Gå til innhold

Dårlig forhold til det sosiale

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et dårlig forhold til det sosiale. Jeg blir lett stresset og føler at det mye konkurranse og negative holdninger til de som er annerledes/svake. Derfor lever jeg ganske så isolert. Er dette veldig negativ tenkning eller er dere enig? Det sosiale krever vel at man er frisk og opplagt?

Endret av tjohei1

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Ja det kreves en del, hvis en ikke føler at en trives sosialt og ikke kan være seg selv. Selv om en føler seg frisk og opplagt, så kan det etter en stund gå den andre veien, nettopp fordi en ikke føler seg tilpass. dette trenger ikke å ha noe med negativ tenking å gjøre, men at en tappes for energi og bli depressiv, og da kan en overdrive enten i  den ene eller andre retning, altså en kan nesten bli for sosial, noe  som igjen kan slite en helt ut, eller som noen blir, helt passiv og stum, som heller ikke føles riktig når en er sammen med andre. Det beste er vel å trekke seg seg tilbake å være for seg selv da. 

Hvis du har en diagnose, så kan det også forklare noe av ditt dårlig forhold til det sosiale. 

Endret av FGT
Skrevet

Det er synd for jeg vil egentlig være sammen med folk. Ja, jeg har en diagnose. Paranoid personlighetsforstyrrelse. Jeg kan irritere meg over andre og bli sliten av dem, men prøver å ikke vise det da. Jeg blir lett sliten av det sosiale og av å være utadvendt. Jeg er vel mer innadvendt men det vil ikke si at jeg ønsker å være ensom.

Skrevet

Det er synd for jeg vil egentlig være sammen med folk. Ja, jeg har en diagnose. Paranoid personlighetsforstyrrelse. Jeg kan irritere meg over andre og bli sliten av dem, men prøver å ikke vise det da. Jeg blir lett sliten av det sosiale og av å være utadvendt. Jeg er vel mer innadvendt men det vil ikke si at jeg ønsker å være ensom.

Ja det er krevende, en gir så mye av seg selv slik som du beskriver det. Kjenner meg igjen med min AS diagnose,  det samme tingene å slite med, derfor så kan en hvis heller ikke få begge de to diagnosene, De har vært vanskelig å skille, eller lette å forveksle,  selv om det er i utgangspunktet to forskjellige forstyrrelse. 

Nøtteskall
Skrevet

Jeg har et dårlig forhold til det sosiale. Jeg blir lett stresset og føler at det mye konkurranse og negative holdninger til de som er annerledes/svake. Derfor lever jeg ganske så isolert. Er dette veldig negativ tenkning eller er dere enig? Det sosiale krever vel at man er frisk og opplagt?

Hvem er det du tenker på som er annerledes og svak? deg selv eller andre ?. Jeg har funnet ut at man trenger ikke like alle man er sosial med, i noen år med bofelleskap så har jeg funnet ut at det kan ha noe godt for seg å bare være sosial i seg selv uten å tenke så mye på hvem man befinner seg sammen med. Du er kanskje redd selv for å bli som "dem" de som er annerledes, de som du har blitt oppdratt til å ikke omgås. Det å være sosial kan være krevende, men tror det først blir krevende når du stiller krav til deg selv. Lær deg å gi litt blaffen når du er sammen andre kanskje?

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Hvem er det du tenker på som er annerledes og svak? deg selv eller andre ?. Jeg har funnet ut at man trenger ikke like alle man er sosial med, i noen år med bofelleskap så har jeg funnet ut at det kan ha noe godt for seg å bare være sosial i seg selv uten å tenke så mye på hvem man befinner seg sammen med. Du er kanskje redd selv for å bli som "dem" de som er annerledes, de som du har blitt oppdratt til å ikke omgås. Det å være sosial kan være krevende, men tror det først blir krevende når du stiller krav til deg selv. Lær deg å gi litt blaffen når du er sammen andre kanskje?

Min bekymring er å skulle holde samtalen gående hele tiden mens man er sammen med andre. Jeg jobber ikke og føler jeg ikke har så mye å snakke med andre om.

Endret av tjohei1

Annonse

Nøtteskall
Skrevet

Min bekymring er å skulle holde samtalen gående hele tiden mens man er sammen med andre. Jeg jobber ikke og føler jeg ikke har så mye å snakke med andre om.

Hvis man ikke gjør noe så har man heller ikke noe å snakke om  - har jeg funnet ut.  Men å lese nyheter, bøker, sel filmer kan faktisk ha noe for seg. Men noen ganger går det ikke, det vet jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være en interesse du har, som andre kan synes at er spennende og interessant at du forteller og forklarer om :)

Hva liker du å gjøre?

Anonymous poster hash: 889a0...d6c

Skrevet

Det kan også være en interesse du har, som andre kan synes at er spennende og interessant at du forteller og forklarer om :)

Hva liker du å gjøre?

Anonymous poster hash: 889a0...d6c

Jeg har ikke noe jeg brenner for, det måtte være samleobjekter. Ellers så prøver jeg å trene for å ha en god helse. Jeg liker å gå turer, men ikke noe jeg kan snakke om. Jeg kan jo snakke om nyheter da. Hva snakker dere med andre om?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...