Gå til innhold

usunt kosthold?

Gjest klaro

Anbefalte innlegg

Jeg spiser veldig lite brød o.l, er det farlig?? Dette er ca hva jeg spiser i løpet av en dag;

frokost: 1 boks tunfisk, 1 eple, 3 gulrøtter

lunsj: 1 boks tunfisk, 1 kg (!) gulrøtter

middag: 2 store stykker kjøtt/fisk, litt saus, og masse grønnsaker, kanskje litt potet/pasta

mellom; 1 frukt, en del nøtter

kvelds; 4-5 eggehviter (enten kokte eller piskede) + 5-6 gulrøtter + 1 knekkebrød

tar jeg skade av dette? Hvor mye kalorier er dette sånn ca ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei klaro,

Siden jeg ikke bor i Norge, vet jeg ikke hvor mye kcal som er i en boks tunfisk der.. Men foruten tunfisken vil jeg anta at inntaket ligger rundt 1500-1800 kcal.

Jeg ser at du får i deg veldig mye proteiner og lite karbohydrater. Foruten knekkebrødet til kvelds og evt potet/pasta til middag, ser jeg ingen annen form for korn. Karbohydrater er en veldig viktig del av ens kosthold. Dette er drivstoffet for kroppen din akkurat som bensin for bilen. 55-65% av kaloriene man spiser bør komme fra karbohydrater, og det er best å velge disse fra grove kornprodukter, frukt og grønnsaker. Grove kornprodukter inneholder viktige vitaminer og mineraler (som f.eks b-vitaminene, Sink etc).

Jeg vet at det er mye snakk om proteiner og vekttap for tiden, men et høyt inntak av proteiner viser seg dessverre ikke å være bra i lengden. Det kan føre til utslitte nyrer og t.o.m osteoporose. Møtte akkurat en pasient som hadde levd på et høyt proteininntak en del år, og han hadde nå osteoporose i en alder av 60.

Jeg vil også si at du trenger mer variasjon i kostholdet. Gulrøtter er sunt, men man skal ikke overdrive noe. Prøv heller og bytt ut en del av gulrøttene med andre grønnsaker (og forandre det hver dag slik at du får i deg mange typer i løpet av 1 uke). Spis f.eks tomater, selleristenger, kålrot, broccoli, blomkål etc. Ikke spis tunfisk til både frokost og lunch. La et av disse måltidene være rikt på kornprodukter (det anbefales 6-11 porsjoner kornprodukter daglig. 1 porsjon er f.eks 1 skive brød, ½ kopp frokostblanding, 1 knekkebrød eller ½ kopp kokt ris eller pasta). Prøv alltid å ha potet, ris, eller pasta til middag. Vær også nøye med at du får i deg mørkegrønne bladgrønnsaker og/eller broccoli daglig. Disse vil gi den en del kalsium.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...