Gå til innhold

Strøm-spørsmål. Har jeg for mange el.apparater på et rom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har 2 taklamper med sparepærer på kjøkkenet. Pæra i den ene har gått.

Men i den andre har jeg lagt merke til at lysstyrken noen ganger blir svakere en liten stund, før lysstyrken blir som vanlig igjen.

Jeg har 1 kjøleskap, 2 små frysere og microovn som står tilkoblet på samme rom.

Forandres lysstyrken i sparepæra pga noe i fryseren som kobles av og på?

Er dette vanlig, og ikke noe er galt med strømmen (evt for mange apparater på samme sikring)?

Er det noe jeg bør tenke på og evt gjøre pga dette?

Anonymous poster hash: 51ef9...67e

Fortsetter under...

Lyspæren blir sannsynligvis svakere i noen få sekunder når kompressoren i fryser/kjøleskap starter. Det er ikke farlig.

Det er ikke slik at det er antallet utstyr som er avgjørende, men den totale strømmengden (målt i ampere), og/eller totaleffekten (målt i watt).

AnonymBruker

Lyspæren blir sannsynligvis svakere i noen få sekunder når kompressoren i fryser/kjøleskap starter. Det er ikke farlig.

Det er ikke slik at det er antallet utstyr som er avgjørende, men den totale strømmengden (målt i ampere), og/eller totaleffekten (målt i watt).

Tusen takk! :)

Jeg var redd for om det kanskje kunne være noe galt og evt brannfarlig når lyspæras lysstyrke forandret seg. Ditt svar beroliget meg.

Er det heller ikke brannfarlig å ha så mange elektriske apparater tilkoblet på samme kurs, at den totale strømmengden blir høyere enn det som kursen er beregnet for? Vil sikringen som regel eller uansett gå da?

Jeg har hørt om noen som fikk beskjed om å redusere antall elektriske apparater på et rom, grunnet brannfare. De hadde flere hvitevarer koblet på samme skjøteledning på dette rommet, og det var sikkert det som var det brannfarlige problemet. (Skjøteledningen blir for varm og kan begynne å brenne?) En annen løsning burde jo være å bestille elektriker og få lagt opp flere kontakter?

Det er den totale effekten som teller, og hva som er trygt avhenger av tverrsnittet på ledningen og sikringen (som skal være i overenstemmelse).

For en kurs med en 10 A sikring, så skal den totale belastningen være mindre enn 2300 Watt. (230 V x 10 A.)

For en kurs med en 16 A sikring, så skal den totale belastningen være mindre enn 3680 Watt (230 V x 16 A.)

I praksis bør man ikke ligge over 80% av det kursen er beregnet for, og man må huske at en sikring har en toleranse og er treg, så de går ofte ikke før det er meget varmt et sted.

Skjøteledninger skal ikke brukes til noe som trekker mye strøm, over tid. Altså, ikke skjøteledning for ovner, vaskemaskiner, tørketromler, osv.

Det er ikke elektrisk farlig å ha mange ting som bruker lite effekt på skjøteledninger (lamper, mobilladere, osv), men det er farlig å ha skjøteledninger slengende rundt for de blir ødelagt av at folk trør på dem, dører, osv.

AnonymBruker

Det er den totale effekten som teller, og hva som er trygt avhenger av tverrsnittet på ledningen og sikringen (som skal være i overenstemmelse).

For en kurs med en 10 A sikring, så skal den totale belastningen være mindre enn 2300 Watt. (230 V x 10 A.)

For en kurs med en 16 A sikring, så skal den totale belastningen være mindre enn 3680 Watt (230 V x 16 A.)

I praksis bør man ikke ligge over 80% av det kursen er beregnet for, og man må huske at en sikring har en toleranse og er treg, så de går ofte ikke før det er meget varmt et sted.

Skjøteledninger skal ikke brukes til noe som trekker mye strøm, over tid. Altså, ikke skjøteledning for ovner, vaskemaskiner, tørketromler, osv.

Det er ikke elektrisk farlig å ha mange ting som bruker lite effekt på skjøteledninger (lamper, mobilladere, osv), men det er farlig å ha skjøteledninger slengende rundt for de blir ødelagt av at folk trør på dem, dører, osv.

Tusen takk for svært god informasjon! :)

Er det da greit å bruke skjøteledning til kjøleskap og fryser, da de ikke trekker så mye strøm?

Tusen takk for svært god informasjon! :)

Er det da greit å bruke skjøteledning til kjøleskap og fryser, da de ikke trekker så mye strøm?

Siden de skal stå der permanent, ville jeg nok anbefalt at du fikk en elektriker til å trekke en ordentlig ledning til dem.

Med tid og stunder kan skjøteledningen bli fysisk skadet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...