Gå til innhold

Salg av gjenstander fra dødsbo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Naboen til svigers har et firma som rydder og kjører bort møbler/greier etter dødsbo. De får da betalt for å samle opp greiene og kjøre dem på fyllinga. Men naboene kjører alltid lasset hjem til seg (har to containere på tomta) og plukker ut alt som fortsatt er brukbart, og selger det på finn og ulike salg/bytte-grupper på facebook. Er dette egentlig lovlig? De har jo ikke fått tillatelse fra de pårørende, tenk på dem som plutselig finner igjen klokka til bestefar på finn?

Anonymous poster hash: 469ce...e76
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392704-salg-av-gjenstander-fra-d%C3%B8dsbo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vanlig at det finnes firmaer som kjøper opp dødsbo, og mange benytter seg av dette for selv å slippe å rydde. Nå er det vel ikke noe automatikk i at dødsboet skal kjøres på fyllinga? Har du selv sett noen kontrakt på dette? De tar altså over ansvaret for gjenstandene, og slik sett har de all rett til å enten kaste eller selge det som er brukbart...

Er dette egentlig lovlig? De har jo ikke fått tillatelse fra de pårørende, tenk på dem som plutselig finner igjen klokka til bestefar på finn?

Har du sett kontrakten firmaet har med sine kunder siden du vet at de har forpliktet seg til å kjøre alt på dynga? Å kjøpe opp et dødsbo er ikke det samme som å kjøre det på dynga, Har man kjøpt det så gjør man hva man vil med det.

Det pleier å stå at firmaet skal tømme og fjerne tingene, og sjelden noe om hva de skal gjøre med dem etterpå. Det blir naturligvis dyrere hvis alt skal på fyllinga, for slike firmaer baserer seg ofte på å få inn noen kroner på videresalg av innboet.

Naboen til svigers har et firma som rydder og kjører bort møbler/greier etter dødsbo. De får da betalt for å samle opp greiene og kjøre dem på fyllinga.

Det er lite sannsynlig at de forplikter seg til å kaste det.  Det vanligste er at slike firmaer får betalt for å tømme boligen, og så kan de sortere og nyttiggjøre seg det som er brukbart.  Det er jo bl.a. dette de lever av, ikke av den relativt sett lille betalingen de får for å rydde opp. 

Hvis alt skal kastes, får man bestille container og få tingene oppi den selv. 

Madelenemie

Naboen til svigers har et firma som rydder og kjører bort møbler/greier etter dødsbo. De får da betalt for å samle opp greiene og kjøre dem på fyllinga. Men naboene kjører alltid lasset hjem til seg (har to containere på tomta) og plukker ut alt som fortsatt er brukbart, og selger det på finn og ulike salg/bytte-grupper på facebook. Er dette egentlig lovlig? De har jo ikke fått tillatelse fra de pårørende, tenk på dem som plutselig finner igjen klokka til bestefar på finn?

Hei!

Det er jo bra de gjør dette!

Så tjener de mer og ting som kan være til nytte for noen får fortsette sitt virke :-)

Det er mye bedre enn at det blir kjørt på en fylling.

Da jeg kastet fioliner på en brukssituasjon følte jeg meg ille...

Jeg måtte rydde og orket ikke sette inn annonse på finn. orket ikke tanken på besøk, men hadde det vært et sted på gjenburksstasjonen jeg kunne lagt dem, så hadde jeg følt bedre, men de gikk rett inn og ned i maskinen som klemte dem ihjel..ekkelt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...