Gjest (Anonymous) Skrevet 24. november 2001 Del Skrevet 24. november 2001 Hei Monica. Jeg er gravid i 13 uke og har allerede lagt på meg ca. 5 kg. Det synes jeg er for mye. Jeg er 170 høy og veier nå 77 kg. Dette er mitt fjerde svangerskap. Tidligere har jeg gått opp ca. 20 kg under svangerskapet, men har da vært 10 kg lettere i utgangspunktet. Jeg har altså ikke så lyst til å gå opp så mye denne gangen. Det skal av igjen også. Jeg spiser 1 knekkebrød+ vann til frokost sånn i 7- tiden. Ett par timer senere spiser jeg litt mer ordentlig frokost. Ca. 2 skiver +melk. Lunsj 3 skiver + frukt. Vann eller farris å drikke. Middag= vanlig middagsmat(vanlig voksen porsjon) Kvelds 2 skiver eller 2 knekkebrød. Spiser masse frukt og grønt mellom måltidene. Jeg mener selv jeg har ett sunt godt kosthold og at jeg ikke lager for fet mat. Tar tran og folsyre hver dag. Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre eller en kostholdsplan som er grei og følge og som sikrer det vi skal ha til daglig både meg og barnet. Jeg blir også plaget av bekkenløsning og får heller ikke beveget meg så mye som ønskelig. Blir veldig takknemlig for råd og tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 25. november 2001 Del Skrevet 25. november 2001 Hei, Gjennom et svangerskap bør man ikke legge på seg mindre en 5-6 kg. Selv gikk jeg opp 4 kg de 3 første månedene, og ble anbefalt av legen min å ikke legge på meg mye mer enn 10 kg totalt, nettopp av den grunn at det skal av igjen. Graviditet er derimot ikke tiden for å slanke seg. Men man kan forhindre for mye vektoppgang. Som gravid øker kaloribehovet med ca 300 kcal daglig i 2. og 3. trimester. I første trimester er det ikke behov for ekstra kalorier, hvis man da ikke er undervektig. Det ser ut som du har et sunt kosthold. For å hindre for mye vektoppgang vil jeg anbefale deg å prøve å spise mer av kaloriene tidligere på dagen. Det er mye lettere å legge på seg av den man spiser etter 5-6 tiden på kvelden enn det som spises tidligere på dagen. Prøv også å ikke spise noe mellom måltidene. Spis frukt og grønt til måltidene, ikke mellom. Dette gir magen din tid til å fordøye maten du spiste til måltidet, og du slipper å få i deg ekstra kalorier som du ellers ikke hadde klart til måltidet. Prøv å drikke mye mellom måltidene – vann er det beste valget. Dersom du sliter med diverse sug etter søtsaker el.l, kan dette også bli en utfordring når det gjelder å kontrollere vekta. Det er vel ikke noe særlig råd jeg kan komme med til det. En liten frokost kan lettere føre til søtsug gjennom dagen – dette stemte hvertfall godt hos meg. Du kan jo prøve å se om det hjelper deg å spise en god frokost.. Det er bra at du tar tran og folsyre. Fortsett med dette. Ellers tar gjerne babyen det h*n trenger av næring så lenge du fortsetter med et sunt og fornuftig kosthold. Jeg håper dette kan være til noe hjelp for deg. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.