Gå til innhold

Nytt kjøkken - hva bør vi tenke på?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det var virkelig lurt. Da vil vel det samme gjelde vaskerom? Vi skal pusse opp neste år og jeg planlegger det. Det er vel slik at ideelt skal man slå av utstyr som vaskemaskin også, er det ikke?

Vi skal kanskje ta kjøkkenet litt også, da skal jeg huske på dette. Vi kan vel ha en todelt bryter som en del tar strømmen uten at lyset må være på. Men det var lurt for det blir ikke til at vi slår av noe av apparatene, og enda ligger brannvarslerne rundt omkring etter at jeg malte...

Enig i at det var lurt, men husk på at f.eks. stekeovner ofte har innebygget klokke som krever strøm.

Fortsetter under...

Tusen takk for hjelp

Et annet tips:

Be elektrikeren legge kurser slik at alt som ikke trenger å være på (kaffemaskiner, komfyrer, vannkoker osv) automatisk blir frakoblet når du slukker lyset. Det bedrer brannsikkerheten.

Det kan styres via en kontaktor fra lysbryteren, eller stå på egen bryter.

Lurt:)

Jeg ville nok valgt egen bryter, pga at kanskje man ønsker å slå av lyset for å spare strøm samtidig som andre elektriske apparater skal være i bruk (komfyr på langtidsstekning f.eks, og oppvaskmaskin)

Ellers synes jeg at det er lurt med slik innretning som mange monterer som bryter strømmen etter f.eks 30 min på komfyr og på strømuttak som brukes til vaffeljern, vannkoker og annet.

Mange eldre har slik innretning, men jeg synes at det må være lurt for alle å ha det. Jeg vet at mange som ikke er eldre og glemske, også har glemt av ting på komfyren, slik at det har blitt tørrkoking.

Madelenemie

Enig i at det var lurt, men husk på at f.eks. stekeovner ofte har innebygget klokke som krever strøm.

Hei!

Ja jeg tenkte på en todelt bryter, som slår av lys eller all strøm på kjøkken.

Da hvis bare strøm er på, får jo komfyr strøm når man skal lage mat, misforstod jeg deg?

påskelilje

Vi tegnet vårt kjøkken selv og fikk bygget det i heltre for noen år tilbake. Et par av de ting vi la stor vekt på var belysning fra overskap og ned på benkeplatene. Nok lys og samtidig muligheten for å få det dempet er noe vi nå setter stor pris på.

En annen ting er stikkontakter. Vi fikk montert et antall stikkontakter under overskapene (slik at de ikke er synlige uten at du bøyer deg ned), slik at uansett hvilke benkeplater du ønsker å sette noe elektrisk utstyr på, så finnes det en eller flere stikkontakter i nærheten. Totalt monterte vi 5 doble stikkontakter på den måten, i tillegg til en dobbelt innfelt i vegg i et hjørne der det ikke er egnet overskap (for bruk til kaffetrakter med mer).

ps: doble dører i overskapene over oppvaskmaskin er også noe å tenke på (avhengig av hvordan det passer med resten av løsningen). Da stikker ikke skapdørene så langt ut når de er åpne, og du slipper å skalle i dem når du tar noe ut fra oppvaskmaskinen for å sette inn i skapene.... ;)

Det du skriver her er jeg helt enig i, og vi gjorde det nettopp slik da vi bygde for 17 år siden. Har doble dører over vask og oppvaskmaskin, har mange doble stikkontakter under overskap + en dobbel i vegg - jeg er rett og slett veldig fornøyd med funksjonaliteten i det kjøkkenet vi har - det er størrelsen som er litt liten + litt kjip og slitt innredning...

påskelilje

Hør på Xtra - logistikk og øvrig funksjonalitet er det virkelig viktige å tenke på! Jeg har nylig flyttet og savner mitt fabelaktige kjøkken big time - argh, her blir det også opppussing selv om vi definitivt ikke hadde tenkt det...

Støtter alle Xtras forslag, men har noen tips til.

IKKE velg laminert benkeplate fra IKEA, de er i laber kvalitet. Heltre derfra er ok, men husk at heltre lett blir svarte rundt vaskesone uansett hvor flink du er til å olje ofte.  

Jeg aner forøvrig ikke hvordan kvaliteten på IKEAs nye kjøkken er, men en grunnregel er at IKEA er gode i lanseringsfase, men "slanker" bestselgere etter at de har oppnådd godt rykte. Vi hadde IKEA-kjøkken i det forrige huset, og skulle fornye en dør og noe annet småtteri før salg, og samme serie var svært redusert i kvalitet; tynnere laminat på frontene, deler som tidligere var kompakte var nå hule etc. 

Min anbefaling er å undersøke flere forhandlere, og sammenligne vekt og kvalitet på delene.

Sørg dessuten for å få masse benkeplass, det vil du ikke angre. Ha minst 30 cm benk på begge sider av både oppvaskkum og stekesone, det er überkjekt å ha plasseringsmulighet når du skal kokkelere/ vaske.

Jeg hadde åpen løsning i mitt forrige kjøkken og sørget for deler av benkeplassen var skjult fra spisestuen - da ser det ikke rotete ut selv om det står mat/ oppvask mens dere spiser. Dette skal jeg også endre der jeg bor nå... ;-)

Ut over dette støtter jeg nøytrale farger, skuff framfor skap, og dessuten overskap helt opp i taket. Vi plasserte to skap (hhv 70 og 92 cm høye) oppå hverandre rett på benkplaten, og fikk på den måten samlet overskap på én vegg framfor alle. Så fremt det er mulig ville jeg valgt lik bredde på så mange over- og underskap som mulig, det ser ryddigst ut. 

Ah, gleder meg til å pusse opp mitt eget nå kjenner jeg ;-)

Takk for råd. Overskap helt til taket - gjett om vi har angret på at vi ikke tok det da vi bygde! Alltid masse rot oppå der - så det ksal vi i alle fall ha! Takk for tips om skepsis til IKEA. Vi har Husebykjøkken med laminat benkeplate, og den har faktsisk holdt seg veldig fint i alle år.

påskelilje

Hei!

Du har fått mange råd som er gode, men dette vil jeg gi:

Stikk kontakter, ha heller for mange...

Vi gjorde den feil og ha for få :-( over alt egentlig, og til alle akvariumer og terrarier så bruker jeg koblere med plastposer rundt, ikke noe særlig bra.

Søle vann er lett i koblere. Når julelys skal opp, limer jeg en ekstra kobler opp under overskapene, slik at ikke søler noe i den.

Stikk kontakter oppe ved tak også til skjermer.

Jeg ville lagd en skjerm feks ved stekeovn bak pleksiglass på veggen, da kan man lett få opp oppskrifter fra nettet på denne, bare ha et lite trådløst tastatur, sånt savner jeg.

Ellers vil jeg tenke, stein rundt stekeovn, gjør det enkelt med gryter, peis hvis man har pipe, gassbluss istedet for elektrisk, men elektrisk ovn er best syns jeg. spiseplass på kjøkkenet er vi glad for, dør ut fra kjøkken til solplass/urtehage (det er noe jeg planlegger nå) 

Også høye overskap, 90 og 120 cm med lister øverst slik at ikke tomrom over overskapene.

Og glass i overskap, det ser pent ut.

Jeg syns Ikea har mye pent, vi har et hvitt klassisk fra Ikea, med glassdører, tidløst, lett å skape ulike årstider på et slikt kjøkken, Vi har jordfarger på flisene, husker ikke hva heter, men alle syns vårt kjøkken er pent selv etter 10 år .-)

Vi har Poulsen lamper over kjøkkenbenk foran vindu, det skaper litt det moderne, men kjøkken har litt landsby/ gammelt preg. Vi har heltre benkeplater, de selger ikke på Ikea.

Nå har fliser på kjøkken, men skal rive ut og legge heltregulv.

Vi har glass i overskap - det skal vi IKKE ha i det nye kjøkkenet. Vil ha mest mulig bak lukkede dører :-) Stein rundt ovnen er jo litt stilig og praktisk - det skal jeg tenke på. Vi har mulighet for å sette inn dør fra kjøkkenet og ut i hagen, men jeg er litt usikker. Bruker dere den mye? Det er ikke langt fra kjøkkenet og til verandadøra i stua, s jeg vet ikke helt om vi skal "spandere" på oss dør eller om vi bare skal ha vindu der.

Hvorfor vil dere ta bort flisene på golvet?

Annonse

påskelilje

Et annet tips:

Be elektrikeren legge kurser slik at alt som ikke trenger å være på (kaffemaskiner, komfyrer, vannkoker osv) automatisk blir frakoblet når du slukker lyset. Det bedrer brannsikkerheten.

Det kan styres via en kontaktor fra lysbryteren, eller stå på egen bryter.

Det har vi fra før - veldig praktisk :-)

Takk for tips om marmor - skal tenke på det.

Madelenemie

Vi har glass i overskap - det skal vi IKKE ha i det nye kjøkkenet. Vil ha mest mulig bak lukkede dører :-) Stein rundt ovnen er jo litt stilig og praktisk - det skal jeg tenke på. Vi har mulighet for å sette inn dør fra kjøkkenet og ut i hagen, men jeg er litt usikker. Bruker dere den mye? Det er ikke langt fra kjøkkenet og til verandadøra i stua, s jeg vet ikke helt om vi skal "spandere" på oss dør eller om vi bare skal ha vindu der.

Hvorfor vil dere ta bort flisene på golvet?

Hei!

Jeg har en urtehage den går jeg sjeldnere ut i da jeg må gå rundt huset :-)

Samt morgensolen er på kjøkkensiden og jeg liker drikke min morgenkaffe der.

Blir ikke til at tar med meg kaffekopp og går rundt huset :-)

Så vi kommer til å bruke mye, har vært et savn.

Vi tar vekk terrakottaflisene av den grunn at vi har åpen løsning, men deler av kjøkken skjult fra stue, og det ser penere ut med et lyst tregulv over det hele. Jeg er egentlig veldig fornøyd med flisene på kjøkken, er ikke stygge, like fine etter 10 år, og tviler på om det blir slik med et tregulv, men vi prøver.

Vi velger et hardt tregulv, husker ikke hva det heter. Nå har vi marabau, ikke bra regnskogtømmer :-( men hardt og hardfør har den vært. Selges ikke lenger.

Jeg liker mye glass :-) det krever orden, men det liker jeg, eneste jeg ikke liker med glass skapene er renhold, mange små ruter å pusse :-) og det gjør jeg for sjelden.

I skap uten glass har jeg skrevet nøyaktig hva som skal stå hvor, omtrent som i militæret, jeg liker orden og alle ting på sin plass. Og ikke mer enn jeg bruker og trenger.

Husk stikk kontakter da :-) lykke til! :-)

Hei!

Ja jeg tenkte på en todelt bryter, som slår av lys eller all strøm på kjøkken.

Da hvis bare strøm er på, får jo komfyr strøm når man skal lage mat, misforstod jeg deg?

Jeg mente at klokken på stekovnen vil stanse om du slår av all strøm. Upraktisk å stadig måtte stille denne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...