to huskjøp, og de har fraveket prioritet begge ganger. Det er også rimelig siden man stort sett alltid må ha tilleggsfinansiering ved huskjøp dersom bare en kan låne der. Hvis man ikke har masse egenkapital, da. De fleste hus koster mer enn 1750.

Pielill har et poeng nedenfor med behandlingstiden, den var 3 mnd sist vi søkte.

SPK krever ikke 1. prioritet, tvert i mot. De viker stort sett alltid prioritet til fordel for annen, vanlig bank. Dette vet jeg fordi vi har lånt der i forb. med to huskjøp, og de har fraveket prioritet begge ganger. Det er også rimelig siden man stort sett alltid må ha tilleggsfinansiering ved huskjøp dersom bare en kan låne der. Hvis man ikke har masse egenkapital, da. De fleste hus koster mer enn 1750.

Pielill har et poeng nedenfor med behandlingstiden, den var 3 mnd sist vi søkte.

Ok, men den gangen jeg fikk lån hos statens pensjonskasse måtte jeg ha første prioritet. Det kan godt hende at det har endret seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...