Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hushjelpen
Skrevet

Kom til og tenke på fristen for og bytte dekk på bil nr 2 i huset her.

Søkte og fant ut at det var første mandag etter påske - kan det stemme da?
Det er jo kjempelenge siden... og her har det vært regn og minusgrader om nettene frem til forrige uke.

Betyr dette at jeg får bot om jeg blir stoppet i dag?

Pokker og, jeg MÅ bruke bilen:)

Skrevet

Det er vel en veiledende grense, det med piggdekkskifte? I hvert fall så er jo alle sjåfører pliktig til å utvise aktsomhet og ta hensyn til vær og føre... Her har det kommet 10 cm med snø i løpet av natten, så hvis noen stopper meg og har tenkt å gi meg bot for bruk av piggdekk, så kommer jeg nok til å hisse meg opp litt  :)

Hushjelpen
Skrevet

Jaaa, men vi bor rett utenfor oslo da... spørs om det blir mer snø her.

Må jo få skiftet i løpet av helgen, men rekker ikke i dag :(

Er så redd for og få bot.

Har jeg en "god sak" om jeg sier det fortsatt har vært kaldt om nettene... ?

Skrevet

På Oslo kommune sine nettsider står det følgende: 

Piggdekk etter 7. april / utenfor sesong

Piggdekkgebyret reguleres av forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr.

Gebyret gjelder når du "lovlig" kan kjøre med piggdekk, jfr. Kjøretøyforskriften § 1-4 nr. 3, som sier:

"Piggdekk eller kjetting må ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober om ikke føreforholdene gjør det nødvendig. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Vegdirektoratet kan gjøre unntak fra dette forbudet."

Se mer informasjon på Statens vegvesens nettsider

Så da er det vel en vurderingssak, og kan ikke si noe om du har en god sak eller ikke hvis du blir stoppet...

Skrevet

Anbefaler folk som bor slik til at det fremdeles er frostnetter å bytte til piggfrie dekk,de kan du kjøre på året rundt,dog er de litt dårligere enn sommerdekk på veier med regn og bart.Kjører du på sommerdekk og det er minusføre,får du avkorting av erstatning ved skade.Du PLIKTER å kjøre med gode dekk i forhold til været der du ferdes.Politiet bøtlegger aldri folk som kjører med vinter eller piggdekk så lenge det er frost om natten,selv om det er 10-15 varmegrader på dagtid.Smeltevannet vil da fryse til hver natt,og folk som jobber skift kan ikke nektes å kjøre om natta.BRUK HUE NÅR DU KJØRER.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...