salora Skrevet 23. november 2001 Skrevet 23. november 2001 En bekjent av meg er bekymret, for hun spiser aldri brødmat. Fra det stedet hun kommer fra er de vant med å spise naturris til alle måltider, og det er bare barna hennes som spiser brødmat på skolen. Ellers spiser de kjøtt, frukt og grønnsaker (og poteter i helgene). Hun lurer på om hun kan få mangelsykdommer hvis hun ikke spiser noen form for brødmat. Jeg lurer på en annen ting til slutt: kan man "spise seg ut av" en stoffskiftesykdom slik at man kan slippe å ta medisiner? Takknemlig for svar. mvh 0 Siter
leila Skrevet 23. november 2001 Skrevet 23. november 2001 Du kan fint overleve uten brødmat. Ris er også rikt på karbohydrater, og om hun er flink til å spise grønnsaker får hun masse næring derfra også. Og fiber. Det med stoffskiftet vet jeg dessverre ingenting om... 0 Siter
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 25. november 2001 Skrevet 25. november 2001 Du kan fint overleve uten brødmat. Ris er også rikt på karbohydrater, og om hun er flink til å spise grønnsaker får hun masse næring derfra også. Og fiber. Det med stoffskiftet vet jeg dessverre ingenting om... Hei salora, Selv om brødmat er en vanlig del av kosten i vår del av verden, kan det godt gå an å leve uten. Forskjellige land i verden har forskjellige ”standard-matvarer” – Norge har brød, Mexico har tortilla, Asiatiske land har ris osv. Det viktige er at man får i seg korn. Dessverre har poleringen av ris forårsaket mange mangelsykdommer i de Asiatiske landene nettopp fordi mye av næringen ligger i kliet. Naturris er derfor et veldig godt valg. Dersom man ønsker mer variasjon, kan man jo bruke andre kornsorter også – uten at det nødvendigvis må være i formen av brød. Hvete er f.eks mer rik på jern enn hva ris er. Bulgur, cous-cous osv er produkter som kan kokes og brukes i stedet for ris i forskjellige sammenhenger. Så vidt meg er bekjent, går det ikke an å spise seg frisk av en stoffskiftesykdom. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.