Nøtteskall Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Blir alle som blir psykotiske helt friske med medisiner eller er det dem som ikke blir kvitt symptomer som stemmehøring/ hallusinasjoner /paranoia?. Hva med schizofrene kan de også bli helt friske? eller må noen av de leve med symptomer livet ut?. Kan man få tilbakefall ved en psykoselidelse selv om man går på medisiner? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Skrevet 5. juni 2013 Det er ikke alle syke som blir friske. Dette gjelder veldig mange sykdommer, ikke bare psykiske. Jeg tror det er litt uenighet rundt det med om schizofrene kan bli friske eller ikke. Det er jo personer som har hatt den diagnosen som har blitt "friske", det er det ingen tvil om, men enkelte mener vel at de var feildiagnostiserte. Noen må utvilsomt leve med symptomer livet ut, men mange kan også være symptomfri, i alle fall om de bruker medisiner. Man kan få tilbakefall av en psykoselidelse selv om man bruker medisiner. Man kan også bli bedre. Anonymous poster hash: 7ce2f...060 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Ikke alle blir friske, men alle blir mye bedre enn uten medisiner. Schizofreni: To av tre (ca 70%) kan komme i remisjon med riktig behandling. Hva betyr remisjon i denne sammenheng? Litt grovt forklart betyr det at de ikke har psykotiske symptomer, de klarer å bo i egen bolig, de kan ha minst en deltidsaktivitet/arbeid, og de trenger kun sporadisk kontakt med helse-/hjepetjenester. En forutsetning for å oppnå dette er at en bruker medisiner fast. Jeg mener at depotmedisin er en åpenbar fordel for alle brukere. Sykdommer kan ha ulik aktivitet/trykk over tid. Det krever ulik dosering for å holde dette i sjakk. Om en er i en rolig fase med tilpasset medisindose og sykdommen plutselig får en høyere intensitet, kan en få tilbakefall. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Ikke alle blir friske, men alle blir mye bedre enn uten medisiner. Schizofreni: To av tre (ca 70%) kan komme i remisjon med riktig behandling. Hva betyr remisjon i denne sammenheng? Litt grovt forklart betyr det at de ikke har psykotiske symptomer, de klarer å bo i egen bolig, de kan ha minst en deltidsaktivitet/arbeid, og de trenger kun sporadisk kontakt med helse-/hjepetjenester. En forutsetning for å oppnå dette er at en bruker medisiner fast. Jeg mener at depotmedisin er en åpenbar fordel for alle brukere. Sykdommer kan ha ulik aktivitet/trykk over tid. Det krever ulik dosering for å holde dette i sjakk. Om en er i en rolig fase med tilpasset medisindose og sykdommen plutselig får en høyere intensitet, kan en få tilbakefall. Ber pasienter noen ganger om depot selv? Jeg surrer med medisiner og er ambivalent, derfor vurderer jeg depot. Anonymous poster hash: 3b6de...f3c 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Ber pasienter noen ganger om depot selv? Jeg surrer med medisiner og er ambivalent, derfor vurderer jeg depot. Anonymous poster hash: 3b6de...f3c Ja, heldigvis har det blitt slik hos oss. Pasienter omgår andre pasienter som reklamerer med alle fordelene med depot. Så kommer de og ber om å få det selv også. Om du surrer med medisiner, blir du aldri bedre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Ja, heldigvis har det blitt slik hos oss. Pasienter omgår andre pasienter som reklamerer med alle fordelene med depot. Så kommer de og ber om å få det selv også. Om du surrer med medisiner, blir du aldri bedre. Må være bra da når pasienter anbefaler det, jeg tror jeg skal spør om det for jeg vil bli stabil. Anonymous poster hash: 3b6de...f3c 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.