Gå til innhold

Nei, de slutter aldri

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Marie Mel skrev (På 9.6.2013 den 1.05):

Bilde 2 reagerer jeg på, men hadde aldri tenkt psykopat. Det jeg reagerer på er en mann som nyter en klem (tar en klem) uten omtanke for kvinnens deltagelse og interesse.

Fasiten finnes, og tviler ikke på NHD sin uttalelse.

Det finnes vel ingen fasit her?

Jeg ser det samme som du ser, en mann som tar det han vil ha og bryr seg mest om egne behov. En knyttet neve som holder henne fast, mens den andre holder i en sigarett han ikke engang gadd å slukke før han omfavnet henne. Ansiktsuttrykket hans forsterker alt sammen. Det er han, han og så er det han.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

15

• Madelenemie

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• mrxx

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  tonie skrev (På 9.6.2013 den 11.48):

Det finnes vel ingen fasit her?

Jeg ser det samme som du ser, en mann som tar det han vil ha og bryr seg mest om egne behov. En knyttet neve som holder henne fast, mens den andre holder i en sigarett han ikke engang gadd å slukke før han omfavnet henne. Ansiktsuttrykket hans forsterker alt sammen. Det er han, han og så er det han.

Tonie har helt rett. Det finnes ingen fasit. Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive setningen om bilde nr 2. Jeg ventet meg faktisk mer motbør, for ingen kan sikkert "se" diagnosen psykopat.

Tross dette mener jeg at jeg med stor sikkerhet kan "komme på sporet av" antisosiale individer på grunnlag av 30 års erfaring.

Kroppsspåket er vårt sterkeste uttrykk. Hele holdningen hans på bildet minner meg om utallige slemme menn jeg har møtt gjennom tidene. Ansiktsuttrykket, mimikken, kroppsholdningen, måten han holder henne på og ikke minst hennes kroppsuttrykk.

I tillegg har han hele "uniformen" med tatoveringer, capsen (typen og hvordan den bæres), hettegenseren og sigaretten.

PS: De som trodde at svaret ikke kom, kan lese litt om utsettelse av behovstilfredsstillelse :-)

AnonymBruker
Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 9.6.2013 den 12.01):

Tonie har helt rett. Det finnes ingen fasit. Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive setningen om bilde nr 2. Jeg ventet meg faktisk mer motbør, for ingen kan sikkert "se" diagnosen psykopat.

Tross dette mener jeg at jeg med stor sikkerhet kan "komme på sporet av" antisosiale individer på grunnlag av 30 års erfaring.

Kroppsspåket er vårt sterkeste uttrykk. Hele holdningen hans på bildet minner meg om utallige slemme menn jeg har møtt gjennom tidene. Ansiktsuttrykket, mimikken, kroppsholdningen, måten han holder henne på og ikke minst hennes kroppsuttrykk.

I tillegg har han hele "uniformen" med tatoveringer, capsen (typen og hvordan den bæres), hettegenseren og sigaretten.

PS: De som trodde at svaret ikke kom, kan lese litt om utsettelse av behovstilfredsstillelse :-)

Jeg som trodde du satt foran pc-en og ventet på å svare ;)

Anonymous poster hash: a974e...365

Skrevet

Hva har behovstilfredsstillelse med å gjøre at man ikke tror det kommer svar? Det er iallfall ikke det jeg legger i dette begrepet så da må jeg ha misforstått...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mye om behovsutsettelse, så jeg trenger ikke oppdatere meg på det. Det er bare at det er jo ofte du ikke svarer på oppfølgningsspørsmål etter første, korte svar og det er forståelig nok du ikke kan gjøre det hele tiden, og det er ikke helt mulig å forutse om dette er en av de gangene du faktisk kommer til å svare på. Vi er ikke synske. 

Anonymous poster hash: 2ba29...6d3

Madelenemie
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 8.6.2013 den 16.15):

Jeg kjenner en  dame som var gift med en psykopat og hun var veldig ung da de giftet seg og fikk barn. Jeg synes det er feil å skjære alle kvinner som er sammen med psykopater over en kam. Hun og mange andre vil ikke være i slike forhold, og det kan ta lang tid å komme seg ut, sekv etter de har skjønt hvor galt det er og de ønsker å gå. Nå snakker jeg ikke om de som sender brev til kriminelle i fengsel eller velger feil partner gang på gang på gang. Forøvrig - damen jeg kjenner klarte å bryte og ta med seg barna til slutt, men han slutter aldri å plage dem helt, selv om det er mange år siden. 

Hei!

Jeg skjønner det kan være vanskelig.

Jeg har imidlertid selv erfaring med et forhold der jeg anmeldte mannen for vold, kvinnen forble i ekteskapet, selv om takker meg for det jeg gjorde. Jeg tenkte da hun takket, "hm jeg gjorde ikke dette for deg, men pga av barna". Voksne mennesker må ta ansvar for eget liv, som foreldre har man førsteprioritet barna, og ikke følelser, når de ødelegger det man BØR elske og sette høyest.

Menn og kvinner som ikke er sterke nok til å beskytte sine barn, har jeg ikke stor respekt for.

Jeg kan omgås dem, men spør de hva jeg mener får de et klart svar. 

Er man ikke voksen nok til å beskytte sitt barn, burde man aldri få barn og dermed burde de neste bortadopteres i tilfeller der foreldre er unnvikende og ikke mestrer å beskytte sitt barn.

Jeg forstår du forstod meg, jeg forstår hva du vil formidle, jeg er likevel for personlig involvert direkte i psykopati og narsissisme til å forholde meg følelsesmessig likegyldig. Min stemme er viktig fordi jeg vet hva det dreier seg om, og fordi ingenting er formildende for en voksne som unnlater å handle, ikke på vegne av egne behov, men for beskyttelse av sitt eget barn. Å erfare, om man så ikke blir slått selv, at mor eller far blir slått er å utsette barn for overgrep, de som er tilskuere og ikke aktive bør og burde i stor grad bli straffet, fordi de utgjør en fare for egne barn. I den grad de ikke får flere barn, kan man jo slappe av... når de får et nytt barn, bør de ha jevnlig oppfølging for å sjekke hvilket menneske de nå har involvert seg med, ved den minste mistanke bør de for alltid miste omsorg for sitt barn.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Hvis du som psykiater ikke kan SE psykopati eller narsissisme, du som NT og med alle følehorn intakte, da ikke rart at det ene overgrep etter det andre får skje på alle plan i vårt samfunn.,

Hvis man bryr seg, kan man SE narsissisten, ganske fort, den er overfladisk, har perfekt ytre, lyver, og har utrygge barn, for man blir utrygg av å voksne opp med dem.

Å ikke SE eller oppdage psykopaten eller narsissisten burde diskvalifisere for tittelen, barnevernspedagog, psykiater, psykolog eller andre titler knyttet opp mot hjelperfunksjoner for barn og familier i krise.

Jobber man 37, 5 timers uke enten det er som psykiater eller biolog, så bør det stilles spørsmål ved den akademiske interessen. Alt for mange blir akademikere uten lidenskap og interesse.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Og du burde vite at du ikke fikk større motbør!

Straffenivået for vold mot barn, viser vår kulturs kunnskap,. klokskap og fremsynthet.

Det vil straffe seg. Ikke nå, men på lang sikt. En kultur som ikke evner å ta vare på den neste generasjon er en død kultur snart. 

Det den har å fare frem med er vold og hovmod,. og det er ikke så stor forskjell på de to.

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 9.6.2013 den 13.15):

Jeg har lest mye om behovsutsettelse, så jeg trenger ikke oppdatere meg på det. Det er bare at det er jo ofte du ikke svarer på oppfølgningsspørsmål etter første, korte svar og det er forståelig nok du ikke kan gjøre det hele tiden, og det er ikke helt mulig å forutse om dette er en av de gangene du faktisk kommer til å svare på. Vi er ikke synske.  Anonymous poster hash: 2ba29...6d3

Nettopp :)

Madelenemie
Skrevet

Jeg har lest mye om behovsutsettelse, så jeg trenger ikke oppdatere meg på det. Det er bare at det er jo ofte du ikke svarer på oppfølgningsspørsmål etter første, korte svar og det er forståelig nok du ikke kan gjøre det hele tiden, og det er ikke helt mulig å forutse om dette er en av de gangene du faktisk kommer til å svare på. Vi er ikke synske. 

Hei!

Forklaringen er at lidenskap for fag/ hovedinteresser ikke alltid er der :-)

Skriver du mail til Dr Reichelt søndag kveld /natt/ morgen til mandag, svarer han-

Fordi: Han er full av lidenskap, for faget sitt, tarmbakterier m.m.

Skriver du mail til meg som ulønnet /sender sms om amfibier ganske når som hlets så svarer jeg: ulønnet, men av interesse.

Den akademiske interesse er døende, den startet bli borte med Darwin og mendel og deres tid.

Få setter i dag pris på lidenskap og idealisme , det å leve, sove og puste i sitt fag :-)

Skrevet

Det var forresten ikke motbør fra min side - det var nysgjerrighet. Setter pris på at du delte det med oss :)

Madelenemie
Skrevet
  hww skrev (På 9.6.2013 den 16.13):

Det var forresten ikke motbør fra min side - det var nysgjerrighet. Setter pris på at du delte det med oss :)

Hei!

Fra meg er det både motbør og spørsmål!

NHD svarer noe sant og riktig og skriver ellers mye rart, en del tull og en del vrøvl, hvorfor stiller ingen spørsmål ved det?

Det han kan er medisiner, doser m.m. ellers mangler han mye,. først og fremst ydmykhet.

Han er for meg ganske lik meg selv, en pugge og perfeksjonisthest :-)

En del av de blir leger, det er det min asperger sønn skal også, og jeg tror han blir det, håper bare han blir mer ydmyk og mer medfølende enn han er i dag. men blir han ikke det blir han sikkert riktig flink på å skrive ut riktig dose :-) Jeg vil han skal bli forsker, men han vil ha mange pasienter ....

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 9.6.2013 den 13.38):

Hei!

Hvis du som psykiater ikke kan SE psykopati eller narsissisme, du som NT og med alle følehorn intakte, da ikke rart at det ene overgrep etter det andre får skje på alle plan i vårt samfunn.,

Hvis man bryr seg, kan man SE narsissisten, ganske fort, den er overfladisk, har perfekt ytre, lyver, og har utrygge barn, for man blir utrygg av å voksne opp med dem.

Å ikke SE eller oppdage psykopaten eller narsissisten burde diskvalifisere for tittelen, barnevernspedagog, psykiater, psykolog eller andre titler knyttet opp mot hjelperfunksjoner for barn og familier i krise.

Jobber man 37, 5 timers uke enten det er som psykiater eller biolog, så bør det stilles spørsmål ved den akademiske interessen. Alt for mange blir akademikere uten lidenskap og interesse.

I dette tilfellet handlet det om å se diagnosen på et stillbilde.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ikke ett, men 11 bilder, samt en artikkel.

Jeg er ganske sikker på at du så de andre bildene samt skumleste artikkelen.

Jeg skumleste den selv og tenkte "latterlig kvinne" og lite annet, man har da et ansvar selv for å ikke inngå i relasjoner med så psykisk syke mennesker at ingen burde se på dem/ finne dem attraktive. Bare synet får meg til å lukke ørene!

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 9.6.2013 den 16.36):

Hei!

Ikke ett, men 11 bilder, samt en artikkel.

Jeg er ganske sikker på at du så de andre bildene samt skumleste artikkelen.

Jeg skumleste den selv og tenkte "latterlig kvinne" og lite annet, man har da et ansvar selv for å ikke inngå i relasjoner med så psykisk syke mennesker at ingen burde se på dem/ finne dem attraktive. Bare synet får meg til å lukke ørene!

Ja, jeg leste artikkelen og så alle bildene. Da er diagnosen helt klar.

Men det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg så det på bilde 2.

Madelenemie
Skrevet
  Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 9.6.2013 den 16.43):

Ja, jeg leste artikkelen og så alle bildene. Da er diagnosen helt klar.

Men det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg så det på bilde 2.

Hei!  

Ja stemmer det! Du skrev jo det.

;)

Ellers bra du tåler motbør, det bør et hvert normalt menneske og det uten å sutre.

Det er standhaftighet og ærlighet som får personligheten frem, det er den man liker, ikke det ytre.

AnonymBruker
Skrevet

Confirmation bias i praksis...?

Anonymous poster hash: a1875...ea4

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 9.6.2013 den 17.07):

Confirmation bias i praksis...?

Nei, det vil jeg ikke kalle det.

Erfaring viser at det er en betydelig sammenheng/assosiasjon som klart øker sannsynligheten for at konklusjonen er riktig.

På den annen side er det selvsagt ingen årsakssammenheng.

AnonymBruker
Skrevet
  Madelenemie skrev (På 9.6.2013 den 13.38):

Hei!

Takk og pris for at vitenskapen generelt og psykiatrien - i dette tilfellet - spesielt stiller strengere krav enn som så.

Du kunne mulig profittert på å lese deg opp på eksempelvis menneskelig persepsjon vs. etterrettelighet.

En introduksjon i diverse bias kunne kanskje også vært nyttig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perception

http://no.wikipedia.org/wiki/Bias

Skrevet

Jeg har lest mye om behovsutsettelse, så jeg trenger ikke oppdatere meg på det. Det er bare at det er jo ofte du ikke svarer på oppfølgningsspørsmål etter første, korte svar og det er forståelig nok du ikke kan gjøre det hele tiden, og det er ikke helt mulig å forutse om dette er en av de gangene du faktisk kommer til å svare på. Vi er ikke synske.  Anonymous poster hash: 2ba29...6d3

Jeg kan ikke fatte og begripe hva dette har med behovstilfredsstillelse å gjøre. Kan du som har lest deg opp på det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...