Gå til innhold

Hvor mye frukt er sunt?

Gjest fruktspiser

Anbefalte innlegg

Gjest fruktspiser

Jeg spiser frukt 5 - 10 ganger hver dag. Hvor mye frukt kan man spise før det blir usunt? Hvor mye bør man variere? Jeg er ikke så flink til det, det går mest i epler, pærer, mandariner. Tidligere av og til også bananer men nå er jeg gravid og orker ikke tanken på bananer. Jeg spiser frukt mellom måltidene når jeg "fyser" på noe. Jeg spiser ikke så mye brød, vanligvis ikke i ukene i det hele tatt, bare i helgene. Jeg klarer ikke å spise noe annet enn frukt om morgenen. Til lunsj spiser jeg av og til en baguette e.l., men det er jo ikke av grovt mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei fruktspiser,

Kan ikke se at 5-10 frukt skulle by på for store problemer så lenge den ikke tar plassen til annen mat - som f.eks kornprodukter. Korn er en veldig viktig del av kostholdet. Det gir viktige næringstoffer som kroppen din trenger daglig. Nå som du er gravid er det spesielt viktig å tenke på et balansert kosthold som inkluderer alle matgrupper (korn/brød/pasta/ris, frukt og grønt, melk og melkeprodukter (eller annen kalsium-rik mat), og proteinrik mat som belgfrukter, fisk, kjøtt etc).

For mer variasjon av frukt kan du jo prøve deg frem og hva som smaker deg nå. Vil vanligvis si at 3 typer frukt er bra variasjon, men med et høyere inntak, ville det vært en fordel å variere mer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...