AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 Skrevet 27. mai 2013 Jeg er ingen ekspert her altså, men jeg mener at det absolutt er mulig å ta tak i. Først og fremst må man bli så godt kjent med seg selv at man merker hvor mye man tåler, og hva som gjør en overstimulert og utmattet. Deretter må man jobbe med å tilrettelegge livet så godt man kan. Man kan sørge for å skjerme seg så man ikke får så mange inntrykk at man ikke greier å fordøye dem, for eksempel sørge for å legger inn pauser i hverdagen så man kan få roen man trenger. Hvis man vet at man blir utmattet av store selskaper trenger man ikke å gå i alle man blir invitert til. Hvis man vet at svigerinnen suger all energi ut av en kan man sørge for å ikke møte henne mer enn man absolutt må. En person som er overfølsom for alt fra synsinntrykk til andres stemninger, så følsom at det går ut over livskvaliteten, kan ikke være med på alt hun selv og andre vil. Hun kan kanskje ikke være med en venninne på Høstutstillingen, deretter være denne venninnens engasjerte hobbyterapeut på en kafe, for så å ta en tur på byen. Hun må kanskje velge å gjøre bare den ene tingen for å ikke omtrent bli sengeliggende etterpå, og noen ganger må hun velge bort begge. Plages man av støy trenger man ikke å gå på nattklubb, og merker man at hodet er fullt skrur man av TV-n og lar det få hvile istedenfor å ta en filmmaraton. Man kan skru av dataen av og til. Man kan ikke skru av ungene eller arbeidskollegene, men man kan som regel finne seg et sted med fred og ro og snike seg til noen minutters hjernehvile. Man kan bestemme seg for at de neste minuttene er det ikke lov å gruble. Det er ikke lov å tenke på noe annet enn grønne sprettballer;) Man må finne ut hvordan man best henter krefter igjen. Meditasjon hjelper mange til å lade batteriene og bli mer motstandsdyktige. Musikk hjelper mange til å slappe av. Mosjon er bra for de fleste, og jeg tror det er greit å ha en noenlunde sunn og stabil døgnrytme. Å leve på Cola og tullemat gjør en enda mer skjør på grunn av blodsukkersvingningene. Rangling og festing gjør alle slitne, og er sikkert enda mer ødeleggende for en som er supersensitiv. Det er selvfølgelig ikke gjort på en dag, men det handler bare om å gjøre hverdagen mindre slitsom. Dette er jo ting man må jobbe med over tid, og kanskje fungerer man aldri fullt så bra som man kunne ønske, men jeg tror alle kan få det bedre hvis de virkelig vil og går inn for det. Noen har sykdommer eller psykdommer som gjør det vanskeligere å få organisert livet sitt godt, sette grenser for seg selv og andre, og ikke minst å stoppe tankekjør, men alle kan gjøre noe av det jeg har nevnt her. Det er sikkert mange flere råd i den boken dere snakker om. Jeg tror jeg må lese den. Tusen takk for et svært godt innlegg, der du forklarer mye og gir nyttige råd om hvordan man kan tilrettelegge slik at man kan skjerme seg selv mot inntrykk slik at man får tatt bedre vare på seg selv når man er høysensitiv! Fint at du vil lese boken Jeg tenker også å kjøpe den andre boken om høysensitivitet som kommer i høst. Jeg har lest om at det er lite kunnskap om dette med høsensitivitet, og jeg håper at det blir spredt mer kunnskap om det, slik at bl.a. foreldre, lærere, arbeidsgivere kan legge mer til rette slik at høysensitive kan få nødvendig tilrettelegging, og også forstå den ressursen som høysensitive mennesker er. Vet du eller andre om hvordan det er i Norge, om hva fagfolk sier om høysensitivitet? Etter som jeg har lest, så er det mest i utlandet at fagfolk har uttalt dette med at ca 20% av befolkningen er høysensitive. Anonymous poster hash: dcc06...385 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.