Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, matte var ikke min sterke side på skolen,

og nå må jeg regne ut noe på jobb... flaut :(

Men kan dere hjelpe meg?

Jeg skal finne ut hvor mange prosent dette utgjør.

Hvor mange prosent er 6 av totalt 28?

Hvordan ser regnestykket ut?

Skrevet

21.43 %
Formel/utregning: 6 / 28 * 100 = 21.43 %

Skrevet (endret)

Hjelp, matte var ikke min sterke side på skolen,

og nå må jeg regne ut noe på jobb... flaut :(

Men kan dere hjelpe meg?

Jeg skal finne ut hvor mange prosent dette utgjør.

Hvor mange prosent er 6 av totalt 28?

Hvordan ser regnestykket ut?

Glem mitt svar.

Endret av Lillemus
Skrevet (endret)

I slike regnestykker hjelper det å huske to ting: Prosent er det samme som hundredeler, og gangetegnet skal stå der du sier "av".

Problemet ditt er følgende, hvis jeg forstår deg riktig: ? prosent av 28 er 6 

Følg regelen ovenfor og "oversett" det som er uthevet, til matte:

?/100 * 28 = 6 eller x/100 * 28 = 6

der stjernen er gangetegn og brøkstreken selvfølgelig det samme som divisjonstegn.

Finn x ved å gange med 100 på begge sider og dele på 28, slik man gjør med likninger:

x = 6 * 100 / 28 = 21,4

Sjekk om det virker rimelig: Hvis det hadde vært 6 av 30, hadde det blitt nøyaktig 1 / 5 som er det samme som 20 / 100, altså 20%.  Så det stemmer nok.  Du kan også kontrollere hva 21,4% av 28 blir, etter samme metode:

21,4/100 * 28 = 0.214 * 28, som blir svært nær 6 (ikke helt, fordi vi har avrundet ovenfor). 

Håper noe av dette ble forståelig.  Du kan selvfølgelig lage huskeregler i stedet, med å dele det ene tallet på det andre osv., men metoden ovenfor virker på alle prosent-problemstillinger, og du unngår håpløse tabber fordi du husker feil.

Endret av laban
Skrevet

I slike regnestykker hjelper det å huske to ting: Prosent er det samme som hundredeler, og gangetegnet skal stå der du sier "av".

Problemet ditt er følgende, hvis jeg forstår deg riktig: ? prosent av 28 er 6 

Følg regelen ovenfor og "oversett" det som er uthevet, til matte:

?/100 * 28 = 6 eller x/100 * 28 = 6

der stjernen er gangetegn og brøkstreken selvfølgelig det samme som divisjonstegn.

Finn x ved å gange med 100 på begge sider og dele på 28, slik man gjør med likninger:

x = 6 * 100 / 28 = 21,4

Sjekk om det virker rimelig: Hvis det hadde vært 6 av 30, hadde det blitt nøyaktig 1 / 5 som er det samme som 20 / 100, altså 20%.  Så det stemmer nok.  Du kan også kontrollere hva 21,4% av 28 blir, etter samme metode:

21,4/100 * 28 = 0.214 * 28, som blir svært nær 6 (ikke helt, fordi vi har avrundet ovenfor). 

Håper noe av dette ble forståelig.  Du kan selvfølgelig lage huskeregler i stedet, med å dele det ene tallet på det andre osv., men metoden ovenfor virker på alle prosent-problemstillinger, og du unngår håpløse tabber fordi du husker feil.

Tusen takk :-)

Du skulle vært mattelæreren min, flink å forklare.... Tror jeg må ta et oppfriskningskurs snart til ungene begynner på skole. Vil nødig drive med vranglære :)

Skrevet

Tusen takk :-)

Du skulle vært mattelæreren min, flink å forklare.... Tror jeg må ta et oppfriskningskurs snart til ungene begynner på skole. Vil nødig drive med vranglære :)

Takk!  Her står det mye: http://matematikk.net

Når barna får mattebøker, kan du sikkert også finne mye på sidene til forlagene som utgir dem.  Da unngår du forvirring fordi de lærer andre metoder og føringsmåter enn de du er vant til. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...