Gå til innhold

Mat og trening

Girl23

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er er jente på 23 år som har problemer med å gå ned i vekt. Jeg er 1.58 høy og veier 59 kg.

Jeg trener alt fra 2 til 4 ganger i uken, kommer helt ann på hvor mye tid jeg har.Gå nemlig på skole hver dag og jobber 2 - 3 ganger i uken.

Etter at jeg fikk samboer har jeg gått opp litt i vekt, det har mest lagt seg på rompe, hofter og litt mage. Jeg sliter veldig mye for å få bort det jeghar lyst til på rompe og hofter. Dette er hva jeg spiser om dagen(ca): Frokost: Frokostblanding eller to brødskiver.Lunsj: tre brødskiver Middag: Som regel ris, fiskepinner, kylling o.l Kvelds: to- tre brødskiver.Kveldmaten kan bli litt sent siden jeg jobber på kvelden.

Er det noe jeg kan endre på som gjør at kan gå ned i vekt?

Lurer litt på om det er "farlig " å begynne å bruke CLA eller Bio drain? Hvis jeg begynner på dette og slutter vil jeg gå opp i vekt igjen da? Hva er best av disse produktene?

Håper du kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Girl23

Som du sikkert vet er det inntaket av energi fra mat og drikke og forbruket av energi som er avgjørende for vektutviklingen. At du har gått opp i vekt er et tegn på at inntaket over en tid har vært høyere enn forbruket. Vekten din er helt normal i forhold til høyden din. Din BMI er 23,6. Dette er innenfor normalområdet, dvs der man ønsker at kroppsvekten skal være, BMI 18,5-25. Det er altså ingen grunn til at du bør slanke deg.

For å unngå videre vektøkning er det viktig at du er bevisst dine valg av matvarer (spesielt når du handler). Velg magre og usukrede frokostblandinger. Mange frokostblandinger er tilsatt fett og mye sukker. Les på varedeklarasjonen for å se på hva som er i de ulike produktene i butikken. Velg gjerne type havregryn som du selv kan tilsette f.eks banan, syltetøy etc.. Påleggsvalgene dine vet jeg ingenting om, men velg primært magert pålegg. Hva med småspising? Spis evt mer frukt eller grønnsaker dersom du har behov for noe å tygge på innimellom måltidene. Til middagen bør du alltid inkludere minst 1/3 grønnsaker/salat. Dette er både sunt, mettende og mager mat. Det er fint at du spiser 4 faste måltider hver dag, fortsett med det. Dersom det ofte går lang tid mellom middag og kveldsmat kan du kanskje legge inn et femte mellommåltid med frukt. Husk også at det er viktig at man koser seg med maten, og at det er lov å skeie ut innimellom.

Fortsett med å trene! Det er bra både for helsen din og for vektreguleringen.

Ditt spørsmål om hva som er best av CLA eller Bio drain vet jeg dessverre ikke svaret på. Det er omdiskutert om disse produktene har effekt på vektregulering hos mennesker i det hele tatt, forskerne er ikke enige ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...