AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Hei Jeg har angst for å ta buss, være borte fra hjemmet, være sammen med folk osv. Panikkangst. Har innvilget 1 time i uka hos psykisk helseteam i kommunen. Tror jeg trenger angsttrening. Kan jeg be de være med meg på buss, byen og andre utfordringende situasjoner slik at jeg kan øve meg? Trenger noen med meg. Kan de si nei? Fortvila pga dette. Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
Gjest Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Hei Jeg har angst for å ta buss, være borte fra hjemmet, være sammen med folk osv. Panikkangst. Har innvilget 1 time i uka hos psykisk helseteam i kommunen. Tror jeg trenger angsttrening. Kan jeg be de være med meg på buss, byen og andre utfordringende situasjoner slik at jeg kan øve meg? Trenger noen med meg. Kan de si nei? Fortvila pga dette. Anonymous poster hash: 62956...548 Dette er et kjempegodt forslag, og som jeg tror du vil vinne mye på Jeg er ganske sikker på at de kan hjelpe deg med dette. Iallefall fikk jeg dette tilbudet da jeg var syk og hadde samtaler med psykiatrisk sykepleier i kommunen. Jeg har også lest her på dol om andre som har fått praktisk hjelp slik du nevner av psykisk helseteam i kommunen. Håper du tar det opp med de - de er der for å hjelpe deg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Dette er et kjempegodt forslag, og som jeg tror du vil vinne mye på Jeg er ganske sikker på at de kan hjelpe deg med dette. Iallefall fikk jeg dette tilbudet da jeg var syk og hadde samtaler med psykiatrisk sykepleier i kommunen. Jeg har også lest her på dol om andre som har fått praktisk hjelp slik du nevner av psykisk helseteam i kommunen. Håper du tar det opp med de - de er der for å hjelpe deg Jeg og synes det er et godt forslag. Så jeg håper de har tid men har en mistanke om at de sier nei. For de er så underbemannet. Kan jeg forresten kreve det av de da?Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
ISW Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Det kan du helt sikkert gjøre. Jeg tror de fleste behandlere er veldig klar over den gode effekten man kan få av eksponeringsterapi. Om du kan kreve det vet jeg ikke, men jeg vil vel anta at de gir deg den behandlingen som gir best effekt. Har et godt råd også, som kan prøves på egen hånd. LØP til bussen. Da mener jeg ikke småjogg, men LØP (gitt at du er i en fysisk helsetilstand som tilsier at du løper). Når du kommer fram til bussen skal du ha nesten maxpuls og være fullstendig andpusten. Med andre ord, om du får et panikkanfall så merker du ingen fysisk forskjell på kroppen. Sitt på så lenge du orker, og hvis du får panikk, gå av bussen og LØP tilbake. Da vil panikkanfallet gi seg av seg selv. God trening er det også For øvrig: Fastlegen min ga meg en medisin som faktisk eliminerte fysiske panikkanfall og panikktilløp da jeg var plaget av det. Pranolol heter den, en betablokker, som virker litt ulikt andre betablokkere. Jeg må si at etter jeg hadde tatt en halv av den, så forsvant alle panikktilløp og fysiske angstplager og effekten varer i en del timer. Ulempen er at den ikke stopper grubling og bekymring. Da må det nok sterkere lut til 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Hehe, det er det nok ingen medikmenter som gjør. Personlig bruker jeg Efexor (en type antidep) mot panikkangst med utrolig god effekt. Betablokkere er egentlig blodtrykksmedisin, men er svært effektive mot skjelvinger og hjertebank. Mange som skal prestere foran foramlinger bruker dette. Musikere, foredragsholdere. Grublebiten må man ta i terapirommet. De som skal behandle deg, må kunne hjelpe deg i eksponeringssituasjoner. Kanskje vil psykologen skaffe deg kontakter i den psykiatriske hjemmetjenesten i kommunen. I så fall vil de samarbeide. Jeg har fortsatt ganske sterk angst i folkemengder, og psykologen min har tilbudt seg å være med i eksponeringssituasjoner. Jeg ville i alle fall tatt det opp. Jeg kan ikke forestille meg at man blir kvitt panikkangst/agorafobi uten eksponeringsterapi. 0 Siter
ISW Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Ja, jeg vet skulle fantes en medisin mot bekymring. Det er rart med Pranolol hvordan den forhindret denne fysiske angsten. Har prøvd en selektiv betablokker også (metoprolol) uten denne effekten. Aner ikke hvorfor, jeg vet at Pranolol har egenskaper på serotoninreseptorene på et vis da. For øvrig er ikke betablokkere veldig gode mot høyt blodtrykk. Synes det er rart hvordan Efexor som hemmer reopptak av noradrenalin egentlig har effekt på angst.. Logisk sett burde det vel forverret angsten? Men det gjør ikke det. Bare nysgjerrig 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Hehe, det er det nok ingen medikmenter som gjør. Personlig bruker jeg Efexor (en type antidep) mot panikkangst med utrolig god effekt. Betablokkere er egentlig blodtrykksmedisin, men er svært effektive mot skjelvinger og hjertebank. Mange som skal prestere foran foramlinger bruker dette. Musikere, foredragsholdere. Grublebiten må man ta i terapirommet. De som skal behandle deg, må kunne hjelpe deg i eksponeringssituasjoner. Kanskje vil psykologen skaffe deg kontakter i den psykiatriske hjemmetjenesten i kommunen. I så fall vil de samarbeide. Jeg har fortsatt ganske sterk angst i folkemengder, og psykologen min har tilbudt seg å være med i eksponeringssituasjoner. Jeg ville i alle fall tatt det opp. Jeg kan ikke forestille meg at man blir kvitt panikkangst/agorafobi uten eksponeringsterapi. Det er akkurat det jeg også har innsett. At jeg ikke blir kvitt det uten eksponering. Snakket med behandler om dette i dag. Ser ut som han vil høre med ei på poliklinikken som jobber med eksponering. Og så sa han at hun kan samarbeide med psykisk helseteam. Høres helt supert ut hvis jeg får hjelp med dette!Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
Gjest Skrevet 4. juni 2013 Skrevet 4. juni 2013 Jeg og synes det er et godt forslag. Så jeg håper de har tid men har en mistanke om at de sier nei. For de er så underbemannet. Kan jeg forresten kreve det av de da?Anonymous poster hash: 62956...548 Synes du skal ta det opp i neste time. Kanskje dere feks kan bruke den tildelte timen du har til dette? Her kunne de faktisk være med meg på treningssenter. Håper du tar det opp. Vil gjerne høre fra deg igjen 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Synes du skal ta det opp i neste time. Kanskje dere feks kan bruke den tildelte timen du har til dette? Her kunne de faktisk være med meg på treningssenter. Håper du tar det opp. Vil gjerne høre fra deg igjen Behandleren min sa at han kan koble meg med ei som jobber på poliklinikken som driver med eksponering! Så da ble jeg glad. Blir spennende å se om det lar seg gjøre at hun kan være med meg plasser det er vanskelig å være. Håper jeg får et skikkelig opplegg rundt meg. Da blir jeg glad i tilfelle :-)Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
Nøtteskall Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Uansett hvor mange ganger man trener på en situasjon så trenger man ikke bli frisk, (dette er mine erfaringer). Jeg hadde så stor angst for å gå på jobb at jeg fikk angstanfall hver dag i et år. (kastet opp av angst) Kanskje er det annerledes med panikkanfall. Jeg har blitt kvitt både bussangst og tannlegeskrekk. Kanskje er det fordi jeg nå står på Zyprexa. Jeg er helt sikker på at det har fjernet mye av angsten. Etter min erfaring hjalp det ikke å eksponere seg for alt hele tiden, det forverret nesten angsten min. Som uføretrygdet har jeg fått en lang pause i eksponering for vanskelige situasjoner, kan ta livet mer med ro uten stress. Kanskje er dette også en grunn til at angsten er mindre. Jeg trigger ikke angstreaksjonene så ofte lenger. Men er en teori sikkert mange psykologer er uenige i. Jeg fikk også vite at man skulle eksponere seg til man ble grønn. Valium er også et godt valg (hvis du bare bruker det av og til) Er det som hjelper meg mest. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Uansett hvor mange ganger man trener på en situasjon så trenger man ikke bli frisk, (dette er mine erfaringer). Jeg hadde så stor angst for å gå på jobb at jeg fikk angstanfall hver dag i et år. (kastet opp av angst) Kanskje er det annerledes med panikkanfall. Jeg har blitt kvitt både bussangst og tannlegeskrekk. Kanskje er det fordi jeg nå står på Zyprexa. Jeg er helt sikker på at det har fjernet mye av angsten. Etter min erfaring hjalp det ikke å eksponere seg for alt hele tiden, det forverret nesten angsten min. Som uføretrygdet har jeg fått en lang pause i eksponering for vanskelige situasjoner, kan ta livet mer med ro uten stress. Kanskje er dette også en grunn til at angsten er mindre. Jeg trigger ikke angstreaksjonene så ofte lenger. Men er en teori sikkert mange psykologer er uenige i. Jeg fikk også vite at man skulle eksponere seg til man ble grønn. Valium er også et godt valg (hvis du bare bruker det av og til) Er det som hjelper meg mest. Har gått en del på sobril men tok for mye av den så jeg måtte slutte. Jeg har også eksponert meg masse uten resultat. Så håper et fast opplegg kan hjelpe meg. Klarer bare ikke ha det sånn. Føler meg så ufri. Men det er nok ikke alltid eksponering hjelper nei....Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
Gjest Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Behandleren min sa at han kan koble meg med ei som jobber på poliklinikken som driver med eksponering! Så da ble jeg glad. Blir spennende å se om det lar seg gjøre at hun kan være med meg plasser det er vanskelig å være. Håper jeg får et skikkelig opplegg rundt meg. Da blir jeg glad i tilfelle :-)Anonymous poster hash: 62956...548 Lykke til Ps. Ikke gi opp om det blir vanskelige/tøffe dager. Stå på 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Lykke til Ps. Ikke gi opp om det blir vanskelige/tøffe dager. Stå på Skal prøve å ikke gi opp! Takk for det, takk for støtten :-)Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
Gjest Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Skal prøve å ikke gi opp! Takk for det, takk for støtten :-)Anonymous poster hash: 62956...548 Send meg gjerne en pm etter hvert om du vil, så jeg får høre hvordan det går 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Send meg gjerne en pm etter hvert om du vil, så jeg får høre hvordan det går Det skal jeg gjøre :-) god natt og sov godt :-)Anonymous poster hash: 62956...548 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.