Gå til innhold

Tiggerne er Romanias elite

Anbefalte innlegg

slabbedask
Skrevet

Ja, og det viser jo nettopp hvor jævlig det er for dem i Romania, når de som kommer hit er de "rike", og de må være her for å sende penger hjem til de som ikke kan komme seg hit.

Dette er folk som bokstavelig talt sitter på fortauet og rister av kulde. Det er ikke slik at de egentlig har palasser, også må de komme og tigge kronestykker her, og sove på iskalde fortau.

Det er bedre å gi penger til hjelpeorganisasjoner.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Nord og ned

14

• AnonymBruker

5

• slabbedask

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg har lest den linken, og masse annet om dette folkeslaget.  Og dessverre møter jeg på et stort antall av disse sleipe folka på vei til og fra jobb. 

Anonymous poster hash: bd43f...a2b

Og hva vil du gjøre med disse frp'erne vi snakker om?

Skrevet

Det finnes masse dokumentasjon, bl.a. BBC-dokumentaren det linkes til ovenfor.

Var den dokumentaren om tiggerene som er i Norge nå?

Hvis ikke, mener du de er kollektivt ansvarlige, siden de er fattige?

Skrevet

Det er bedre å gi penger til hjelpeorganisasjoner.

Det ene ekskluderer vel ikke det andre?

Jeg ga en gruppe av dem overskudds-frukt fra en konferanse jeg var på, og de var kjempeglade for det, og noen brødskiver.

AnonymBruker
Skrevet

Og hva vil du gjøre med disse frp'erne vi snakker om?

Skjønner du prøver å være morsom, lykkes dårlig men......

Skrevet

Skal du nekte norske statsborgere adgang til riket?

Nei, like lite som jeg vil nekte folk adgang til riket basert på at de er fattige, eller etnisiteten deres.

Poenget var dog heller at akkurat som vi ikke straffer alle Frpere for krimimelle handlinger som noen av dem har begått, så skal vi heller ikke bedrive slikt med romfolk.

Skrevet

Skjønner du prøver å være morsom, lykkes dårlig men......

Det er helt parallelt til å straffe romfolk for det andre romfolk har gjort.

serenity777
Skrevet

att dere gidder, dag etter dag, blodtrykk?

Nord og ned
Skrevet

blodtrykk?

130 over 80. Helt fint :lol:

Skrevet

Nei, hvorfor skulle vi det så lenge de har sonet ferdig og kan forsørge seg selv uten å tigge.

Så mener du at romfolk og Frp'ere er kollektivt ansvarlige for det andre Frp'ere og romfolk gjør, eller er de ikke?

Bestem deg nå!

serenity777
Skrevet

Grunnen til att jeg spør, er fordi det er så ekstremt på begge sider. På den ene siden regelrett rasisme, på den andre så naivt det bare kan bli.. Hvor er nyansene?

Mitt sakelige innlegg kan krydres med litt fakta:

Rom og rumenere er ikke det samme. Rom er ett ord på menneske i språket romani, som stammer i fra området nordvest i India. I norge har det levd zigøynere siden 1500 tallet, de ble tatt for å være tartarer, og fikk dermed klengenavnet tatere, hvilket er feil . Rom kulturen er spessiell, og har  problematiske sider ved seg  også. Ved å undergrave det faktaet er man med på å fordumme debatten. Det finnes mange andre folk som har blitt kalt sigøynere også som har samme levemåte men som er etnisk europeere, som feks de irske sigøynerne. Så kultur har mere å si en rase...

Det er mange romfolk som lever normale liv, men de blir somregel assimilert. Mens mange tviholder på rom-kulturen, som blandt annet har ett tvilsomt forhold til normalt lønnsarbeid. Men i mange land er det reformer underveis, feks i spania er det bra ting som skjer i gitanosigøynerne sine rekker, men de blir alikevel plaget av rasisme pga rumenske og ungarske romfolk som kommer som tilreisende etter att de landene ble eu land. Og man kan jo se hvor grovt enkelte her generaliserer på antirom siden.

Det er vel ikke mange i dag som synes taterne i norge er noe problem? Eller det er det sikkert, men nå gidder jeg ikke skrive mere i denne debatten, den er for unyansert....

Skrevet

Grunnen til att jeg spør, er fordi det er så ekstremt på begge sider. På den ene siden regelrett rasisme, på den andre så naivt det bare kan bli.. Hvor er nyansene?

Mitt sakelige innlegg kan krydres med litt fakta:

Rom og rumenere er ikke det samme. Rom er ett ord på menneske i språket romani, som stammer i fra området nordvest i India. I norge har det levd zigøynere siden 1500 tallet, de ble tatt for å være tartarer, og fikk dermed klengenavnet tatere, hvilket er feil . Rom kulturen er spessiell, og har  problematiske sider ved seg  også. Ved å undergrave det faktaet er man med på å fordumme debatten. Det finnes mange andre folk som har blitt kalt sigøynere også som har samme levemåte men som er etnisk europeere, som feks de irske sigøynerne. Så kultur har mere å si en rase...

Det er mange romfolk som lever normale liv, men de blir somregel assimilert. Mens mange tviholder på rom-kulturen, som blandt annet har ett tvilsomt forhold til normalt lønnsarbeid. Men i mange land er det reformer underveis, feks i spania er det bra ting som skjer i gitanosigøynerne sine rekker, men de blir alikevel plaget av rasisme pga rumenske og ungarske romfolk som kommer som tilreisende etter att de landene ble eu land. Og man kan jo se hvor grovt enkelte her generaliserer på antirom siden.

Det er vel ikke mange i dag som synes taterne i norge er noe problem? Eller det er det sikkert, men nå gidder jeg ikke skrive mere i denne debatten, den er for unyansert....

Nyanserte debatter liker jeg, for først da lærer jeg noe :)

Nord og ned
Skrevet

110 over 70.

Hvis du ønsker å se hvorfor jeg gidder, så les faktaruten nederst her:

Lest. På hvilken måte er folk født mange tiår senere ansvarlig for noe som helst av det som står der?

Og blir det noe lettere for nåtidens mennesker å få sine eindommer dritet ned, sine lommebøker stjålet og sine gamle mødre ranet av å lese den artikkelen der?

For det er hva diskusjonen i 2013 dreier seg om, og ikke nostaligsk foreldet grums.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...