Gå til innhold

Coca-Cola dropper «Mohammed» fra flaskene sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I sommer skal de mest populære navnene i Norge pryde Coca-Cola-flaskene i stedet for Cola-logoen. Men ett av de mest populære blir ikke å se, nemlig Mohammed.

- Vi vil ikke støte noen, sier Coca-Cola Norge til TV 2.

Andre vanlige norske navn som Anne, Martin, Kristian, Silje og Thomas blir å finne på flaskene.

- Av respekt for profeten Mohammed valgte vi å ta bort navnet i denne kampanjen. Navnet har en viktig rolle i enkelte kulturer og religioner, og vi ønsker ikke at noen skal føle seg støtt av at navnet brukes på våre flasker i denne kommersielle kampanjen, sier Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Norge.

Mohammed, med flere ulike skrivemåter, er det mest populære guttenavnet i Oslo, viser oversikten fra Statistisk sentralbyrå (SSB). 

Nei, de gjør nok tyggest i å ikke fornærme muslimene.

Anonymous poster hash: 864e7...00d

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• AnonymBruker

13

• GodHatesUsAll

6

• Bookworm

5

Muslimer trenger som vanlig særbehandling. Men det er nok smart, så slipper vi en reprise av karikatur-striden.

Anonymous poster hash: 864e7...00d

Særbehandling?

Ser du noen Cola flasker med Gud, Jesus eller annet religiøse navn?

AnonymBruker

Særbehandling?

Er Gud og Jesus populære guttenavn? Det er det 

Særbehandling?

Er Jesus og Gud populære guttenavn? Jeg synes valget å utelate Mohammed fra Colaflaskene vitner om dumforklaring av muslimer. Jeg tror de er i stand til å skille mellom profeten Mohammed og sin egen sønns navn.

Anonymous poster hash: c5a44...9c9

Annonse

AnonymBruker

Er Jesus og Gud populære guttenavn? Jeg synes valget å utelate Mohammed fra Colaflaskene vitner om dumforklaring av muslimer. Jeg tror de er i stand til å skille mellom profeten Mohammed og sin egen sønns navn.

Det kan jo også sees på som diskriminerende, at nevnte guttenavn blir valgt å utelates fra flaskene

Anonymous poster hash: 8e203...9c0

Jeg har bare lest overskriftene rundt denne saken her, og tok det for gitt at de "diskriminerte" muslimene ved å utelate etter av Norges mest vanlige navn, og syntes det var passe hårreisende... Men så ser jeg den virkelige begrunnelsen og tenker, ja hvorfor ikke? Er det noen muslimer som har klaget på at det ikke står Muhammed på flaskene? Eller er de takknemlige for at Coca Cola har tatt hensyn? 

GodHatesUsAll

Dersom navnet Mohammad ikke hadde blitt fjernet fra konkurransen, og - Gud forby - til og med gjort det bra, hadde det i hvert fall blitt ramaskrik og nye overskrifter om denne snikislamifiseringen som er i ferd med å utslette oss.

Det må være enkelt å være livredd for muslimer. Uansett hva det er går det an å snu en sak om muslimer, muslimske navn eller hva det måtte være, mot dem.

Ja, Jesus og Maria er svært populære navn i enkelte land.

Dersom navnet Mohammad ikke hadde blitt fjernet fra konkurransen, og - Gud forby - til og med gjort det bra, hadde det i hvert fall blitt ramaskrik og nye overskrifter om denne snikislamifiseringen som er i ferd med å utslette oss.

Det må være enkelt å være livredd for muslimer. Uansett hva det er går det an å snu en sak om muslimer, muslimske navn eller hva det måtte være, mot dem.

Godt poeng - uansett blir det galt, og da er det vanskelig å vite hvordan man skal gjøre ting riktig...

Annonse

Godt poeng - uansett blir det galt, og da er det vanskelig å vite hvordan man skal gjøre ting riktig...

Coca Cola har nok undersøkt meget grundig. De er vel en av Norges mest multikulturelle arbeidsgivere, med meget stor fokus på dette, og de har mange ansatte som kan forhøre seg med. :)

Det skulle da bare mangle. Mohammed er da vitterlig ikke et norsk navn.

Åh! Det er da et norsk navn når det er nordmenn som heter det.

Det er ikke opp til deg å definere hva som er "norsk", heldigvis. Du får bare bli vant med det.

Vil ikke ha cola med religiøst navn på uansett. Men de bør jo skrivesom det er da, att de velger det borti frykt for represalier,og ikke av  "respekt"....

Anonymous poster hash: 39f77...55a

Kristian er med - det betyr "tilhenger av Kristus". Får vel nesten ikke et mer religiøst navn enn det? Men Kristian skal ikke være med?

Coca Cola har nok undersøkt meget grundig. De er vel en av Norges mest multikulturelle arbeidsgivere, med meget stor fokus på dette, og de har mange ansatte som kan forhøre seg med. :)

Ja, jeg mente heller ikke Coca Cola hadde vanskeligheter med å vite hvordan de skulle gjøre ting riktig - tenkte mer på hvermansen (les: meg)...

Åh! Det er da et norsk navn når det er nordmenn som heter det.

Det er ikke opp til deg å definere hva som er "norsk", heldigvis. Du får bare bli vant med det.

Thomas er med - det er et opprinnelig arameeisk navn som med tiden har blitt fornorsket... det skal heller ikke være med? Det er dessuten meget religiøst...

GodHatesUsAll

Oppfordrer God hates us all, til å bruke avatar med Muhammed som sprettert isteden :)

Anonymous poster hash: 39f77...55a

Blir litt sært all den tid jeg lever i et land som visstnok er kristent, så litt opponering mot pisset jeg fikk tredd ned over øra på skolen og av gamle familiemedlemmer, er hakket mer fornuftig enn å gå løs på andres religioner. 

Dessuten har ikke Celtic Frost andre varianter av dette platecoveret. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...