Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse


Gjest Nemlig Hemlig

Anbefalte innlegg

Det fikk jeg også beskjed om av tannlegen og dattera mi fikk tannkjøttbetennelse for flere år siden uten å verken røyke eller snuse.

Ikke sant....Dette er arvelig, og det var det han sa til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    38

  • Sør

    36

  • EnolaGay

    5

  • hidi, the scorpion

    3

Han, min oralkirurg, la ikke vekt på røyking. Er han mer oppdatert enn andre, eller tør han å stå for de erfaringene han selv har gjort opp gjennom årene? Har han ikke latt seg friste av de utallige antirøykekampanjene som eksisterer? Kan det være mulig at røyking forårsaker alle mulige liedelser på denne jord, tenker kanskje han, og formidler dette videre til sine pasienter? Er han rett og slett dønn ærlig?

''Han, min oralkirurg, la ikke vekt på røyking. Er han mer oppdatert enn andre, eller tør han å stå for de erfaringene han selv har gjort opp gjennom årene? Har han ikke latt seg friste av de utallige antirøykekampanjene som eksisterer? Kan det være mulig at røyking forårsaker alle mulige liedelser på denne jord, tenker kanskje han, og formidler dette videre til sine pasienter? Er han rett og slett dønn ærlig? – Colette''

Nei, han ønsker nok ikke å krangle med deg om det. Det er tross alt du som er kunden, og du som betaler.

Uansett, det er ikke hans meninger som definerer fakta. Fakta defineres f. eks. ut av hvor mange som får tannkjøttbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant....Dette er arvelig, og det var det han sa til meg.

At det er en arvelig komponent betyr selvsagt ikke at det er upåvirket av røyking. Igjen, det ville være å lure seg selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han, min oralkirurg, la ikke vekt på røyking. Er han mer oppdatert enn andre, eller tør han å stå for de erfaringene han selv har gjort opp gjennom årene? Har han ikke latt seg friste av de utallige antirøykekampanjene som eksisterer? Kan det være mulig at røyking forårsaker alle mulige liedelser på denne jord, tenker kanskje han, og formidler dette videre til sine pasienter? Er han rett og slett dønn ærlig? – Colette''

Nei, han ønsker nok ikke å krangle med deg om det. Det er tross alt du som er kunden, og du som betaler.

Uansett, det er ikke hans meninger som definerer fakta. Fakta defineres f. eks. ut av hvor mange som får tannkjøttbetennelse.

Hvor useriøs tror du han er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en arvelig komponent betyr selvsagt ikke at det er upåvirket av røyking. Igjen, det ville være å lure seg selv.

Med vennlig hilsen

Det som er verre for tannkjøttet er diabetes. Men det vet vel du alt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant....Dette er arvelig, og det var det han sa til meg.

Her har nesten alle på den ene siden av familien hatt tannkjøttbetennelse både de som har røkt og de som ikke har røkt. Et par har også dødd av lungekreft uten å røyke.

Så jeg er nok av de som irriterer meg over at røyking får skylda for alt selv om jeg ikke tviler et øyeblikk på at røyking er usunt og at jeg burde slutte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er verre for tannkjøttet er diabetes. Men det vet vel du alt om?

''Det som er verre for tannkjøttet er diabetes. Men det vet vel du alt om? – Colette''

1) Røyking er ille for diabetes og forårsaker tannkjøttbetennelse.

2) Diabetes er ille for tannkjøttet KUN hvis det ikke er ordentlig behandlet, og man har vedvarende høyt blodsukker.

3) Folk med diabetes type 1 har ikke noe valg. Røykere kan slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor useriøs tror du han er?

''Hvor useriøs tror du han er? – Colette''

Det spørs hvor nøyaktig du siterer ham, og hvor mye dette faktisk bare er din fornektelse for at røyking er skadelig for tannkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nesten alle på den ene siden av familien hatt tannkjøttbetennelse både de som har røkt og de som ikke har røkt. Et par har også dødd av lungekreft uten å røyke.

Så jeg er nok av de som irriterer meg over at røyking får skylda for alt selv om jeg ikke tviler et øyeblikk på at røyking er usunt og at jeg burde slutte ;)

Nei, selvfølgelig er ikke røyking sunt, men det kan ikke få skylda for alt som er heller. Husker da datteren min trakk en visdomstann i underkjeven, som tok 1 time. Hun fikk, som er vanlig i slike situasjoner, "dry socket" med sterke smerter etter 2-3 dager, og ringte tannlegen. Det første de brølte inn i røret var: Røyker du?? Og det gjør hun jo, men "dry socket" er vanlig ved komplisert trekking av visdomstenner. Også hos de som ikke røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tannleger forholder seg dessverre til informasjon som er 10 ++++ år gammel. Jeg kom til verdens beste kirurg på Majorstua i Oslo. Da jeg selv nevnte røyking sa han: Nei, det er kun genetisk, og vi har ikke den politikken her at vi ikke behandler folk som røyker." Vil du ha cv.en hans?

''

Utdannet tannlege( cand. odont Universitetet i Bergen).Godkjent spesialist i oral kirurgi og oral medisin fra Universitetet i Oslo i 2003. Frode Øye har drevet privat oralkirurgisk praksis deltid fra 1998.

Frode Øye har lang og omfattende erfaring innen det fulle spekter av oralmedisin, oral- og implantatkirurgiske prosedyrer. Daglig leder av Kirurgiklinikken AS

YRKESERFARING

Privat spesialist praksis oral kirurgi

2003-

Instruktørtannlege/Spesialtannlege

Avdeling for oral kirurgi og oral medisin, Odont. Fak. Universitetet i Oslo

2000- 2004

Assistenttannlege/Spesialtannlege

Seksjon for Kjevekirurgi, ØNH- avd, Rikshospitalet

2000- 2003

Assistenttannlege

Kjevekirurgisk Avdeling, Haukeland Sykehus

1999-2000

Instruktørtannlege oral kirurgi og oral medisin

Klinikk for oral kirurgi og oral medisin, odont. Fak. Universitetet i Bergen.

1998 - 2000

Privat tannlegepraksis

Sykkylven

1997-1998

Militærtannlege

Haakonsvern, Bergen

1996 - 1997

UTDANNELSE OG FAGLIG BAKGRUNN

Spesialist i Oral kirurgi og oral medisin

(Oslo)

2003

Odontologisk embetseksamen- cand.odont.

Odontologisk fakultet, Universitetet i Bergen

1996

Publikasjon «Mandibular osteotomies in patients with juvenile rheumatoid arthritis»

Flere presentasjoner, foredrag og kurs innen fagområdet oral kirurgi / oral medisin og oral implantologi. ''

Dette er sitater fra klinikken hans:

'' Røyking frarådes i samband med implantatbehandling da det er større fare for komplikasjoner med bentap.''

''Som i all annen medisinsk behandling er det flere biologiske faktorer som kan spille inn og som kan føre til et uheldig resultat. En av de faktorene vi kjenner til er at pasienter som røyker og får utført implantater i har dårligere prognose enn for de som ikke røyker. Røykeslutt anbefales før en implantatoperasjon.''

Kilde: http://www.kirurgiklinikken.no/Behandlinger/Oralkirurgi/Tannimplantater/

Er ikke dette klart nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig er ikke røyking sunt, men det kan ikke få skylda for alt som er heller. Husker da datteren min trakk en visdomstann i underkjeven, som tok 1 time. Hun fikk, som er vanlig i slike situasjoner, "dry socket" med sterke smerter etter 2-3 dager, og ringte tannlegen. Det første de brølte inn i røret var: Røyker du?? Og det gjør hun jo, men "dry socket" er vanlig ved komplisert trekking av visdomstenner. Også hos de som ikke røyker.

''Nei, selvfølgelig er ikke røyking sunt, men det kan ikke få skylda for alt som er heller. Husker da datteren min trakk en visdomstann i underkjeven, som tok 1 time. Hun fikk, som er vanlig i slike situasjoner, "dry socket" med sterke smerter etter 2-3 dager, og ringte tannlegen. Det første de brølte inn i røret var: Røyker du?? Og det gjør hun jo, men "dry socket" er vanlig ved komplisert trekking av visdomstenner. Også hos de som ikke røyker. – Colette''

Ja, men det skjer langt OFTERE hos de som røyker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som er verre for tannkjøttet er diabetes. Men det vet vel du alt om? – Colette''

1) Røyking er ille for diabetes og forårsaker tannkjøttbetennelse.

2) Diabetes er ille for tannkjøttet KUN hvis det ikke er ordentlig behandlet, og man har vedvarende høyt blodsukker.

3) Folk med diabetes type 1 har ikke noe valg. Røykere kan slutte.

Dette er du ekspert på, tydeligvis. Men du er ikke verken tannlege/oralkirurg, lege, snakker, elektriker, familieterapeut osv, som du gir inntrykk av her inne veldig ofte.

https://www.google.no/search?q=black+adder&hl=no&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=celMUfrLCcKA4gT2w4HABg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1093&bih=447#imgrc=8cBw7Y1gT0VCCM%3A%3Bvavt8OYVkDUneM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F_Cb4mdL5MI2A%252FSwZg7RG6SzI%252FAAAAAAAAEq0%252F8YWp7Jl1rOM%252Fs1600%252Fblackadder1_m.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Ftainted-archive.blogspot.com%252F2009%252F11%252Fblackadder-first.html%3B384%3B414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nesten alle på den ene siden av familien hatt tannkjøttbetennelse både de som har røkt og de som ikke har røkt. Et par har også dødd av lungekreft uten å røyke.

Så jeg er nok av de som irriterer meg over at røyking får skylda for alt selv om jeg ikke tviler et øyeblikk på at røyking er usunt og at jeg burde slutte ;)

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror røyking kan ha vært den indirekte årsaken til andre verdenskrig, og muligens mordet på JFK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvor useriøs tror du han er? – Colette''

Det spørs hvor nøyaktig du siterer ham, og hvor mye dette faktisk bare er din fornektelse for at røyking er skadelig for tannkjøttet.

Jeg siterer han nøyaktig. Æsj. så kvalm du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror røyking kan ha vært den indirekte årsaken til andre verdenskrig, og muligens mordet på JFK.

LOL:-) Sikkert mye annet faenskap på denne jord også. Det er rett og slett det verste som har hendt menneskeheten så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, selvfølgelig er ikke røyking sunt, men det kan ikke få skylda for alt som er heller. Husker da datteren min trakk en visdomstann i underkjeven, som tok 1 time. Hun fikk, som er vanlig i slike situasjoner, "dry socket" med sterke smerter etter 2-3 dager, og ringte tannlegen. Det første de brølte inn i røret var: Røyker du?? Og det gjør hun jo, men "dry socket" er vanlig ved komplisert trekking av visdomstenner. Også hos de som ikke røyker. – Colette''

Ja, men det skjer langt OFTERE hos de som røyker!

Hva vet du om det? Dokumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sitater fra klinikken hans:

'' Røyking frarådes i samband med implantatbehandling da det er større fare for komplikasjoner med bentap.''

''Som i all annen medisinsk behandling er det flere biologiske faktorer som kan spille inn og som kan føre til et uheldig resultat. En av de faktorene vi kjenner til er at pasienter som røyker og får utført implantater i har dårligere prognose enn for de som ikke røyker. Røykeslutt anbefales før en implantatoperasjon.''

Kilde: http://www.kirurgiklinikken.no/Behandlinger/Oralkirurgi/Tannimplantater/

Er ikke dette klart nok?

Det er det han skriver, fordi han må ut i fra PK. Men det er ikke det han sier. Trodde du at jeg ikke hadde lest hjenmesiden hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror røyking kan ha vært den indirekte årsaken til andre verdenskrig, og muligens mordet på JFK.

Hehe, tviler ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er du ekspert på, tydeligvis. Men du er ikke verken tannlege/oralkirurg, lege, snakker, elektriker, familieterapeut osv, som du gir inntrykk av her inne veldig ofte.

''

Din påstand. Ikke min.

Uansett, at røyking er farlig og reduserer blodsirkulasjon (og derfor ødelegger sårheling) er allmennkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror røyking kan ha vært den indirekte årsaken til andre verdenskrig, og muligens mordet på JFK.

''Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror røyking kan ha vært den indirekte årsaken til andre verdenskrig, og muligens mordet på JFK. – tonie''

Du manger 1. verdenskrig, Koreakrigen, og konflikten mellom Japan og Kina!

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...