Gå til innhold

StopSelfHarm

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Interessant....men jeg forstår ikke ut i fra beskrivelsen hvordan den virker. Hva slags messages er det den kommer med? Sier den dem høyt?

Ikke at temaet er aktuelt for meg selv, men jeg blir nysgjerrig. Dessuten: Kanskje man kan bruke den til helt andre ting? Legge inn positive beskjeder til seg selv i ulike situasjoner? Feks før man skal tale i forsamlinger, eller for å boost sin selvtilit, eller hva som helst?

Flott med en app mot selvskading altså! Men kan du forklare mer  hvordan den fungerer?

Anonymous poster hash: 6b7f8...d29
AnonymBruker
Skrevet

Interessant....men jeg forstår ikke ut i fra beskrivelsen hvordan den virker. Hva slags messages er det den kommer med? Sier den dem høyt?

Ikke at temaet er aktuelt for meg selv, men jeg blir nysgjerrig. Dessuten: Kanskje man kan bruke den til helt andre ting? Legge inn positive beskjeder til seg selv i ulike situasjoner? Feks før man skal tale i forsamlinger, eller for å boost sin selvtilit, eller hva som helst?

Flott med en app mot selvskading altså! Men kan du forklare mer  hvordan den fungerer?

Anonymous poster hash: 6b7f8...d29

Jeg synes beskrivelsen er ganske god her, bortsett fra at det ikke står om lyden høres for andre.

Du kan legge inn personlige meldinger, og da kan jo appen brukes som "huskelapp" også:)

Kanskje det kommer et varslingssignal, og du må klikke ok og koble til høretelefoner for å høre beskjeden?

"

Beskrivelse

StopSelfHarm is the first app in the new SuperEgo series. It includes sound assets and possibilities of making your own recording, which reduces the impulses of inflicting self harm. The soundfiles can be connected to a countdown timer to be scheduled at a later point, i.e. in 2 hours when a challenging situation is expected to occur.The app also features an FAQ about Self-harm and relevant links to web resources." (fra):

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oddworks.StopSelfHarm&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS5vZGR3b3Jrcy5TdG9wU2VsZkhhcm0iXQ..

Anonymous poster hash: 58942...aad

Skrevet

En app mot selvskading. Finnes både for iphone og android

https://play.google.com/store/search?q=stopselfharm&c=apps

Hvordan kan en app stoppe selvskading? Jeg har ikke gjort det etter at jeg ble bra.  Trangen/behovet for det har ikke vært der lenger.  Det er vel grunnlidelsen som må behandles.  Klarer ikke helt å se for meg hvordan en app skal kunne hjelpe.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg vet en del om selvskading. Problemet er dessverre at det finnes mange som tror de vet noe om det, men lite tilbud som virker for dem som kutter seg. Jeg applauderer en hver som prøver å tenke nytt og synes ideen virker bra. Særlig greia med at man kan spille inn en beskjed eller få ei venninne til å gjøre det slik at beskjeden kommer seinere når man trenger det :)  Og liker at man tenker nytt!!!

Skrevet

Jeg vet en del om selvskading. Problemet er dessverre at det finnes mange som tror de vet noe om det, men lite tilbud som virker for dem som kutter seg. Jeg applauderer en hver som prøver å tenke nytt og synes ideen virker bra. Særlig greia med at man kan spille inn en beskjed eller få ei venninne til å gjøre det slik at beskjeden kommer seinere når man trenger det :)  Og liker at man tenker nytt!!!

Mulig det vil ha effekt på andre, men for meg ville det ikke hatt effekt. Jeg måtte først bli psykisk bra.   Men det er godt hva de prøver, for ingen som skader seg er like.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

LØSNINGEN finner en sjelden i noen del av livet. Fremgang kommer nesten alltid som summen av mange mindre fremskritt.

Skrevet

LØSNINGEN finner en sjelden i noen del av livet. Fremgang kommer nesten alltid som summen av mange mindre fremskritt.

Jeg sa mange ganger til behandleren at det ikke var selvskadingen som var det største problemet for meg, men at jeg hadde det så vondt at jeg hadde behov for det.  Det var aldri snakk om alvorlig selvskading. Nå når jeg har fått effektiv behandling for grunnen til selvskadingen, så har også behovet forsvunnet.  Men jeg har jo ikke lært å takle vonde følelser på en annen måte, så får jeg følelsesmessige vanskeligheter så vet jeg ikke hvordan jeg reagerer. 

Men likevel så vil mye av problemet løse seg ved effektiv behandling av  grunnen til selvskadingen, for det er jo der det største problemet ligger.  Det blir jo noe annet med alvorlig selvskading.  

Det er mulig at appen er effektiv, men jeg kan ikke forstå hvordan.  Jeg lurer litt på hvordan den fungerer for å kunne gi effektiv behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sunt med skepsis, men psykiatrien er da for gudane full av mye gammeldags tankegods som ikke funker og som samtidig koster skjorta. Istedenfor å lure så sjekket jeg den ut selv, koster jo bare 21 kroner. Likte den godt og kommer til å bruke den. Ikke alene og virker sikkert ikke alltid. Men jeg fikk kjæresten min til å lese inn en beskjed til meg som varmet og varmer og som hjelper og hjelper. Bruker den av den grunn også når jeg ikke har lyst å skade meg (og hun ble glad for å hjelpe), noe som jo er litt morsomt da  B)

Anonymous poster hash: 82f62...b9e
AnonymBruker
Skrevet

Det er sunt med skepsis, men psykiatrien er da for gudane full av mye gammeldags tankegods som ikke funker og som samtidig koster skjorta. Istedenfor å lure så sjekket jeg den ut selv, koster jo bare 21 kroner. Likte den godt og kommer til å bruke den. Ikke alene og virker sikkert ikke alltid. Men jeg fikk kjæresten min til å lese inn en beskjed til meg som varmet og varmer og som hjelper og hjelper. Bruker den av den grunn også når jeg ikke har lyst å skade meg (og hun ble glad for å hjelpe), noe som jo er litt morsomt da  B)

Takk for at du deler din positive erfaring med oss! :)

Jeg leste også om Apper som gjør at du sparer tid og får jobben gjort, som kan brukes i jobb bl.a.

Det kan være nyttig for mange:

http://emagasin.visma.no/det-finnes-en-app-for-det/?utm_source=e24.no&utm_medium=plug&utm_campaign=emagasin

Anonymous poster hash: 58942...aad

FjellOgDalar
Skrevet

Om det ikke er løsningen, tenker jeg  at det absolutt er verdt et forsøk. Noen vil nok profittere mer på det enn andre, ettersom vi er forskjellige.

Skrevet

Hvordan virker appen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...