Gjest fruktspiser Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Jeg spiser frukt 5 - 10 ganger hver dag. Hvor mye frukt kan man spise før det blir usunt? Hvor mye bør man variere? Jeg er ikke så flink til det, det går mest i epler, pærer, mandariner. Tidligere av og til også bananer men nå er jeg gravid og orker ikke tanken på bananer. Jeg spiser frukt mellom måltidene når jeg "fyser" på noe. Jeg spiser ikke så mye brød, vanligvis ikke i ukene i det hele tatt, bare i helgene. Jeg klarer ikke å spise noe annet enn frukt om morgenen. Til lunsj spiser jeg av og til en baguette e.l., men det er jo ikke av grovt mel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 Hei fruktspiser, Kan ikke se at 5-10 frukt skulle by på for store problemer så lenge den ikke tar plassen til annen mat - som f.eks kornprodukter. Korn er en veldig viktig del av kostholdet. Det gir viktige næringstoffer som kroppen din trenger daglig. Nå som du er gravid er det spesielt viktig å tenke på et balansert kosthold som inkluderer alle matgrupper (korn/brød/pasta/ris, frukt og grønt, melk og melkeprodukter (eller annen kalsium-rik mat), og proteinrik mat som belgfrukter, fisk, kjøtt etc). For mer variasjon av frukt kan du jo prøve deg frem og hva som smaker deg nå. Vil vanligvis si at 3 typer frukt er bra variasjon, men med et høyere inntak, ville det vært en fordel å variere mer. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.