påskelilje Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Vi skal utvide kjøkkenet fra 3m x 3m til 3m x 5,5 meter. Nå har vi kjøkkeninnredning på to sider, og jeg tror ikke vi skal ha mer skap og benker, bare større sitteplass + ny innredning. Vindusveggen er mot sør, og det er mye lys. Vi ønsker å ha noe tidløst, som ikke blir umoderne i løpet av få år - ønsker kvalitet, men ikke hinsides dyrt. Tar gjerne i mot forslag på følgende: Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Vi skal utvide kjøkkenet fra 3m x 3m til 3m x 5,5 meter. Nå har vi kjøkkeninnredning på to sider, og jeg tror ikke vi skal ha mer skap og benker, bare større sitteplass + ny innredning. Vindusveggen er mot sør, og det er mye lys. Vi ønsker å ha noe tidløst, som ikke blir umoderne i løpet av få år - ønsker kvalitet, men ikke hinsides dyrt. Tar gjerne i mot forslag på følgende: Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting Jeg anbefaler lyse, nøytrale farger (i hvertfall på skapdører/skuffer). Man blir fort lei av skarpe farger på skap. Veggene kan jo raskt males om. Ønsker man spreke farger på kjøkkenet, kan man heller ha detaljer og interiør/brødrister etc i en sprek farge. Lys grå vegger, hvite skap/skuffer, hvite fliser, gråmelert (mellomgrå) benkeplate. Ikke velg Ikeas rørkoblinger (verken til kjøkken eller bad). Flere som jeg kjenner har fått lekkasje under kjøkkenvask pga elendig kvalitet på koblingene som fulgte med fra Ikea. Ikeas kjøkkenskap er best i test på bl.a. skrog http://www.dinside.no/906492/ikea-har-best-garanti-paa-kjokken Anonymous poster hash: 3742c...55a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Vi skal utvide kjøkkenet fra 3m x 3m til 3m x 5,5 meter. Nå har vi kjøkkeninnredning på to sider, og jeg tror ikke vi skal ha mer skap og benker, bare større sitteplass + ny innredning. Vindusveggen er mot sør, og det er mye lys. Vi ønsker å ha noe tidløst, som ikke blir umoderne i løpet av få år - ønsker kvalitet, men ikke hinsides dyrt. Tar gjerne i mot forslag på følgende: Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting Bor du nær en Ikea, kan du også følge med i billigkroken og se om du finner både benkeplate, noen av skapene og evt hvitevarer til kraftig rabbaterte priser der. De selger også utstillingskjøkken av og til kraftig rabbatert. Mange selger også ganske nye kjøkken på finn.no, eller gir de bort, bare fordi de ikke liker fargen/stilen som er på kjøkkenet når de nettopp har kjøpt nytt husvære. Mange velger å beholde gammelt skrog, og kun bytte ut skuffer og skapdører. Skal du ha nytt skrog anbefaler jeg Ikeas skrog og skuffer med demping. Ikea kjøkken er veldig enkelt og greit å montere Anonymous poster hash: 3742c...55a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Vi skal utvide kjøkkenet fra 3m x 3m til 3m x 5,5 meter. Nå har vi kjøkkeninnredning på to sider, og jeg tror ikke vi skal ha mer skap og benker, bare større sitteplass + ny innredning. Vindusveggen er mot sør, og det er mye lys. Vi ønsker å ha noe tidløst, som ikke blir umoderne i løpet av få år - ønsker kvalitet, men ikke hinsides dyrt. Tar gjerne i mot forslag på følgende: Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting http://www.ikea.com/ms/no_NO/rooms_ideas/splashplanners.html Kjøkkenplanlegger. Her kan du planlegge kjøkkenet og fylle inn de fargene du ønsker og se hvordan det blir Lykke til! Anonymous poster hash: 3742c...55a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 1-2 ganger pr år har Ikea brukt å hatt et spesielt tilbud, der du får et gavekort på kr 1000,- for hver 10.000 kroner du handler kjøkken (inkl hvitevarer) for. Det er verdt å få med seg, hvis det lar seg gjøre å kjøpe kjøkkenet akkurat når de har det tilbudet. Anonymous poster hash: 3742c...55a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/kjoekken/kjoekken_faq.html Det nye kjøkkensystemet METOD fra IKEA 15. april 2013 lanserer IKEA et nytt fleksibelt kjøkkensystem som har fått navnet METOD. Dagliglivet på kjøkkenet har endret seg i årenes løp, og det nye kjøkkenet er utviklet for å legge til rette for alle slags aktiviteter, fra matlaging og måltider til skravlestunder og leksehjelp. Det nye IKEA-kjøkkenet er perfekt for å skreddersy individuelle løsninger, uansett kjøkkenets form og størrelse – og for å oppfylle behovene og drømmene dine. Vi har over 50 års erfaring fra kjøkkenutvikling. Det nye IKEA-kjøkkenet er utviklet for å være enda mer funksjonelt, med enda bedre design og kvalitet, og selvsagt til en lav pris. Når det gjelder FAKTUM kjøkken, har vi 2 års ettersalgsservice for de fleste produktene, og 25 års garanti gjelder selvsagt også for FAKTUM. IKEA tilbyr fremdeles FAKTUM Kjøkkensystemet FAKTUM vil være tilgjengelig på varehusene og på IKEA.no frem til 13. april 2013, og tilgjengelig for bestilling på distribusjon fra varehusene frem til 31. juli 2013. Kjøkkensystemet FAKTUM har 25 års garanti og en unik ettersalgsservice. Spørsmål og svar om METOD og FAKTUM Kan jeg fremdeles planlegge et FAKTUM-kjøkken ved hjelp av kjøkkenplanleggeren på IKEA.no? Dersom du har begynt å planlegge et FAKTUM-kjøkken før 15. april 2013, har du to muligheter: 1) Fortsette å planlegge et FAKTUM-kjøkken og fullføre kjøpet innen 31. juli 2013, eller 2) videreføre målene av rommet ditt til en ny METOD-tegning f.o.m. 15. april 2013. Er det fordi det er noe galt med FAKTUM? Nei. FAKTUM er et fantastisk kjøkken med god design, funksjonalitet og kvalitet til rimelige priser, og det er levert med 25 års garanti siden 1. september 2008. Les garantiheftet her Hvorfor gjør dere denne endringen hvis FAKTUM er så bra? IKEAs sortiment utvikles fortløpende, og hvert år bytter vi ut en tredjedel av produktene våre for å tilpasse dem etter kundenes behov. Dette gjelder også for IKEA kjøkken. Med det nye systemet ønsker vi å gjøre det enklere å planlegge, kjøpe og installere kjøkkenet basert på personlige behov. Det nye kjøkkensystemet METOD gir muligheten for individuelle løsninger med bedre plassutnyttelse, og legger til rette for alle aktiviteter på kjøkkenet. Kan jeg kombinere METOD med FAKTUM? IKEAs nye METOD kjøkkensystem er basert på en helt ny plattform, som ikke er kompatibel med FAKTUM. Det er modulbasert, noe som gir økt fleksibilitet og bedre utnyttelse av tilgjengelig plass. Skapene fås for eksempel i bredder på 20, 40, 60 og 80 centimeter, og i høyder på 40, 60, 80, 100, 140, 200 og 220 centimeter. Hva er nytt? Byggeklosslogikk: METOD skap har enkle og praktiske mål i moduler på 20 cm i bredde og høyde, en løsning som gjør det enklere å planlegge og skreddersy kjøkken. Friheten til å plassere ting hvor du vil: Takket være løsningen med moduler kan du plassere skap, dører og skuffer hvor du vil. Eksempel: Et 80 cm skap kan ha to 40 cm skuffefronter med innerskuffer bak. Høyere benkeskap: Vi har økt høyden på benkeskapene fra 70 til 80 cm. Det gir mer oppbevaringsplass og følger samtidig like mål som kan fordeles mellom forskjellige oppbevaringsløsninger. Skap med nytt utseende: Med forbedrede, glatte melaminoverflater i hvitt eller brunsvart kan METOD skap også brukes uten dekksider og med åpne hyller. Dekkplugger i plast skjuler forborede hull. Lavere sokler: Vi har redusert høyden på standardsokkelen fra 16 til 8 cm, noe som gir mer oppbevaringsplass i benkeskapene. Styrket stiluttrykk: Med skuffer i høyder ned til 10 cm og dører med opptil 200 cm høyde er det enkelt å skape stiler som passer for tradisjonell eller moderne smak. Integrert LED-belysning: Våre nye systemer for arbeids- og stemningsbelysning er utviklet for å passe perfekt til det nye kjøkkensystemet, og ledningene kan skjules bak skapene. Det finnes også en ny trådløs fjernkontroll. Utvalg av skuffer: Skuffene gir optimal organisering på kjøkkenet og fås i to prisklasser – MAXIMERA med dempere, som kan trekkes helt ut, og de svært rimelige FÖRVARA. Velorganiserte skuffer: Med de nye VARIERA skuffeavdelere i bambus og høyglanset plast kan du organisere skuffene og utnytte oppbevaringsplassen effektivt. Kan monteres av én person: Vi har utviklet en praktisk monteringsskinne for montering av skap. Fest skinnen til veggen, heng opp skapene og lås dem på plass. Med vårt tjenestetilbud kan du få hjelp til alt fra oppmåling til montering hvis gjør-det-selv ikke passer deg. Kommer METOD til å være tilgjengelig i samme stiler og med samme fronter som FAKTUM? De fleste av frontene i METOD-sortimentet får samme stil, farge og finish som i FAKTUM-sortimentet. http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/23598/ Anonymous poster hash: 3742c...55a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg sier bare en ting: Kolonialskuffer! Glem upraktiske underskap - kjøp underskap med store, gode skuffer! Du vil aldri angre! Jeg lover. Jeg har skuffer der det er praktisk mulig, både hjemme og på hytta og kommer aldri til å gå for underskap igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg sier bare en ting: Kolonialskuffer! Glem upraktiske underskap - kjøp underskap med store, gode skuffer! Du vil aldri angre! Jeg lover. Jeg har skuffer der det er praktisk mulig, både hjemme og på hytta og kommer aldri til å gå for underskap igjen! Ja, det skal jeg ha! Har en seksjon med to dype skuffer + en vanlig nå, og har alltid angret på at vi ikke kjøpte flere av dem.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 http://www.ikea.com/ms/no_NO/rooms_ideas/splashplanners.html Kjøkkenplanlegger. Her kan du planlegge kjøkkenet og fylle inn de fargene du ønsker og se hvordan det blir Lykke til! Anonymous poster hash: 3742c...55a Takk for mange tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Takk for mange tips! Takk Håper at kjøkkenet blir fint og funksjonelt. Det er artig å pusse opp. Jeg skal pusse opp stue og bad. Badet må vente, da det blir forholdsvis dyrt. Men det er fint å glede seg til Anonymous poster hash: 3742c...55a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Vi skal utvide kjøkkenet fra 3m x 3m til 3m x 5,5 meter. Nå har vi kjøkkeninnredning på to sider, og jeg tror ikke vi skal ha mer skap og benker, bare større sitteplass + ny innredning. Vindusveggen er mot sør, og det er mye lys. Vi ønsker å ha noe tidløst, som ikke blir umoderne i løpet av få år - ønsker kvalitet, men ikke hinsides dyrt. Tar gjerne i mot forslag på følgende: Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting Jeg har planlagt to kjøkken "fra bånn", og regner meg som en slags ekspert . Min erfaring er: Tenk funksjonalitet! Det er mye viktigere enn farger og overflater. Velg skuffer fremfor skap. Vi har kun to smalehøyskap over hverandre på kjøkkenet - ellers har vi bare skuffer. Tenk nøye over bevegelsene på kjøkkenet og tingenes plassering i forhold til disse. Dette gjelder særlig oppvaskmasin, vask og skuffer (evt. skap) til daglig servise. Jeg kan f.eks. stå på ett og samme sted og rydde ut av oppvaskmaskinen og inn i skuffer, og på samme sted kan jeg skylle skitten oppvask og kaste evt. boss før oppvask settes i maskinen. Forøvrig støtter jeg forslaget om ganske nøytrale farger på overflater. I det siste har jo omtrent alle valgt hvitt eller lysegrått, og jeg innbiller meg at tre er på vei inn igjen. Kunne skrevet masse mer, men begrenser meg - lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 14. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg har planlagt to kjøkken "fra bånn", og regner meg som en slags ekspert . Min erfaring er: Tenk funksjonalitet! Det er mye viktigere enn farger og overflater. Velg skuffer fremfor skap. Vi har kun to smalehøyskap over hverandre på kjøkkenet - ellers har vi bare skuffer. Tenk nøye over bevegelsene på kjøkkenet og tingenes plassering i forhold til disse. Dette gjelder særlig oppvaskmasin, vask og skuffer (evt. skap) til daglig servise. Jeg kan f.eks. stå på ett og samme sted og rydde ut av oppvaskmaskinen og inn i skuffer, og på samme sted kan jeg skylle skitten oppvask og kaste evt. boss før oppvask settes i maskinen. Forøvrig støtter jeg forslaget om ganske nøytrale farger på overflater. I det siste har jo omtrent alle valgt hvitt eller lysegrått, og jeg innbiller meg at tre er på vei inn igjen. Kunne skrevet masse mer, men begrenser meg - lykke til. Jeg er veldig enig i det m funksjonalitet. Er faktisk veldig fornøyd med hvordan jeg planla kjøkkenet da vi bygde for 17 år siden. Det har funket bra! Men trehvitt skal vi ikke ha det! Vi har lys eik nå og vil ha noe annet. Typisk at vi er så treige at det vi har begynner å bli kult... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Vi tegnet vårt kjøkken selv og fikk bygget det i heltre for noen år tilbake. Et par av de ting vi la stor vekt på var belysning fra overskap og ned på benkeplatene. Nok lys og samtidig muligheten for å få det dempet er noe vi nå setter stor pris på. En annen ting er stikkontakter. Vi fikk montert et antall stikkontakter under overskapene (slik at de ikke er synlige uten at du bøyer deg ned), slik at uansett hvilke benkeplater du ønsker å sette noe elektrisk utstyr på, så finnes det en eller flere stikkontakter i nærheten. Totalt monterte vi 5 doble stikkontakter på den måten, i tillegg til en dobbelt innfelt i vegg i et hjørne der det ikke er egnet overskap (for bruk til kaffetrakter med mer). ps: doble dører i overskapene over oppvaskmaskin er også noe å tenke på (avhengig av hvordan det passer med resten av løsningen). Da stikker ikke skapdørene så langt ut når de er åpne, og du slipper å skalle i dem når du tar noe ut fra oppvaskmaskinen for å sette inn i skapene.... Endret 15. mai 2013 av Goliath 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayia Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting Jeg har planlagt to kjøkken "fra bånn", og regner meg som en slags ekspert . Min erfaring er: Tenk funksjonalitet! Det er mye viktigere enn farger og overflater. Velg skuffer fremfor skap. Vi har kun to smalehøyskap over hverandre på kjøkkenet - ellers har vi bare skuffer. Tenk nøye over bevegelsene på kjøkkenet og tingenes plassering i forhold til disse. Forøvrig støtter jeg forslaget om ganske nøytrale farger på overflater. Hør på Xtra - logistikk og øvrig funksjonalitet er det virkelig viktige å tenke på! Jeg har nylig flyttet og savner mitt fabelaktige kjøkken big time - argh, her blir det også opppussing selv om vi definitivt ikke hadde tenkt det... Støtter alle Xtras forslag, men har noen tips til. IKKE velg laminert benkeplate fra IKEA, de er i laber kvalitet. Heltre derfra er ok, men husk at heltre lett blir svarte rundt vaskesone uansett hvor flink du er til å olje ofte. Jeg aner forøvrig ikke hvordan kvaliteten på IKEAs nye kjøkken er, men en grunnregel er at IKEA er gode i lanseringsfase, men "slanker" bestselgere etter at de har oppnådd godt rykte. Vi hadde IKEA-kjøkken i det forrige huset, og skulle fornye en dør og noe annet småtteri før salg, og samme serie var svært redusert i kvalitet; tynnere laminat på frontene, deler som tidligere var kompakte var nå hule etc. Min anbefaling er å undersøke flere forhandlere, og sammenligne vekt og kvalitet på delene. Sørg dessuten for å få masse benkeplass, det vil du ikke angre. Ha minst 30 cm benk på begge sider av både oppvaskkum og stekesone, det er überkjekt å ha plasseringsmulighet når du skal kokkelere/ vaske. Jeg hadde åpen løsning i mitt forrige kjøkken og sørget for deler av benkeplassen var skjult fra spisestuen - da ser det ikke rotete ut selv om det står mat/ oppvask mens dere spiser. Dette skal jeg også endre der jeg bor nå... ;-) Ut over dette støtter jeg nøytrale farger, skuff framfor skap, og dessuten overskap helt opp i taket. Vi plasserte to skap (hhv 70 og 92 cm høye) oppå hverandre rett på benkplaten, og fikk på den måten samlet overskap på én vegg framfor alle. Så fremt det er mulig ville jeg valgt lik bredde på så mange over- og underskap som mulig, det ser ryddigst ut. Ah, gleder meg til å pusse opp mitt eget nå kjenner jeg ;-) Endret 15. mai 2013 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Vi tegnet vårt kjøkken selv og fikk bygget det i heltre for noen år tilbake. Et par av de ting vi la stor vekt på var belysning fra overskap og ned på benkeplatene. Nok lys og samtidig muligheten for å få det dempet er noe vi nå setter stor pris på. En annen ting er stikkontakter. Vi fikk montert et antall stikkontakter under overskapene (slik at de ikke er synlige uten at du bøyer deg ned), slik at uansett hvilke benkeplater du ønsker å sette noe elektrisk utstyr på, så finnes det en eller flere stikkontakter i nærheten. Totalt monterte vi 5 doble stikkontakter på den måten, i tillegg til en dobbelt innfelt i vegg i et hjørne der det ikke er egnet overskap (for bruk til kaffetrakter med mer). ps: doble dører i overskapene over oppvaskmaskin er også noe å tenke på (avhengig av hvordan det passer med resten av løsningen). Da stikker ikke skapdørene så langt ut når de er åpne, og du slipper å skalle i dem når du tar noe ut fra oppvaskmaskinen for å sette inn i skapene.... Vi droppet helt og holdent overskap, vi. Har store vinduer som gir lys, og spotter med dimmer i taket over benk. Fungerer helt utmerket . En luksus å kunne droppe overskap, det fordrer jo at en har tilstrekkelig med underskap. Som dere monterte vi mange stikkontakter - det kan ikke bli for mange eller for nær der du trenger en . Endret 15. mai 2013 av Xtra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474946 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hei! Du har fått mange råd som er gode, men dette vil jeg gi: Stikk kontakter, ha heller for mange... Vi gjorde den feil og ha for få :-( over alt egentlig, og til alle akvariumer og terrarier så bruker jeg koblere med plastposer rundt, ikke noe særlig bra. Søle vann er lett i koblere. Når julelys skal opp, limer jeg en ekstra kobler opp under overskapene, slik at ikke søler noe i den. Stikk kontakter oppe ved tak også til skjermer. Jeg ville lagd en skjerm feks ved stekeovn bak pleksiglass på veggen, da kan man lett få opp oppskrifter fra nettet på denne, bare ha et lite trådløst tastatur, sånt savner jeg. Ellers vil jeg tenke, stein rundt stekeovn, gjør det enkelt med gryter, peis hvis man har pipe, gassbluss istedet for elektrisk, men elektrisk ovn er best syns jeg. spiseplass på kjøkkenet er vi glad for, dør ut fra kjøkken til solplass/urtehage (det er noe jeg planlegger nå) Også høye overskap, 90 og 120 cm med lister øverst slik at ikke tomrom over overskapene. Og glass i overskap, det ser pent ut. Jeg syns Ikea har mye pent, vi har et hvitt klassisk fra Ikea, med glassdører, tidløst, lett å skape ulike årstider på et slikt kjøkken, Vi har jordfarger på flisene, husker ikke hva heter, men alle syns vårt kjøkken er pent selv etter 10 år .-) Vi har Poulsen lamper over kjøkkenbenk foran vindu, det skaper litt det moderne, men kjøkken har litt landsby/ gammelt preg. Vi har heltre benkeplater, de selger ikke på Ikea. Nå har fliser på kjøkken, men skal rive ut og legge heltregulv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammanito Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Vi skal trolig bygge ut, og da blir kjøkkenet et av rommene som vil få en skikkelig fornyelse :-) Vi har ikke bestemt oss helt ennå, men jeg tenkte jeg kunne begynne så smått å samle inn gode råd og forslag som kan komme godt med dersom/når det blir noe av "prosjekt utbygging" :-) Vi skal utvide kjøkkenet fra 3m x 3m til 3m x 5,5 meter. Nå har vi kjøkkeninnredning på to sider, og jeg tror ikke vi skal ha mer skap og benker, bare større sitteplass + ny innredning. Vindusveggen er mot sør, og det er mye lys. Vi ønsker å ha noe tidløst, som ikke blir umoderne i løpet av få år - ønsker kvalitet, men ikke hinsides dyrt. Tar gjerne i mot forslag på følgende: Farge på skap og skuffer Farge på fliser/annet belegg over benk (har fliser nå i beige) Golv Vegg (malte tapeten hvit for noen år siden) evt andre ting Hvitt går aldri av moten, men man blir jo lei av det og... Heltre er egentlig best, da slipper man unaturlige overganger og har mulighet til å male over når man blir lei av fargen. Og granitt benk.... i stedet for laminat. Vi har laminat benkeplate og laminatfronter, på avstand ser det greit ut, men går man nært ser man overgangene. En annen ulempe er at de ikke tåler mye fukt, så en må passe på... de kan gå opp i limingen etterhvert. Mange tror de sparer penger på å kjøpe en billig innredning, men på sikt lønner det seg å kjøpe kvalitet.... hvis man kjøper noe tidløst som man ikke blir lei, evnt. at man har mulighet for å male frontene eller skifte ut frontene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3474954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Marmorbenker gjør seg utrolig godt, koster det halve av granitt, har mye mer "mønster", og er langt mer bestandig enn granittselgere skal ha det til. Det ser også kjempeflott ut selv om det er slitt - i motsetning til nesten alle andre benkeplater. Skal du ha flis på gulvet, vil jeg anbefale spanske terracottafliser med gulvvarme. Det blir kjempefint. Jeg har bygget et kjøkken selv (og da mener jeg fra bunnen av - inkl. sveising av metallramme for skap), og laget skapdører i massiv teak terrasseplank. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3475090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Et annet tips: Be elektrikeren legge kurser slik at alt som ikke trenger å være på (kaffemaskiner, komfyrer, vannkoker osv) automatisk blir frakoblet når du slukker lyset. Det bedrer brannsikkerheten. Det kan styres via en kontaktor fra lysbryteren, eller stå på egen bryter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3475091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Et annet tips: Be elektrikeren legge kurser slik at alt som ikke trenger å være på (kaffemaskiner, komfyrer, vannkoker osv) automatisk blir frakoblet når du slukker lyset. Det bedrer brannsikkerheten. Det kan styres via en kontaktor fra lysbryteren, eller stå på egen bryter. Hei! Det var virkelig lurt. Da vil vel det samme gjelde vaskerom? Vi skal pusse opp neste år og jeg planlegger det. Det er vel slik at ideelt skal man slå av utstyr som vaskemaskin også, er det ikke? Vi skal kanskje ta kjøkkenet litt også, da skal jeg huske på dette. Vi kan vel ha en todelt bryter som en del tar strømmen uten at lyset må være på. Men det var lurt for det blir ikke til at vi slår av noe av apparatene, og enda ligger brannvarslerne rundt omkring etter at jeg malte... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/392193-nytt-kj%C3%B8kken-hva-b%C3%B8r-vi-tenke-p%C3%A5/#findComment-3475200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.