Gå til innhold

Når normal høflighet ikke fungerer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg nådd et punkt hvor jeg kjenner at nok er nok! Jeg er sint. Det gjelder vekta mi igjen som alle på jobb må kommentere.

Så langt har jeg følt at jeg må forsvare meg, forklare og si mer enn jeg har lyst til å si, bare fordi de ikke skal tro jeg har spiseforstyrrelser. Jeg må altså komme med en lang forklaring på hvorfor jeg er tynn. Jeg har vært høflig. Det er slitsomt.  Synes det blir helt feil at jeg skal måtte holde på slik.  Nå er det like før jeg sprekker og kommer med skikkelig spydigheter.  Jeg fantaserer om ting jeg har lyst til å si.

Den ene varianten er slik : - Nå synes jeg du må skal slanke deg. Hvis du slanker deg ca 70 kilo, vil du lære deg å gå noen skritt på normalt vis og du slipper å bruke meg som løpejente for deg.

En annen variant: Pass dine egne saker din feite julegris! (innser at det blir for grovt)

Kan noen gi meg noen tips til spydigheter jeg kan bruke som ikke går over streken?

Anonymous poster hash: 20b05...337

Fortsetter under...

Tusen takk for hjelp

Nå har jeg nådd et punkt hvor jeg kjenner at nok er nok! Jeg er sint. Det gjelder vekta mi igjen som alle på jobb må kommentere.

Så langt har jeg følt at jeg må forsvare meg, forklare og si mer enn jeg har lyst til å si, bare fordi de ikke skal tro jeg har spiseforstyrrelser. Jeg må altså komme med en lang forklaring på hvorfor jeg er tynn. Jeg har vært høflig. Det er slitsomt.  Synes det blir helt feil at jeg skal måtte holde på slik.  Nå er det like før jeg sprekker og kommer med skikkelig spydigheter.  Jeg fantaserer om ting jeg har lyst til å si.

Den ene varianten er slik : - Nå synes jeg du må skal slanke deg. Hvis du slanker deg ca 70 kilo, vil du lære deg å gå noen skritt på normalt vis og du slipper å bruke meg som løpejente for deg.

En annen variant: Pass dine egne saker din feite julegris! (innser at det blir for grovt)

Kan noen gi meg noen tips til spydigheter jeg kan bruke som ikke går over streken?

Jeg ville ikke valgt å bruke spydigheter.

Jeg ville ha sagt klart fra til de på jobb som til stadighet kommenterer min vekt/utseende og evt kommer med spørsmål angående dette, at jeg ikke ønsker kommentarer på det og ikke ønsker å snakke om det.

Hvis de ikke respekterer dette, ville jeg tatt opp med dem at jeg har fortalt dem at dette er uønsket, og spørre om hvorfor de ikke respekterer det. Evt kan man fortelle dem hvordan det oppleves å ikke bli respektert.

Noen vil kanskje oppleve det du opplever, som trakassering også.

Jeg synes folk sier mye verre ting til de som veier 10kg for lite enn 10kg for mye. Jeg har veid 43 og nå er jeg 73. Ingen sier noe nå enda jeg virkelig trenger å gå ned minst ti kg, men da jeg veide for lite spurte folk om jeg hadde Aids eller var sikre på at jeg gikk på amfetamin. Og så var det den vanlige regla om at jeg var såå tynn av det var stygt og at det var på tide å begynne og spise. Jeg hadde for høyt stoffskifte og spiste som en hest. Blås i hva folk sier, de er bare helt blåst i hue ;-)

Jeg ville ikke valgt å bruke spydigheter.

Jeg ville ha sagt klart fra til de på jobb som til stadighet kommenterer min vekt/utseende og evt kommer med spørsmål angående dette, at jeg ikke ønsker kommentarer på det og ikke ønsker å snakke om det.

Hvis de ikke respekterer dette, ville jeg tatt opp med dem at jeg har fortalt dem at dette er uønsket, og spørre om hvorfor de ikke respekterer det. Evt kan man fortelle dem hvordan det oppleves å ikke bli respektert.

Noen vil kanskje oppleve det du opplever, som trakassering også.

Helt enig med deg.

TS: Hvorfor forsvarer du deg? Du gir bare "næring" til å spørre videre. Si klart og tydelig fra, men på en høflig måte, at du ikke ønsker å svare på spørsmål eller diskutere denne saken.

Har du forresten tenkt på at noen kanskje er oppriktig bekymret...? Det hadde jo vært ganske ufint å gitt en av disse en skikkelig skyllebøtte...

Annonse

Ikke senk deg ned på deres nivå ved å oppføre deg som en umoden fjortis. Forklar dem at du er så tynn fra naturens side og at du heretter ikke vil høre mer om saken. Hvis de fortsetter å kakle om det så later du som du ikke hører om snakker om noe annet dersom de kommenterer det igjen.

Madelenemie

Hei!

Jeg hadde ikke turt å si det du nevner, men kanskje var det det man burde.

Jeg har selv blitt plaget fordi jeg alltid har vært for tynn, i følge andre,.

Nå er jeg normalvektig og selv da kan jeg få kommentarer på at jeg ikke ert ykkere som som har fått så mange barn, men nå er de ikke så ekle lenger.

Jeg har ikke tenkt på det, men kanskje det bunner i misunnelse, kanskje vi kan si "" legg vekk misunnelsen og spis mindre", for de som kommenterer min vekt på en ufin måte er tykke/ runde /overvektige mennesker, som selv strever meg å gå ned i vekt. Jeg tenker ikke på sånt, men når de maser om at jeg er tynn tvinger de meg til å tenke på vekt og kilo m.m. 

Jeg tror det er lurt og greit å si det samme tilbake, feks "så mye du må spise som er så tykk" eller noe lignende. Men jeg er selv lei av kommentarer, men nå for tiden, er jeg jo normalvektig og slipper kommentarer :-) 

Hvis jeg var så lei og irritert at jeg ikke greide å være verdigheten selv ville jeg enkelt og greit sagt "det er omtrent like vanskelig å gå opp i vekt for en som er for tynn som å gå ned for en som er for tykk. Jeg kommenterer aldri din vekt, og da synes jeg du skal la være å kommentere min".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...