Gå til innhold

Flukten fra Groruddalen fortsetter

Anbefalte innlegg

Hvert år tappes Groruddalen for 1.000-2.000 etnisk norske. Omtrent like mange ikke-vestlige innvandrere flytter inn.

Statistisk sentralbyrå (SSB) har knadd flyttetall til og fra og innen Oslo og finstudert perioden 1999-2010. Ett av hovedfunnene er at det er innvandringen som har gitt Oslo såkalt flytteoverskudd (se tabell). I tillegg forteller statistikken en tydelig historie om at folk med norsk bakgrunn flytter fra Groruddalen. Og at de ofte velger seg Akershus.

Andersen tror såkalt «hvit flukt» handler mye om skole. Hans inntrykk er at en del foreldre er usikre på om læringsmiljøet på enkelte skoler med høy minoritetsandel er godt nok. Flere er ikke villige til å ta det de opplever som en «risiko» for sine barn.

- Mitt inntrykk er at dette ikke kommer til å ta slutt.

Den direkte innvandringen fra utlandet varierer sterkt i første og andre del av perioden. Mens nettoinnvandringen fra utlandet til Oslo vest var på 349 personer i året i 1999-2004, økte tallet kraftig til 2493 personer i årlig snitt i andre del av perioden.

Nei, dette kommer ikke til å ta slutt før dalen er rensket for etnisk norske. Med dagens spinnville innvandringspolitikk kommer dette til å skje raskere enn noen kunne ane for bare få år siden.
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392074-flukten-fra-groruddalen-fortsetter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidlig på 80-tallet ble det hevdet fra meget seriøst hold at hele Groruddalen kom til å stå tom om noen år.  Når boligmarkedet ble fritt, kom ingen - med mulig unntak av et fåtall svært ressurssvake - til å velge den typen bebyggelse.

Det er vanskelig å spå, især om framtiden.

Tidlig på 80-tallet ble det hevdet fra meget seriøst hold at hele Groruddalen kom til å stå tom om noen år.  Når boligmarkedet ble fritt, kom ingen - med mulig unntak av et fåtall svært ressurssvake - til å velge den typen bebyggelse.

Det er vanskelig å spå, især om framtiden.

Statistikken viser helt klart utviklingen de siste 10-15 årene, og hvordan ståa er nå. "Tipping point" er for lengst nådd - utvliklingen kommer bare til å akselerere.

Statistikken viser helt klart utviklingen de siste 10-15 årene, og hvordan ståa er nå. "Tipping point" er for lengst nådd - utviklingen kommer bare til å akselerere.

"Det er fælt, og verre skal det bli".  Du verden så kjente toner fra de som sitter på betryggende avstand og observerer Groruddalen som om det var et bananfluesamfunn.   

Det har alltid vært stor utflytting fra Groruddalen, og forståsegpåere har alltid gnålt om hvor forferdelig alt er der.  Er det noe vi groruddøler har sluttet å bry oss om for lenge siden, så er det hva -nomer, -loger og bedrevitere som knapt har satt sine bein i området, "avslører" om livet der.  Det stemte ikke på 70-tallet, det stemte ikke på 90-tallet og det stemmer ikke nå - mest fordi det ikke finnes noe ensartet "Groruddalen" i virkeligheten.  Det finnes bare i teoretikernes rapporter og prognoser.  Ingen ville godtatt at et like stort sted ble stemplet som en enhet på andre kanter.  Hvis man mener f.eks. "Haugenstua", så får man si nettopp det.

Det eneste som oppnås med den kontinuerlige sutringen om Groruddalen fra folk som har hørt eller lest et eller annet - eller sett et TV-program -, er at groruddølene føler seg stigmatisert og at de "burde" komme seg derfra.  Asfalten var såvidt stivnet da de første "forskerne" kom for å "avsløre" at det var problemer der.  De fant f.eks. ut at noen av de som hadde fått leilighet der fordi de sto på boligsjefens liste (som det het den gangen) over sosiale kasus med store problemer i tillegg til dårlig råd, fremdeles var sosiale kasus.  Dette ble brukt som "bevis" på at man fikk sosiale problemer av å bo i blokk.  På 70-tallet kom "Stovner-rapporten", som stemplet flere generasjoner med barn fordi noen dyslektikere på en overfylt skole ikke fikk den hjelpen de trengte.  På 80-tallet hadde datidens "Brennpunkt" (som het "Sosialkanalen" - og det var bare én kanal, så alle så alt) hadde en hel serie med programmer som "dokumenterte" hvor ille det var å vokse opp i blokk.  Merkelig nok var de bare billedlagt med blokker fra Groruddalen, aldri fra f.eks. Hovseter. Da jeg flyttet til Trondheim for å studere, traff jeg mange som assossierte min bakgrunn med kriminalitet og analfabetisme, takket være media. 

Da jeg gikk i småskolen, var utflyttingen så stor at vi fikk brev med hjem med spørsmål om vi også hadde flytteplaner.  Det hadde vært underholdende å se hvordan en slik forespørsel hadde blitt tolket i dag - poenget var bare at de evt. måtte redusere antall skoleklasser ved sammenslåing.  Det flytter folk derfra hele tiden, også innenfor bydelene - fra små boliger til større - akkurat som i resten av Oslo.  Og noen flytter mot vest, slik de antakelig har hatt en drøm om hele tiden, når de får råd til det.  Eller folk drar "hjem" fordi de etter X år i Oslo får seg jobb i nærheten av der de vokste opp..

Så jeg begriper ikke hvorfor så mange plutselig bekymrer seg om andelen kritthvite i Groruddalen, det har jo vært opplest og vedtatt der i 50 år at det er et forferdelig sted som folk burde komme seg fra.  La nå dalen få bli befolket av noen som har lyst til å være der og som er vant til å drite i bedrevitere og fordommer.  Det var forferdelig da innvandrerne klumpet seg sammen på Tøyen og Grønland også, deretter var det Holmlia og Grünerløkka som fikk unngjelde - hvor skal de gjøre av seg, egentlig?  De flytter til steder der de har råd til å bo og der de tror de vil trives, akkurat som vi andre.  Det er en konsekvens av det såkalte frie boligmarkedet (dvs. det er "friere" jo rikere man er). 

1.  "Groruddalen" er ikke ensartet.  Vi snakker om fire bydeler, og det er like store forskjeller innenfor som utenfor.

2.  La folk i disse områdene få en pause.  De er drittlei av at utenforstående synsere forteller dem hvordan de har det. 

3.  I storbyer flyttes det hele tiden, og det stemmer selvfølgelig at det går i bølger inn og ut av bydeler.  Det har med både livsstil, husstandsstørrelse og økonomi å gjøre, og det er helt normalt. 

PS: De som vil lese noe litt nyansert om denne debatten, kan starte f.eks. her:

http://folk.uio.no/geirthe/Samtiden2011.pdf

Det finnes mye mer, det er bare å søke.      

Nord og ned

"Det er fælt, og verre skal det bli".  Du verden så kjente toner fra de som sitter på betryggende avstand og observerer Groruddalen som om det var et bananfluesamfunn.   

Det har alltid vært stor utflytting fra Groruddalen, og forståsegpåere har alltid gnålt om hvor forferdelig alt er der.  Er det noe vi groruddøler har sluttet å bry oss om for lenge siden, så er det hva -nomer, -loger og bedrevitere som knapt har satt sine bein i området, "avslører" om livet der.  Det stemte ikke på 70-tallet, det stemte ikke på 90-tallet og det stemmer ikke nå - mest fordi det ikke finnes noe ensartet "Groruddalen" i virkeligheten.  Det finnes bare i teoretikernes rapporter og prognoser.  Ingen ville godtatt at et like stort sted ble stemplet som en enhet på andre kanter.  Hvis man mener f.eks. "Haugenstua", så får man si nettopp det.

Det eneste som oppnås med den kontinuerlige sutringen om Groruddalen fra folk som har hørt eller lest et eller annet - eller sett et TV-program -, er at groruddølene føler seg stigmatisert og at de "burde" komme seg derfra.  Asfalten var såvidt stivnet da de første "forskerne" kom for å "avsløre" at det var problemer der.  De fant f.eks. ut at noen av de som hadde fått leilighet der fordi de sto på boligsjefens liste (som det het den gangen) over sosiale kasus med store problemer i tillegg til dårlig råd, fremdeles var sosiale kasus.  Dette ble brukt som "bevis" på at man fikk sosiale problemer av å bo i blokk.  På 70-tallet kom "Stovner-rapporten", som stemplet flere generasjoner med barn fordi noen dyslektikere på en overfylt skole ikke fikk den hjelpen de trengte.  På 80-tallet hadde datidens "Brennpunkt" (som het "Sosialkanalen" - og det var bare én kanal, så alle så alt) hadde en hel serie med programmer som "dokumenterte" hvor ille det var å vokse opp i blokk.  Merkelig nok var de bare billedlagt med blokker fra Groruddalen, aldri fra f.eks. Hovseter. Da jeg flyttet til Trondheim for å studere, traff jeg mange som assossierte min bakgrunn med kriminalitet og analfabetisme, takket være media. 

Da jeg gikk i småskolen, var utflyttingen så stor at vi fikk brev med hjem med spørsmål om vi også hadde flytteplaner.  Det hadde vært underholdende å se hvordan en slik forespørsel hadde blitt tolket i dag - poenget var bare at de evt. måtte redusere antall skoleklasser ved sammenslåing.  Det flytter folk derfra hele tiden, også innenfor bydelene - fra små boliger til større - akkurat som i resten av Oslo.  Og noen flytter mot vest, slik de antakelig har hatt en drøm om hele tiden, når de får råd til det.  Eller folk drar "hjem" fordi de etter X år i Oslo får seg jobb i nærheten av der de vokste opp..

Så jeg begriper ikke hvorfor så mange plutselig bekymrer seg om andelen kritthvite i Groruddalen, det har jo vært opplest og vedtatt der i 50 år at det er et forferdelig sted som folk burde komme seg fra.  La nå dalen få bli befolket av noen som har lyst til å være der og som er vant til å drite i bedrevitere og fordommer.  Det var forferdelig da innvandrerne klumpet seg sammen på Tøyen og Grønland også, deretter var det Holmlia og Grünerløkka som fikk unngjelde - hvor skal de gjøre av seg, egentlig?  De flytter til steder der de har råd til å bo og der de tror de vil trives, akkurat som vi andre.  Det er en konsekvens av det såkalte frie boligmarkedet (dvs. det er "friere" jo rikere man er). 

1.  "Groruddalen" er ikke ensartet.  Vi snakker om fire bydeler, og det er like store forskjeller innenfor som utenfor.

2.  La folk i disse områdene få en pause.  De er drittlei av at utenforstående synsere forteller dem hvordan de har det. 

3.  I storbyer flyttes det hele tiden, og det stemmer selvfølgelig at det går i bølger inn og ut av bydeler.  Det har med både livsstil, husstandsstørrelse og økonomi å gjøre, og det er helt normalt. 

PS: De som vil lese noe litt nyansert om denne debatten, kan starte f.eks. her:

http://folk.uio.no/geirthe/Samtiden2011.pdf

Det finnes mye mer, det er bare å søke.      

Nå har vel ingen betvilt at godt utdannende venstreorienterte idealister med hjerte og sinn godt fundamentert i mulitkulturalismens fortreffelighet helt sikkert trives og blomstrer i Groruddalen.

For flertallet etniske nordmenn derimot, som har barn som må vokse opp med grov rasistisk mobbing, samt alle dem som liker at naboer kan kommunisere verbalt ut over smil og nikk, er ikke Groruddalen plassen, noe massefraflytingen er et godt vitnesmål om.

Greit at noen overdriver i negativ retning, men du rosemaler.

Annonse

Det har ingen sagt, men mange av de som har flyttet fra Grouddalen som denne tråden handler om, melder om nettopp det som årsak.

Det finnes helt sikkert strøk i Groruddalen med rasistiske motsetninger, og kverulanter og idioter finnes i alle farger.  Poenget mitt er at det alltid har vært mye flytting ut fra og inn i Groruddalen, og utenforstående har alltid kommet med merkelige årsaksforklaringer, elendighetsbeskrivelser og prognoser på groruddølenes vegne.  Det er ikke noen egne regler som gjelder akkurat der - folk flytter fordi de f.eks. vil ha større plass eller fordi de skifter jobb eller fordi de ikke liker naboen, akkurat som i resten av landet. 

"Groruddalen" er ikke ett sted, det er et digert område med mange nyanser.  Akkurat som "vestkanten".  

Jeg har bodd i Groruddalen i mange år, både som barn og voksen, jeg har familie, venner og hobbyen min der, og jeg er der svært mye oftere enn den gjennomsnittlige bedreviter. Jeg tror ikke noe på at jeg som har bodd eller vanket der fast i over 50 år, bare skal ha truffet unntakstilfeller som bekrefter reglene eller som fornekter virkeligheten.  Det kan like gjerne være de som synes de må fortelle media hvorfor de flytter, som representerer mindretallsgrupper.      

Jeg omgås slett ikke bare "godt utdannende venstreorienterte idealister med hjerte og sinn godt fundamentert i multikulturalismens fortreffelighet".  Men hvis det finnes noen av dem i Groruddalen, ser jeg det ikke som noe stort problem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...