Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på snart 60 år. Jeg har i mange år følt meg i dårlig form. Jeg har også hatt endel smerter i brystet, uten at noen har funnet ut hva det kommer av. Jeg sover også tildels dårlig, måtte faktisk få tabletter, siden jeg bør være noenlunde opplagt i mitt yrke som buss-sjåfør. For endel år siden fikk jeg satt inn stent. Smertene kommer av og til og nå ble det så ille at legen sendte meg på sykehuset for en fullstendig sjekk. Prøver og målinger viste ingen feil med hjertet, hvilepuls varierte fra ca 50 til 63, belastning viste maks 140, blodtrykket varierte fra ca 125/70 til ca 140/ 90. Oksygenopptak 98 %.

Såvidt jeg har forstått tyder det på at jeg er i brukbar form. Fordi jeg i mange år jobbet nær sagt døgnet rundt pga økonomien, mener kona jeg kanskje rett og slett kan være "utslitt" selv om jeg nå har tatt det med ro de siste 10-15 årene. Vi er også mye ute i skog og mark, særlig i sommerhalvåret, det er bare tempoet som er satt ned, siden jeg av og til blir ganske tungpustet. Kan noen fortelle meg sannsynlige årsaker for at jeg stadig vekk føler meg slapp og trett?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389448-d%C3%A5rlig-kondisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest oziris

Smerter i brystet kan også være muskulært, ofte pga stress.... eller feil holdning, slik at du er anspent.

Angst kan og gi smerter i brystet.

Men får du sterke brystsmerter eller pustevansker, så ikke vær sen med å ringe 113...

Bedre en gang for mye enn en gang for lite til legen.

Du har jo blitt eldre, så formen er nok ikke som da du var ung.

Spis sunt og regelmessig, få i deg omega3, unngå for mye potetgull og søtsaker.

Slappheten kan skyldes feil kosthold og.

Får du nok søvn? Snorker du? Pustestopp om natten kan gjøre at

man ikke får i seg nok oksygen om natten og får hodepine, blir slapp og aldri helt uthvilt, det kan testes på sykehus...

Gå en daglig tur hver dag i frisk luft, ta vitamintilskudd og tran,

spis et par tre fiskemåltider i uka, fråts i frukt og grønnsaker, spis fiberrik mat,

få i deg nok vann 1 1/2-2 liter daglig.

Maks 2 enheter alkohol i uka. Unngå røyk.

Mange sunnhetsråd. Følger du disse og likevel føler deg uopplagt, så bestill deg en time hos lege, sjekk B12, jernlagre og blodprosent blant annet, om det er noe du mangler.... Om du har mer plager fra hjertet - få deg grundigere undersøkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...