Gå til innhold

Hvordan regnes det ut hvor mye man skal få i uføretrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man har hatt lang utdannelse, men ikke rukket å komme i jobb, blir det lagt til et tillegg i uføretrygden pga den inntekten som man kunne ha hatt hvis man ikke hadde blitt ufør? Eller har ikke utdanningen noen innvirkning på hvor mye man vil få i  uføretrygd?

Anonymous poster hash: ba88b...c25

Fortsetter under...

AnonymBruker

Person A har hatt en lengre utdannelse, men ble ufør før hun kom i arbeid, 25 år gammel.

Person B har ikke hatt utdanning, og har heller ikke vært i arbeid, og ble uføretrygdet da hun var 25 år.

Uføretidspunkt for begge ble satt til da de var 25 år gamle.

Vil person A og person B få likt beløp i uføretrygd?

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Ja, likt. Utdanning gir ikke inntekt, og har derfor ingenting å si i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: 840fb...0ac

Takk for svaret.

Jeg har tidligere hørt at om man har utdanning, så blir trygden regnet ut i fra hvor mye men kunne ha tjent i det yrket man er utdannet til, i de tilfellene man blir ufør før man rekker å komme i arbeid. Men da er det enten feilinformasjon jeg har fått, eller at det har blitt forandringer.

Takk for svaret.

Jeg har tidligere hørt at om man har utdanning, så blir trygden regnet ut i fra hvor mye men kunne ha tjent i det yrket man er utdannet til, i de tilfellene man blir ufør før man rekker å komme i arbeid. Men da er det enten feilinformasjon jeg har fått, eller at det har blitt forandringer.

Trygd regnes ikke ut på den måten du beskriver og har aldri blitt det heller. Derimot brukes denne beregningsmåten i erstatningssaker og forsikringsoppgjør. Da utmåles beløpet i forhold til hvilket konkret økonomisk tap noen kan sies å ha hatt som følge av en ulykke ol.

AnonymBruker

Trygd regnes ikke ut på den måten du beskriver og har aldri blitt det heller. Derimot brukes denne beregningsmåten i erstatningssaker og forsikringsoppgjør. Da utmåles beløpet i forhold til hvilket konkret økonomisk tap noen kan sies å ha hatt som følge av en ulykke ol.

Tusen takk for et svært godt og oppklarende svar med nyttig info. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...