Gå til innhold

Når barn ikke vil leve....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier man til en 10 åring som ønske å bli syk så hn slipper skolen. Eller som bare vil dø fordi livet er så vanskelig...? Fungerer greit på skolen. Har venner. Bor her hjemme sammen med familien... Var innom BUP for et års tid siden, men de fant ikke noe urovekkende.. Vi har pratet endel sammen. Det gjør utrolig vondt å se barnet sitt slik. Til daglig er det latter og lek, til det plutselig ramler sammen...

Anonymous poster hash: 16a72...b08

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det psykiske lidelser i slekten. I tilfelle hvilke?

Uansett synes jeg dette bør ses på av BUP nok en gang. Unntaket er om barnet har lært seg en dramatisk uttrykksmåte: En hater forlk i stedet for å ikke like dem. En ville heller vært dø enn å gå på skolen blir et annet uttrykk for at skolen er gørr kjedelig.

Skrevet

Barnet er adoptert. Tvilling er ikke slik. Jeg tenker endel på dette med drama. Hn bruket sterke ord. Meget sårbar. Lav smerteterskel. Men så blir jeg redd for å bagatellisere også...

Er det psykiske lidelser i slekten. I tilfelle hvilke?

Uansett synes jeg dette bør ses på av BUP nok en gang. Unntaket er om barnet har lært seg en dramatisk uttrykksmåte: En hater forlk i stedet for å ikke like dem. En ville heller vært dø enn å gå på skolen blir et annet uttrykk for at skolen er gørr kjedelig.

Skrevet

Det er dessverre mange barn som har det slik.  

God omsorg, kartlegge litt detaljert hvor mye motstand/ ting barnet gruer seg for i hverdagen, og legge til rette for forutsigbare og gode dager er viktig. Styrke selvfølelsen og tilknytning. Få inn trygge rutiner i hverdagen som også innehar gode små oppmuntringer (felles måltider), større oppmuntringer innimellom (fritidsaktivitet, helgetur) og noe hyggelig litt lenger fram i tid.   

Det er utrolig hvor langt en kommer med samtaler og det å bry seg om. Så får all fagkunnskap om evt. diagnoser komme i tillegg. 

Det er viktig å se så helhetlig som mulig på hva barn spiser, sover, får bestemme i hverdagen, bli hørt på og lekt med. Jeg mener ikke at barn skal kontrollere hverdagen og voksen, men bli hørt på og lære å ta noen valg. Det er mange grep som kan gjøres av de rundt et barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...