Gå til innhold

rart

Gjest fleur

Anbefalte innlegg

har trent i flere måneder nå (3-4 ganger i uka)med et sunt kosthold på ca.1200 kcal daglig, men gikk ikke ned et gram i vekt.

Nå har jeg gått ned til ca.8-900 kcal per dag, og nå går jeg plutselig ned i vekt.

Bør jeg holde meg på de kaloriene?

Er 168 høy og veier 65 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Jeg er ingen kostholdsekspert, så jeg vet ikke hvor mange Kcal man skal ha pr dag sånn ca.

Men her er noen ideer om hvorfor vekten ble som den ble

-Når du trener brytes musklene ned og bygges opp igjen kraftigere enn de var før. Derfor trenger de "mat" til å tilføre energi til musklene. Det du kan legge merke til er at kroppen din ofte ser bedre ut, selv om du ikke mister vekt, fordi muskler er tunge.

Dvs. ett kilo fett synes mer på kroppen enn ett kilo muskler.

Når du da kutter ned på kcal inntaket, kan det være at kroppen går i underskudd på energi. Hvis du da trener, kan musklene tære på fettreservene i kroppen.

Men om du derimot slutter å trene, vil musklene "pungtere" slik at den vekten som var inni muskelen går bort. Så i stedet for at kroppen tærer på fettreservene så bryter den ned på musklene.

Håper det var forståelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

1200 kcal. er lite nok å få i seg på en dag, under dette fører bare til at forbrenningen i kroppen innstiller seg på hungersnød og går over på sparebluss. Det du går ned i vekt ved å spise 800-900 kcal. om dagen, kommer dui til å fyke raskt opp igjen, er jeg redd...... Hold deg på det nivået du opprinnelig hadde, og vær tålmodig! Når du trener så mye som du gjør får du muskler som veier mer enn fett! Det vil si at fettet blir erstattet med muskelmasse - og det er jo bare bra!! Det kan ta litt tid før kroppen stabiliserer seg...... Men du gjør det riktige ved å ikke gå under 1200 kcal om dagen!!!

Lykke til - du er superflink!!!! Og temmelig slank allerede ser jeg av vekt/høyde!!! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei fleur,

Et inntak av kun 8-900 kcal bør ikke vare over lengre tid. Har akkurat jobbet 3 uker på et livsstilssenter her i USA. Der satte vi noen av klientene på dietter helt ned til 600 kcal, men dette varte bare 1-3 dager, før det ble øket til 800 kcal, 1000 kcal og 1200 kcal med 1-3 dagers mellomrom. Det fungerer på en måte som en modifisert faste, for å ”resette” appetitten slik at man kan velge mat basert på sunne valg og ikke hva man har så lyst på.

Jeg kan dessverre ikke anbefale deg et inntak lavere enn 1200 kcal over tid, nettopp fordi et inntak under dette vil ikke gi deg nok av alle næringsstoffene kroppen trenger daglig. Et så lavt inntak som du har vil også føre til nedsatt forbrenning som bare vil gjøre det ennå verre over tid.

Synes du skal øke inntaket opp til 1200 igjen (gjør det over 1-2 uker slik at kroppen får tid til a venne seg til forandringen). Vekta di tilsier egentlig ikke at du bør gå ned noe særlig heller. Kanskje du allerede har gått ned nok?

Fortsett og tren (intervall trening viser seg å være det beste) og se hva som skjer. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...