Gå til innhold

Hvor mye strøm bruker man på å varme opp varmtvann?

Anbefalte innlegg

Vi har vært utrolig dumme i alle år og ikke satt oppvasken rett inn i maskinen, men latt den stå på benken til kvelden, for så å skylle alt godt i varmtvann før det gikk inn i maskinen. Noen ting hadde satt seg sånn fast at man måtte skrubbe skikkelig for å få det av. I tillegg vasket vi en del ting for hånd. Samboer pleide å bruke 30-40 min på dette hver kveld med konstant rennende varmtvann.

Nå derimot har vi begynt å sette det rett inn i maskinen uten skylling. Er det noe som må skylles skyller vi det kjapt av med kaldt vann. Og vi putter flere ting vi vasket for hånd før i maskinen. 

Hvor mye strøm bruker man på oppvarming av vann tro? Antar at det vi gjør nå er mer lønnsomt selvom det kanskje betyr at vi kjører 1 oppvaskmaskin daglig kontra annenhver dag tidligere? 

Fortsetter under...

Vi har vært utrolig dumme i alle år og ikke satt oppvasken rett inn i maskinen, men latt den stå på benken til kvelden, for så å skylle alt godt i varmtvann før det gikk inn i maskinen. Noen ting hadde satt seg sånn fast at man måtte skrubbe skikkelig for å få det av. I tillegg vasket vi en del ting for hånd. Samboer pleide å bruke 30-40 min på dette hver kveld med konstant rennende varmtvann.

Nå derimot har vi begynt å sette det rett inn i maskinen uten skylling. Er det noe som må skylles skyller vi det kjapt av med kaldt vann. Og vi putter flere ting vi vasket for hånd før i maskinen. 

Hvor mye strøm bruker man på oppvarming av vann tro? Antar at det vi gjør nå er mer lønnsomt selv om det kanskje betyr at vi kjører 1 oppvaskmaskin daglig kontra annenhver dag tidligere? 

En drøy halvtime med rennende varmtvann høres i hvert fall ikke særlig lurt eller økonomisk ut. 

Hvis man har en oppvaskmaskin som er såpass ny at den er litt enøk-orientert (svært mange kommer fra f.eks. tyske produsenter med stort fokus på energiforbruk) og ikke krever masse skylling først, er det ikke spesielt besparende å vaske for hånd i stedet.  Men det kommer jo an på hvordan man evt. vasker:

http://www.forskning.no/artikler/2003/februar/1045050482.5

Jeg sveiper bare over det som er som mest møkkete og tømmer av smuler før jeg setter ting i maskina. Om noe har blitt gjengrodd så setter jeg det i vann, jeg står ikke og skyller i rennende varmtvann over lengre tid nei. Min varmtvannstank hadde nok dessuten vært tom for varmtvann lenge før det hadde gått 30 min...

AnonymBruker

Jeg vet ikke. Jeg ser at du har fått gode råd i forhold til oppvask og skylling av oppvasken.

Men jeg leste en gang en enøk-artikkel om at oppvarming av varmtvann var en av de tingene som man bruker mest strøm på.

Litt på siden, men også angående oppvarming av varmvann:

Jeg tar altfor lange dusjer (men har sparedusj-hode) og vet at jeg kan spare mye på å forkorte dusjen.

Med tanke på dusjing på campingplasser i gamle dager, med poletter og kun 3 eller 5 minutter til rådighet i dusjen, så vet jeg at jeg kan greie det :)

Det skal også være sunt å venne seg til å dusje i kaldere vann.

En venn av meg sparer ganske mye penger på å konsekvent dusje på treningsstudioet der han går, og han dusjer aldri hjemme. Han trener og svømmer der mange ganger pr uke, så da blir det jo naturlig å dusje der også med det samme han er der.

Anonymous poster hash: d9b98...8e3

Har ikke peiling på kostnadene, men jeg synes det er effektivt å skylle oppvasken i lunkent eller varmt vann med en gang - da skal det ikke mye til. Skyller det meste før det settes i maskinen - det er besparende for serviset. Jeg fikk engang forklart at slitasje på glass og servise i stor grad skyldes matrester som slynges rundt i oppvaskmaskinen når den er i gang.

Er generelt ganske forsiktig med varmtvann - det fikk jeg omtrent inn med morsmelken. Dusjer ikke veldig lenge, skrur dusjen nesten helt av når jeg sjamponerer håret etc. etc. Tror aldri det har skjedd at varmtvannet har stått på en halvtime - hverken på bad eller kjøkken.

Annonse

Hvor mye strøm bruker man på oppvarming av vann tro? Antar at det vi gjør nå er mer lønnsomt selvom det kanskje betyr at vi kjører 1 oppvaskmaskin daglig kontra annenhver dag tidligere? 

Her har dere mye å vinne på å endre rutiner, både i et økonomisk og i et bærekrafig perspektiv :) Når man har oppvaskmaskin er det beste man kan gjøre å skylle av tallerkener rett etter bruk og fylle på med det meste man har brukt, også kjeler og boller. Å kjøre oppmaskinen utgjør en bitteliten del av strømforbruket sammenlignet med oppvarming av vann. Det er endog slettes ikke uvanlig å gjøre som dere gjør ;-)

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...