Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse


Gjest Nemlig Hemlig

Anbefalte innlegg

''Så min oralkirurg kjenner ikke fakta, og aner ikke hva han driver med? Rart at jeg i dag sitter med 6 implantater, som pr dd ikke har forvoldt meg noen form for smerte eller komplikasjoner etter 1/2 år, og som har grodd perfekt inn i kjeven i kombinasjon med sinuslift. – Colette''

Joda, han skriver jo akkurat det samme som jeg har påpekt om røyking.

At du mener han ikke sa det til deg skyldes nok heller selektiv hørsel hos deg, på grunn av fornektelse.

Nå orker jeg ikke mer. Hvis han hadde vært det minste i tvil om at implantatene skulle bli vellykket, så hadde han nektet å utføre inngrepet. Fordi implanatater er forbundet med garanti. Da måtte vi ha blitt enige, gjennom en skriftelig avtale hvor jeg selv sto ansvarlig, i så fall. Men han hadde ingen motforestillinger mot inngrepet. Det er snakk om mye penger her, i tillegg til hans renomme.

Du virker rett og slett ondskapsfull, og det tror jeg at du er, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    38

  • Sør

    36

  • EnolaGay

    5

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Nå orker jeg ikke mer. Hvis han hadde vært det minste i tvil om at implantatene skulle bli vellykket, så hadde han nektet å utføre inngrepet. Fordi implanatater er forbundet med garanti. Da måtte vi ha blitt enige, gjennom en skriftelig avtale hvor jeg selv sto ansvarlig, i så fall. Men han hadde ingen motforestillinger mot inngrepet. Det er snakk om mye penger her, i tillegg til hans renomme.

Du virker rett og slett ondskapsfull, og det tror jeg at du er, dessverre.

''Nå orker jeg ikke mer. Hvis han hadde vært det minste i tvil om at implantatene skulle bli vellykket, så hadde han nektet å utføre inngrepet. Fordi implanatater er forbundet med garanti. Da måtte vi ha blitt enige, gjennom en skriftelig avtale hvor jeg selv sto ansvarlig, i så fall. Men han hadde ingen motforestillinger mot inngrepet. Det er snakk om mye penger her, i tillegg til hans renomme.

Du virker rett og slett ondskapsfull, og det tror jeg at du er, dessverre. – Colette''

Igjen, fornektelse.

Jeg siterer tannlegen din. Mener du han er "ondskapsfull" også?

Ordene er jo hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Snuser ikke mye, men det vil bli vrient å slutte.''

Tannkjøttbetennelse er en alvorlig sykdom. Det vil , om det ikke stoppes opp, føre til at tenner løsner og faller ut.

Skjønner kjempegodt hvor vanskelig det er å stoppe med nikotin, men ja, det gjør sykdommen verre.

Røyker selv, og mine tenner hadde vært _mye_ bedre uten nikotin.

Om jeg en dag skulle få ekstra penger, så ville jeg brukt dem på tennene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Snuser ikke mye, men det vil bli vrient å slutte.''

Tannkjøttbetennelse er en alvorlig sykdom. Det vil , om det ikke stoppes opp, føre til at tenner løsner og faller ut.

Skjønner kjempegodt hvor vanskelig det er å stoppe med nikotin, men ja, det gjør sykdommen verre.

Røyker selv, og mine tenner hadde vært _mye_ bedre uten nikotin.

Om jeg en dag skulle få ekstra penger, så ville jeg brukt dem på tennene mine!

Jeg har hatt problemer med tannkjøttet siden jeg var under 20 år, og ikke-røyker. Jeg har aldri hatt mange hull, og har heller ikke hatt det gjennom de siste 12 årene. 0 hulll faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Gidder ikke lese alt men av de siste 1000 svar skjønner jeg lett hvordan "diskusjonen" har forløpet. Jeg tok en kryss-sjekk, og er superoverasket over at ordene "muslim", "snåsamannen" eller "personangrep" ikke er å lese hehe :D

Anyhow: Collette, ingen vits vettu. Tidligere var sør artig og klok utenfor alternativ medisin- og/ eller muslimtråder, men nå er han bare en sur besserwisser (med unntak av når han svarer togli, madelenemie og nhd - der er han fremdeles en slags hyggelig kind-of-solstråle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har hatt problemer med tannkjøttet siden jeg var under 20 år, og ikke-røyker. Jeg har aldri hatt mange hull, og har heller ikke hatt det gjennom de siste 12 årene. 0 hulll faktisk :-)

''Jeg har hatt problemer med tannkjøttet siden jeg var under 20 år, og ikke-røyker. Jeg har aldri hatt mange hull, og har heller ikke hatt det gjennom de siste 12 årene. 0 hulll faktisk :-)''

Så herlig! Hadde vært i himmelen, var jeg deg;) Tenner, er så viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frudolén

Gidder ikke lese alt men av de siste 1000 svar skjønner jeg lett hvordan "diskusjonen" har forløpet. Jeg tok en kryss-sjekk, og er superoverasket over at ordene "muslim", "snåsamannen" eller "personangrep" ikke er å lese hehe :D

Anyhow: Collette, ingen vits vettu. Tidligere var sør artig og klok utenfor alternativ medisin- og/ eller muslimtråder, men nå er han bare en sur besserwisser (med unntak av når han svarer togli, madelenemie og nhd - der er han fremdeles en slags hyggelig kind-of-solstråle;)

''Gidder ikke lese alt men av de siste 1000 svar skjønner jeg lett hvordan "diskusjonen" har forløpet. Jeg tok en kryss-sjekk, og er superoverasket over at ordene "muslim", "snåsamannen" eller "personangrep" ikke er å lese hehe :D''

Du glemte Hitler, jøder, Alvdal, katter, og Nord & Ned.

''Anyhow: Collette, ingen vits vettu. Tidligere var sør artig og klok utenfor alternativ medisin- og/ eller muslimtråder, men nå er han bare en sur besserwisser (med unntak av når han svarer togli, madelenemie og nhd - der er han fremdeles en slags hyggelig kind-of-solstråle;)''

Spesielt når han logrer for NHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

''Snuser ikke mye, men det vil bli vrient å slutte.''

Tannkjøttbetennelse er en alvorlig sykdom. Det vil , om det ikke stoppes opp, føre til at tenner løsner og faller ut.

Skjønner kjempegodt hvor vanskelig det er å stoppe med nikotin, men ja, det gjør sykdommen verre.

Røyker selv, og mine tenner hadde vært _mye_ bedre uten nikotin.

Om jeg en dag skulle få ekstra penger, så ville jeg brukt dem på tennene mine!

''Om jeg en dag skulle få ekstra penger, så ville jeg brukt dem på tennene mine!''

Er det ikke billigere å slutte å røyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til videre!

Sopp??? Tannkjøttbetennelse oppstår pga av bakterier i en seriekombinasjon som den aktuelle personen ikke klarer å bekjempe ut fra sitt immunforsvar. Og dette er genestisk/arvelig.

Beklager, sopp har kanskje ikke noe direkte med tannkjøttsbetennelsen å gjøre.

Men røyking kan føre til sopp i munnhulen. Og soppen pga røyking gjør at man har lettere for å få tannstein. Har man mye tannstein, går det også utover tannkjøttet.

Fra side 3 på denne link: http://www.jevnakerdyreklinikk.no/art/hundens%20tannhelse.pdf

Tannstein dannes av plakk som mineraliseres etter 2

4-48 timer. Tannstein har en svært ru

overflate og det gjør at plakket og bakteriene lett

ere kan feste seg. Det gjør det også

vanskeligere å fjerne plakk. Når tannsteinen først

har blitt dannet, går det ikke å fjerne det

med vanlig munnhygiene. Det skal fjernes med en kra

ftigere mekanisk rensning, for eksempel

ultralyd. Nå har hunden svært dårlig ånde. Den kan

vise vanskeligheter og smerter ved

spising, sikling, og inflammert og blødende tannkjø

tt. På dette stadiet er det fremdeles mulig å

få renset opp i tennene og munnhulen, og få dempet

symptomene inntil sirkelen starter på nytt!"

http://ungweb.no/UNGweb/Tannhelse/Fakta-om-tannhelse/Munnhelse-og-tobakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til videre!

Bare hyggelig!

Med vennlig hilsen

Hva er riktig? Dette: "Re: Tannkjøttbetennelse

Sopp??? Tannkjøttbetennelse oppstår pga av bakterier i en seriekombinasjon som den aktuelle personen ikke klarer å bekjempe ut fra sitt immunforsvar. Og dette er genestisk/arvelig. – Colette"

eller dette (eller er begge deler rett?):

"

Re: Tannkjøttbetennelse

Beklager, sopp har kanskje ikke noe direkte med tannkjøttsbetennelsen å gjøre. Men røyking kan føre til sopp i munnhulen. Og soppen pga røyking gjør at man har lettere for å få tannstein. Har man mye tannstein, går det også utover tannkjøttet.

Fra side 3 på denne link: http://www.jevnakerdyreklinikk.no/art/hundens%20tannhelse.pdf

Tannstein dannes av plakk som mineraliseres etter 2 4-48 timer. Tannstein har en svært ru overflate og det gjør at plakket og bakteriene lett ere kan feste seg. Det gjør det også vanskeligere å fjerne plakk. Når tannsteinen først har blitt dannet, går det ikke å fjerne det med vanlig munnhygiene. Det skal fjernes med en kra ftigere mekanisk rensning, for eksempel ultralyd. Nå har hunden svært dårlig ånde. Den kan vise vanskeligheter og smerter ved spising, sikling, og inflammert og blødende tannkjø tt. På dette stadiet er det fremdeles mulig å få renset opp i tennene og munnhulen, og få dempet symptomene inntil sirkelen starter på nytt!"

http://ungweb.no/UNGweb/Tannhelse/Fakta-om-tannhelse/Munnhelse-og-tobakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig? Dette: "Re: Tannkjøttbetennelse

Sopp??? Tannkjøttbetennelse oppstår pga av bakterier i en seriekombinasjon som den aktuelle personen ikke klarer å bekjempe ut fra sitt immunforsvar. Og dette er genestisk/arvelig. – Colette"

eller dette (eller er begge deler rett?):

"

Re: Tannkjøttbetennelse

Beklager, sopp har kanskje ikke noe direkte med tannkjøttsbetennelsen å gjøre. Men røyking kan føre til sopp i munnhulen. Og soppen pga røyking gjør at man har lettere for å få tannstein. Har man mye tannstein, går det også utover tannkjøttet.

Fra side 3 på denne link: http://www.jevnakerdyreklinikk.no/art/hundens%20tannhelse.pdf

Tannstein dannes av plakk som mineraliseres etter 2 4-48 timer. Tannstein har en svært ru overflate og det gjør at plakket og bakteriene lett ere kan feste seg. Det gjør det også vanskeligere å fjerne plakk. Når tannsteinen først har blitt dannet, går det ikke å fjerne det med vanlig munnhygiene. Det skal fjernes med en kra ftigere mekanisk rensning, for eksempel ultralyd. Nå har hunden svært dårlig ånde. Den kan vise vanskeligheter og smerter ved spising, sikling, og inflammert og blødende tannkjø tt. På dette stadiet er det fremdeles mulig å få renset opp i tennene og munnhulen, og få dempet symptomene inntil sirkelen starter på nytt!"

http://ungweb.no/UNGweb/Tannhelse/Fakta-om-tannhelse/Munnhelse-og-tobakk

Fra det jeg har lest meg til, så har det ikke vært snakk om sopp (selv om det sikkert også skjer, men jeg vet ikke hvor ofte), men at røykingen har endret pHen i munnen, som gir grobunn for en bakteriekultur som angriper tannkjøttet.

I tillegg, røykingen (nikotin) får blodårer til å trekke seg sammen, og gjør derfor at det er vanskeligere for kroppen å bli kvitt betennelser i tannroten, for eksempel.

Jeg sjekket en god del på nett i går kveld, og veldlig mange tannleger og undersøkelser påpekte viktigheten av ikke å røyke.

Inkl. tannlegen til Colette, faktisk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg leser tråden, jeg har hatt noe lignende, og da var årsaken bihulene... Tannlegen viste og forklarte at det er åpninger som er tynnere enn hårstrå fra bihulene og ned i tenner og røtter. Dersom det er tette/betente bihuler så kan det gi seg utslag i problemer med munnen.

Forøvrig har du sikkert fått (samme) og mange gode svar nedover. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp??? Tannkjøttbetennelse oppstår pga av bakterier i en seriekombinasjon som den aktuelle personen ikke klarer å bekjempe ut fra sitt immunforsvar. Og dette er genestisk/arvelig.

Du tenker på periodontitt. Det er ikke kun periodontitt som gir betennelse i tannkjøtt. :0) Folk uten den lidelsen kan og ha uflaks (som meg der problemet egentlig var bihulene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nemlig Hemlig

Du verden her var det mange svar. Jeg har bestilt fagsvar også, så blir spennende å se, det kan sikkert ta litt tid, da det er påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Om jeg en dag skulle få ekstra penger, så ville jeg brukt dem på tennene mine!''

Er det ikke billigere å slutte å røyke?

''Er det ikke billigere å slutte å røyke?''

Definitivt! Og jeg skal slutte den dagen, når en av mine tre barn, skal bli foreldre;)

Min søster er bestemor til fem, og hun er yngre enn meg, barna våre er på samme alder, så nå vil jeg også bli bestemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på periodontitt. Det er ikke kun periodontitt som gir betennelse i tannkjøtt. :0) Folk uten den lidelsen kan og ha uflaks (som meg der problemet egentlig var bihulene)

Nei, det er mulig at det er flere årsaker til tannkjøttbetennelse. Men den alvorlige årsaken er periodontitt, som får tennene til å løsne. Har ikke mannen din denne sykdommen? Mener å huske og ha lest noe sånt her inne :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mulig at det er flere årsaker til tannkjøttbetennelse. Men den alvorlige årsaken er periodontitt, som får tennene til å løsne. Har ikke mannen din denne sykdommen? Mener å huske og ha lest noe sånt her inne :-/

Stemmer det. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese alt men av de siste 1000 svar skjønner jeg lett hvordan "diskusjonen" har forløpet. Jeg tok en kryss-sjekk, og er superoverasket over at ordene "muslim", "snåsamannen" eller "personangrep" ikke er å lese hehe :D

Anyhow: Collette, ingen vits vettu. Tidligere var sør artig og klok utenfor alternativ medisin- og/ eller muslimtråder, men nå er han bare en sur besserwisser (med unntak av når han svarer togli, madelenemie og nhd - der er han fremdeles en slags hyggelig kind-of-solstråle;)

''Anyhow: Collette, ingen vits vettu. Tidligere var sør artig og klok utenfor alternativ medisin- og/ eller muslimtråder, men nå er han bare en sur besserwisser (med unntak av når han svarer togli, madelenemie og nhd - der er han fremdeles en slags hyggelig kind-of-solstråle;)''

"Kind- of-solstråle" er jammen den rette betegnelsen. Alle trenger jo en venn eller to, uansett hvor påtatt og falskt det kan virke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. ;o)

Ok :-) Rart at han bare mistet en tann, og at alle de andre sitter godt fast? Det pleier å ramme mer enn en tann:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :-) Rart at han bare mistet en tann, og at alle de andre sitter godt fast? Det pleier å ramme mer enn en tann:-)

Bare en foreløpig. ;0P Han ble operert for et par år siden og da greide de å stoppe betennelsen relativt greit. De vil ikke bytte flere tenner så lenge de sitter så der fast, men de gjør det om han vil. For kosmetisk ser det helt.. helvete ut rett og slett. Jeg hadde byttet ALT for tyve år siden hadde det vært meg.

Men, pragmatisk som han er følger han tannlegeekspertens doktoranbefaling, og da gjør man ikke noe så lenge det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...