Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nok et fornuftig debattinnlegg fra SPs Sandra Borch:

http://sandraborch.blogg.no/1368193475_naivt__gi_tiggere_pen.html

Det er naivt å tro at penger folk gir til tiggeene, går til å bedre levestandarden deres. Slik det er nå så er det i stor grad bakmenn som utnytter sårbare mennesker til å tigge og tar pengene når dagen er omme. Ved å la dette være lovlig i Norge, er vi med på å legge til rette for en økende organisert kriminalitet og menneskehandel.

I Oslo politidistrikt ble det i mai 2012 konstatert 194 tiggere i virksomhet. Syv av personene var norske statsborgere, mens resten i hovedsak var rumenske borgere. 69 av rumenerne ble kontrollert for identitet og jekket mot strafferegistret. Så nær som alle var registrert med straffbare forhold begått i Norge.

Europol utga i 2011 en egen rapport om menneskehandel innen EU. Europol viser at kriminelle grupper innen rombefolkningen er meget mobile. Europols rapporter peker på at størrelsen på rombefolkningen og tilgangen borgere av Romania og Buligaria nå har til Schengen-området, gjør at det må forventes en økning i menneskehandel utført av kriminelle grupperinger innen rombefolkningen.

Politidirektoratet, i tillegg til en rekke politidistrikt og politiets tillitsvalget, ønsker et nasjonalt forbud. Politiet henviser til at det er en nær sammenheng mellom tigging og vinningskriminalitet. De mener også at et tiggerforbud vil gjøre det lettere å bekjempe menneskehandel.

Opplysninger fra Oslo politidistrikt viser tydelige sammenhenger mellom tigging og straffbare handlinger. Politiet i Oslo har flere ganger kunnet fastslå at det er kontakt mellom tiggere og personer som planlegger å rane eller stjele fra særlig eldre personer. Personer som begår lommetyverier og annen vinningskriminalitet har ofte også utøvd tigging.

Opplysningene fra politidistriktene viser at tigging som utøves av utenlandske statsborgere gjennomgående er en organisert virksomhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392125-naivt-%C3%A5-gi-tiggere-penger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fordi ANDRE romfolk er kriminelle, så skal man anta at individet foran deg er kriminelt?

Gjelder det også f. eks. for folk anklaget for voldtekt? Joda, en annen hvit mann var skyldig, så da er nok du også en voldtektsforbryter?

Eller gjelder kollektivt ansvar bare for romfolk, men ikke for hvite mennesker?

PS: de 68 kriminelle romfolkene var hovedsakelig "tatt" for ting som å urinere på offentlig sted.

Nord og ned
PS: de 68 kriminelle romfolkene var hovedsakelig "tatt" for ting som å urinere på offentlig sted.

Og kilden er hvor? Som vanlig din egen fantasi?

68 av 69 straffedømte etter kort tid i landet er btw. så nær alle, at alt du skriver om hvite voldtektsforbrytere og andre avsporinger faller på sin egen usaklighet.

Endret av Nord og ned
GodHatesUsAll

Jeg er litt usikker på om en kvinne som mener løsningen er å melde oss ut av Schengen er den rette til å kalle andre naive, men hvis det nå engang er sånn at 68 av 69 tiggere som er tatt for kriminelle forhold i Oslo faktisk har begått mer alvorlig kriminalitet enn det som faller inn under ordensforstyrrelser, er representative for tiggere flest, lurer jeg litt på hvorfor et tiggeforbud skal hindre dem fra å dra til Norge.

Jeg vil tross alt tro de tjener betydelig mer penger på å stjele telefonene til Sandra Borch enn å sitte på Karl Johan med en tiggekopp dagen lang, og det er ingen verdens ting som hindrer dem fra å komme hit og robbe oss selv med et tiggerforbud. 

De vil bare bli litt vanskeligere å finne, all den tid de ikke lenger sitter synlige på Karl Johan.

Når det gjelder tyveri har vi allerede lover mot dette. Vi har også lover mot menneskehandel og utnytting av medmennesker. Vi har til og med lover mot ordensforstyrrelser. 

Selv ser jeg med en viss uro fram til den sommeren da hundrevis av rumenere har tatt konsekvensene av et tiggerforbud og byttet ut koppen med trekkspill. 

Jeg er litt usikker på om en kvinne som mener løsningen er å melde oss ut av Schengen er den rette til å kalle andre naive, men hvis det nå engang er sånn at 68 av 69 tiggere som er tatt for kriminelle forhold i Oslo faktisk har begått mer alvorlig kriminalitet enn det som faller inn under ordensforstyrrelser, er representative for tiggere flest, lurer jeg litt på hvorfor et tiggeforbud skal hindre dem fra å dra til Norge.

Jeg vil tross alt tro de tjener betydelig mer penger på å stjele telefonene til Sandra Borch enn å sitte på Karl Johan med en tiggekopp dagen lang, og det er ingen verdens ting som hindrer dem fra å komme hit og robbe oss selv med et tiggerforbud. 

De vil bare bli litt vanskeligere å finne, all den tid de ikke lenger sitter synlige på Karl Johan.

Når det gjelder tyveri har vi allerede lover mot dette. Vi har også lover mot menneskehandel og utnytting av medmennesker. Vi har til og med lover mot ordensforstyrrelser. 

Selv ser jeg med en viss uro fram til den sommeren da hundrevis av rumenere har tatt konsekvensene av et tiggerforbud og byttet ut koppen med trekkspill. 

Jeg er også langt mer bekymret for ukontrollert trekkspill-spilling enn noen som sitter ved en husvegg og spør etter hjelp.

Vedr. de 68, så var de aller fleste tatt for ordensforstyrrelser:

"Hovedtyngden av de 68 som hadde begått kriminelle handlinger, dreide seg om brudd på straffelovens paragraf 350 ordensforstyrrelse. Her ved såkalt «aggressiv tigging». I tillegg var det urinering på offentlig sted, ansamlinger, nasking og i tillegg noen grove tyverier. Sistnevnte, naturlig nok, i langt mindre utbredelse."

Kilde: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1016/thread249753/

Annonse

Nord og ned

Helt umulig for en observatør å begripe hvorfor noen kaster bort energi og tastetrykk på problemstillinge man uansett ikke ser noen løsning på, og tilsvarende spå at det andre foreslår, både politikere, ordensmakten, byrådet og den allemen mann  i gata umulig kan virke, uten engang å være villig til å forsøke.

Oppsummert står det i stedet at det er samme pokker om norske byer drites ned også denne sommeren, og at  det organsierte slaveriet fortsetter rett foran øynene våre bare vi slipper å høre på trekkspill.

latterlig? ja, særlig morsomt? nei.

Nord og ned

"Hovedtyngden av de 68 som hadde begått kriminelle handlinger, dreide seg om brudd på straffelovens paragraf 350 ordensforstyrrelse. Her ved såkalt «aggressiv tigging». I tillegg var det urinering på offentlig sted, ansamlinger, nasking og i tillegg noen grove tyverier. Sistnevnte, naturlig nok, i langt mindre utbredelse."

Kilde: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1016/thread249753/

Og fossroingen fortsetter med uforminsket styrke:

Saken er at så og si 100% av dem er straffet for forbrytelser, og at parallellen til voldtektsdømte nordmenn som neppe er stort mer enn 0,5% er hinsides alt vett og fronuft.

Som vanlig.

Endret av Nord og ned
heisynscorpion

Og fossroingen fortsetter med uforminsket styrke:

Saken er at så og si 100% av dem er straffet for forbrytelser, og at parallellen til voldtektsdømte nordmenn som neppe er stort mer enn 0,5% er hinsides alt vett og fronuft.

Som vanlig.

Jeg gir til norske tiggere!

heisynscorpion

God gammeldags rasisme, altså!

Som om ikke utenlandske tiggere føler sult og kulde like godt som norske, og de har attpåtil langt færre rettigheter enn norske statsborgere.

Har blitt fulgt av utenlandske tiggere... Min søster og jeg, måtte løpe fra dem. Skikkelig skummelt:(

Så nå unngår vi steder, hvor vi vet de sitter. Jeg gir gjerne noe til tiggere, men da uten å bli forfulgt:(

Har blitt fulgt av utenlandske tiggere... Min søster og jeg, måtte løpe fra dem. Skikkelig skummelt:(

Så nå unngår vi steder, hvor vi vet de sitter. Jeg gir gjerne noe til tiggere, men da uten å bli forfulgt:(

Så du mener at du ikke gir til en utenlandsk tigger fordi noen andre utenlandske tiggere fulgte etter deg?

Hvordan/hvorfor er den andre utenlandske tiggeren ansvarlig for det?

Godt og fornuftig av Borch. Hun går igjennom hvorfor forbudet mot tigging ble fjernet i 2005, og hvorfor det nå bør gjenninnføres. Et godt eksempel på at politikken bør endres når premissene gjør det.

Etter mitt skjønn roter hun litt. Schengenavtalen bør ikke sies opp, men reforhandles slik at utveksling av politiinformasjon fortsetter, men passkontroll blir gjenninnført for alle. Da kan man få stoppet flere kriminelle på grensen. I tillegg bør alle kunne vise at de har nok penger til å klare seg her uten å komme i nød. I tillegg må visumplikt innføres. Dessuten må politiet lete hardere etter de som har finansiert tiggerferdene med ågerlån.

Jeg synes det lukter stygg forakt for fattige med tiggeforbud, særlig fordi det kommer på grunn av romfolk uten å vite om absolutt alle utøver kriminalitet og om det er noe de blir lurt inn i eller presset til.

Det er faktisk mulig å stoppe mange kriminelle på grensen. Alternativet til tigging for mange utenlandske tiggere kan være mer tyveri. Altså en forverring!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...