Gå til innhold

Nei, de slutter aldri

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å klare å utsette å få sine behov tilfredsstilt, er bl.a. forbundet med bedre psykisk helse. At vi var nysgjerrige, ønsket svar og samtidig mente at det ikke var sannsynlig at vi fikk det, antar jeg NHD tolket som at vi kanskje kanskje muligens hadde problemer med behovsutsettelse. Men vi er jo ikke synske, og jeg personlig kunne i alle fall ikke forutse at dette var én av de gangene han faktisk fulgte opp med å  svare etter den første, korte uttalelsen. 

Anonymous poster hash: 2ba29...6d3
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

15

• Madelenemie

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

6

• mrxx

2

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å klare å utsette å få sine behov tilfredsstilt, er bl.a. forbundet med bedre psykisk helse. At vi var nysgjerrige, ønsket svar og samtidig mente at det ikke var sannsynlig at vi fikk det, antar jeg NHD tolket som at vi kanskje kanskje muligens hadde problemer med behovsutsettelse. Men vi er jo ikke synske, og jeg personlig kunne i alle fall ikke forutse at dette var én av de gangene han faktisk fulgte opp med å  svare etter den første, korte uttalelsen. 

Beklager til dere begge. Jeg skulle ikke ha "terget" dere - selv med et lite smil bak :-)

AnonymBruker
Skrevet

Gode artikler. Takk for at du delte :)

Hvilke av dem er det synes var gode? Har du lest master- og hovedoppgavene det var linket til? I såfall hvorfor var de interessante?

Anonymous poster hash: 36469...d34

Skrevet

Jeg blir kvalm. Det du skriver minner meg så mye om min far... er akkurat likedan.

Huff stakkars deg, som har hatt en sånn far.

Han i artikkelen skal jo vise hvor snill han er, må jo vise kjæresten at det er hennes skyld at det ble sånn, hadde ikke hun gjort det hun gjorde så hadde han ikke blitt så sint og slått henne heller. Han gjorde jo ikke noe galt, bare reagerte fordi hun oppførte seg dårlig og dumt. Så var det selvsagt ikke meningen å slå så hardt eller å slå så mye, men hun kan jo bare takke seg selv.

Skrevet

Tonie har helt rett. Det finnes ingen fasit. Jeg var litt i tvil om jeg skulle skrive setningen om bilde nr 2. Jeg ventet meg faktisk mer motbør, for ingen kan sikkert "se" diagnosen psykopat.

Tross dette mener jeg at jeg med stor sikkerhet kan "komme på sporet av" antisosiale individer på grunnlag av 30 års erfaring.

Kroppsspåket er vårt sterkeste uttrykk. Hele holdningen hans på bildet minner meg om utallige slemme menn jeg har møtt gjennom tidene. Ansiktsuttrykket, mimikken, kroppsholdningen, måten han holder henne på og ikke minst hennes kroppsuttrykk.

I tillegg har han hele "uniformen" med tatoveringer, capsen (typen og hvordan den bæres), hettegenseren og sigaretten.

PS: De som trodde at svaret ikke kom, kan lese litt om utsettelse av behovstilfredsstillelse :-)

NHD,

Det er ikke slik at jeg har veldig god tro på at du kan se alt ut i fra ett stillbilde, men jeg tviler ikke på at du kan se mer enn de fleste. (Uten at du forholder deg til hele serien.)

Så finnes det vel en fasit om oss alle, selv om andre eller oss selv ikke nødvendigvis finner den? Kanskje er du uenig i det også?

Amerikanere tar med en ekstra faktor i livet, den amerikanske drømmen. Om at du bare jobber hardt nok og bra nok, så går det deg bra. En slik rettferdighetsfaktor tror jeg ikke finnes. Jeg tror det finnes en sannhet om oss alle. Men i den tanken, så er det kanskje lagt til en faktor om at det finnes en sannhet om hvem vi er hver og en av oss. Det blir i så fall interessant å høre hva du tenker om det.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager til dere begge. Jeg skulle ikke ha "terget" dere - selv med et lite smil bak :-)

Du trenger i alle fall ikke å beklage til meg. :-) Jeg synes dessuten det var interessant og studerte bildet nøye mange ganger. Så jeg antar du oppnådde det du ville.

Skrevet

Ikke noe å beklage. Jeg oppfattet deg som vennlig med et velmenent råd, det var derfor jeg ikke kunne forstå det :)

Madelenemie
Skrevet

Takk og pris for at vitenskapen generelt og psykiatrien - i dette tilfellet - spesielt stiller strengere krav enn som så.

Du kunne mulig profittert på å lese deg opp på eksempelvis menneskelig persepsjon vs. etterrettelighet.

En introduksjon i diverse bias kunne kanskje også vært nyttig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perception

http://no.wikipedia.org/wiki/Bias

Anonymous poster hash: a1875...ea4

Hei!

dette var NHDs svar og han er vitenskapsmann også :-)

''Ja, jeg leste artikkelen og så alle bildene. Da er diagnosen helt klar.

Men det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at jeg så det på bilde 2.''

Ofte skal man stole litt på fornuften og rasjonalitet og erfaring også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...