Gå til innhold

Faktura med nytt kontonummer. Kan det være svindelforsøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har avtalegiro på betaling av strømforbruk og nettleie (samme kraftleverandør for både forbruk og leie). Dette ble betalt i nettbanken i dag.

En regning som jeg nylig har fått i posten, er fra den som var nettleverandør tidligere. Annen forfallsdato, og annen sum og på betalingsinformasjon står det: OBS-NYTT KONTONUMMER.

Jeg har hørt om svindlere som åpner posten til folk og forandrer regningene ved å kopiere dem, og sette på et annet kontonummer, for så å skrive dem ut og legge de i postkassene til mottakerne.

Derfor tenker jeg at det er lurt å ringe og undersøke dette,

Tenker også å minne dere andre på å være obs på slikt.

Anonymous poster hash: 937cb...9b3

Fortsetter under...

Jeg har avtalegiro på betaling av strømforbruk og nettleie (samme kraftleverandør for både forbruk og leie).

(...)

En regning som jeg nylig har fått i posten, er fra den som var nettleverandør tidligere.

Er du sikker på at det er "nettleverandør" (altså den som krever inn nettleien) du har skiftet?  I så fall er det vel pga. eierskifte eller sammenslåing av nettselskap eller noe sånt - hvis du ikke har flyttet?  Det er kraftleverandøren (strømselger) man kan velge fritt. 

Man bør selvfølgelig alltid sjekke ved mistanke om at man betaler dobbelt, spesielt hvis kundeforholdet blir endret "automatisk" ved f.eks. at et selskap skifter eier (eller datasystem :mellow:).  Men jeg vet ikke om akkurat den typen svindel du beskriver, er så veldig utbredt.  Fakturasvindel er mest lønnsomt mot store firmaer. 

AnonymBruker

Er du sikker på at det er "nettleverandør" (altså den som krever inn nettleien) du har skiftet?  I så fall er det vel pga. eierskifte eller sammenslåing av nettselskap eller noe sånt - hvis du ikke har flyttet?  Det er kraftleverandøren (strømselger) man kan velge fritt. 

Man bør selvfølgelig alltid sjekke ved mistanke om at man betaler dobbelt, spesielt hvis kundeforholdet blir endret "automatisk" ved f.eks. at et selskap skifter eier (eller datasystem :mellow:).  Men jeg vet ikke om akkurat den typen svindel du beskriver, er så veldig utbredt.  Fakturasvindel er mest lønnsomt mot store firmaer. 

Takk for råd! :) Jo, det er nok best å sjekke.

Leste om at det foregår slik svindel mot privatpersoner i Norge for en tid tilbake.

Her en artikkel om det i Sverige:

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/arkiv/advarer-mot-svindel-gaar-i-postkassa-og-endrer-kontonummeret-3885580.html

AnonymBruker

Tillegg:

Dette visste jeg ikke. Finnes slike virus nå også? Skummelt...

Obs gammel artikkel, og derfor jeg spør om slikt finnes nå også

http://www.nettavisen.no/it/article2626292.ece

Tillegg:

Dette visste jeg ikke. Finnes slike virus nå også? Skummelt...

Obs gammel artikkel, og derfor jeg spør om slikt finnes nå også

http://www.nettavisen.no/it/article2626292.ece

Både virus og antivirus utvikler seg hele tiden.  Alle som har nettbank, bør også ha antivirusprogram og automatisk sikkerhetsoppdatering av operativsystemet, og dessuten følge med på bevegelsene på kontoen.  Noe annet får man nesten ikke gjort som privatperson. 

Internettleverandøren din kan gi råd om antivirus og informasjon om hvorvidt de følger med på "infisert trafikk" fra abonnementet ditt.

AnonymBruker

Både virus og antivirus utvikler seg hele tiden.  Alle som har nettbank, bør også ha antivirusprogram og automatisk sikkerhetsoppdatering av operativsystemet, og dessuten følge med på bevegelsene på kontoen.  Noe annet får man nesten ikke gjort som privatperson. 

Internettleverandøren din kan gi råd om antivirus og informasjon om hvorvidt de følger med på "infisert trafikk" fra abonnementet ditt.

Takk for info og gode råd!

Håper at du får en fin dag! :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...