Gå til innhold

20 år siden world wide web kom til Norge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg husker veldig godt at jeg høsten 1995 var inne på kontoret hos en amerikansk lærer/professor vi hadde, og så sa det plutselig "pling" på pc'en hans, og så kom det frem en mail. Jeg spurte hva det var, og han fortalte at det var en elektronisk melding som ble sendt fra USA og så fikk han den bare noen sekunder etter. Husker jeg ble kjempeimponert!

Våren 1996 var jeg ferdig å studere, og vi skulle flytte til hjembyen min. Det aller første jeg sjekket på internett var "til leie"-annonser :-)

Men i Frankrike da jeg bodde der i 1990-91, hadde de noe de kalte Minitel, og det var en liten datamaskin der en kunne finne mye informasjon om f.eks. flyreiser, togreiser, konserter, teater, kino - tror også en kunne bestille billetter via det systemet. Skjermen var veldig liten, husker jeg.

Men i Frankrike da jeg bodde der i 1990-91, hadde de noe de kalte Minitel, og det var en liten datamaskin der en kunne finne mye informasjon om f.eks. flyreiser, togreiser, konserter, teater, kino - tror også en kunne bestille billetter via det systemet. Skjermen var veldig liten, husker jeg.

Det er bare et år siden Minitel ble skrudd av.  I Frankrike foretrekker mange det franskproduserte :rolleyes:

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-18610692

Jeg kom meg på nett i -95, tror jeg. Først surret jeg mest rundt for å finne ut hva jeg egentlig kunne bruke det til. Alt gikk så tregt på den tiden at jeg trivdes best på sider med mye tekst, så jeg slapp å kaste bort tid på venting. Jeg leste mye kunsthistorie og litteratur om kjente mordere og seriemordere. Jeg er så dårlig på å huske årstall, men jeg tror jeg havnet her på Dol i -96. Da var det ikke særlig folksomt her! :)

Jeg kom meg på nett i 1996, tror jeg, men hadde vel ikke nettilgang på egen PC, hverken på jobb eller privat, før i 1997.  Noe av det første jeg gjorde var å søke opp informasjon i forbindelse med en London-tur - husker jeg var svært fascinert over å finne teaterprogrammer m.m. så lett :).

Jeg har og bruker fremdeles en hotmail-adresse jeg opprettet i 1996 eller tidlig i -97, i hvertfall var det før hotmail var en del av Microsoft.

Annonse

AnonymBruker

Så mye dere husker :)

Takk for alle svar!

Dere hjelper meg å huske.

Vi kjøpte en ny datamaskin også på midten av 90-tallet, etter å ha vurdert å kjøpe en pent brukt med hullkort (som jeg fremdeles ikke aner hvordan fungerer) :)

Den ble i begynnelsen mest brukt til å lese aviser og etterhvert fant jeg frem til spennende artikler og musikk.

Anonymous poster hash: 91672...64c

Vi kjøpte en ny datamaskin også på midten av 90-tallet, etter å ha vurdert å kjøpe en pent brukt med hullkort (som jeg fremdeles ikke aner hvordan fungerer)

Hehe, da var dere ikke spesielt tidlig ute. Jeg hadde min første egne PC i 1984 (en Commodore), og hadde en mer "moderne" PC da jeg studerte sent på 80-tallet. Først mot slutten av studiene fikk jeg meg en PC med harddisk - inntil da måtte alt av programmer kjøres fra disketter, og alt måtte lagres på disketter :).

Hadde ikke PC hjemme før i 1999, men hadde da vært på net noen år på jobb. Husker ikke helt hva det første jeg så på var. Hadde nok smugtittet litt hos kollegaer (jeg var sistemann på avdelingen som fikk PC jeg kunne bruke på net). Husker jeg lurte fælt på hvordan jeg skulle skrive @ for å sende meldinger!

Datamaskin prøvde jeg for første gang på jobb i 1976. Den gang hadde vi vel bare 2-3 stykker i hele bedriften. Husker fra 1982 at en ganske stor avdeling slåss om tre datamaskiner. Midt på 80-tallet tror jeg vi fikk hver vår.

Å ja, husker godt min første PC, dvs. en Mac Classic med 9" svarthvit skjerm, 1990 tror jeg. E-post var stas, og etterhvert nettaviser. Og et slags nettspill, hvor man surret rundt, og skaffet ting og penger, men uten grafikk, bare tekst. Hmmm...

Jeg fikk internettabonnement sommeren 1995, rett før Windows 95 kom. Søkte mye etter musikk husker jeg. Hadde Netscape Navigator, som den gang var Den Eneste Nettleseren som visstnok var brukbar. Husker godt Internet Explorer 1.0 - den var så rævva at jeg er sikker på at Bill Gates fortsatt rødmer hver gang han tenker på den...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...