Gå til innhold

Spørsmål om viljestyrke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange strever med f.eks å greie å slutte å røyke, å komme i gang med trening eller andre ting.

Jeg har lest om at for å lykkes med å gjennomføre sine mål er det er viktig å være motivert. Men viljestyrke er vel også viktig for å gjennomføre det som en har satt seg som mål.

Er viljestyrke noe som en kan trene opp, som det står i denne artikkelen?

Har noen mennesker mer viljestyrke enn andre i utgangspunktet?

Kan alle trene seg opp til å ha like mye viljestyrke som de som har svært mye viljestyrke?

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article829248.ece

Anonymous poster hash: 8b5f4...3d7

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har noen mer viljestyrke enn andre mennesker. Selvfølgelig kan du ikke trene deg opp til å ha like mye viljestyrke over tid. Selvfølgelig kan du trene deg opp til mer viljestyrk

Anonymous poster hash: f9589...7e1

Skrevet

Har vært meget viljesterk hele livet, og nådd alle mål jeg har satt meg.

Jeg går nå "feil vei", ved at jeg ikke orker sette høye mål lengre. Føler meg utslitt på et vis og nøyer meg med jobb, unger, trening og venner. Ambisjoner for ligge- jeg orker bare ikke.

Skrevet

Kanskje man kan ha viljestyrke når det kommer til det meste, men på andre omeråder ikke i det hele tattt.

Eller kanskje det ikke handler om viljestyrke, men om noe helt annet?

la cerveza mas fina
Skrevet

Jeg tror viljestyrke blir formet gjennom spesielt oppveksten, men også hele tiden som voksen. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn. Det kan være ting som typen foresatte/oppdragerstil, medfødte evner og klassemiljø. Hendelser i livet har veldig mye å si, spesielt nederlag...

Når det er sagt, tror jeg at alle kan bli en ener på viljestyrke. Det er ingen ren evne hvor man har de og de begrensningene. Det handler faktisk bare om å _ville_... så enkelt, og vanskelig, er det.  :)

Det som er litt spesielt med egenskapen viljestyrke, er at det ikke alltid er så lett å få øye på den hos andre. Ta de som går alene til Nordpolen på ski - såklart disse har stor viljestyrke - men de må også ha gode forutsetninger. Det er gjerne prestasjonene man dømmer andre på, og det henger jo ikke bare sammen med viljestyrke, men også forutsetningene (det finnes mange former for forutsetninger).

Det er heller ikke alltid så enkelt å dømme hvor stor viljestyrke man har, for endel mennesker. Mange dømmer en selv sett "utenfra", og hvis man da ikke presterer så godt, så blir det gjerne slik man ser på seg selv - man har ikke viljestyrke... selv om det kan være feil.

Jeg syns det er litt leit at man i samfunnet har dette synet på viljestyrke, med at det er de som presterer best som har mest av den. Det er jo ikke så enkelt. Det finnes mange mennesker som heller presterer under "normalen", men som har flust med viljestyrke. (Her kan også dette med synlig/usynlig handicap komme inn...)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror viljestyrke blir formet gjennom spesielt oppveksten, men også hele tiden som voksen. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn. Det kan være ting som typen foresatte/oppdragerstil, medfødte evner og klassemiljø. Hendelser i livet har veldig mye å si, spesielt nederlag...

Når det er sagt, tror jeg at alle kan bli en ener på viljestyrke. Det er ingen ren evne hvor man har de og de begrensningene. Det handler faktisk bare om å _ville_... så enkelt, og vanskelig, er det.  :)

Det som er litt spesielt med egenskapen viljestyrke, er at det ikke alltid er så lett å få øye på den hos andre. Ta de som går alene til Nordpolen på ski - såklart disse har stor viljestyrke - men de må også ha gode forutsetninger. Det er gjerne prestasjonene man dømmer andre på, og det henger jo ikke bare sammen med viljestyrke, men også forutsetningene (det finnes mange former for forutsetninger).

Det er heller ikke alltid så enkelt å dømme hvor stor viljestyrke man har, for endel mennesker. Mange dømmer en selv sett "utenfra", og hvis man da ikke presterer så godt, så blir det gjerne slik man ser på seg selv - man har ikke viljestyrke... selv om det kan være feil.

Jeg syns det er litt leit at man i samfunnet har dette synet på viljestyrke, med at det er de som presterer best som har mest av den. Det er jo ikke så enkelt. Det finnes mange mennesker som heller presterer under "normalen", men som har flust med viljestyrke. (Her kan også dette med synlig/usynlig handicap komme inn...)

Tusen takk for gode og viktige innspill!

Anonymous poster hash: 8b5f4...3d7

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...