Gå til innhold

Kroppsvisitering av det motsatte kjønn på psyk, et overgrep?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å få flashbacks fra den tiden jeg lå inne på ungdomspsykiatrisk. 

Husker en gang at alarmen gikk på meg, mens jeg var inne på isolat. 

Flere stormet til fordi dem ville ha en nål jeg hadde i hånden. 

Dem tok nålen, men dem ville ikke stole på at jeg ikke hadde mer, til tross for at jeg sa at jeg ikke hadde noenting gjemt i klærne. 

Det var flere menn tilstede og det ble besluttet å ta av meg klærne og ta på meg pyjamas. 

Jeg ville ikke kle av meg siden det var fullt av menn tilstede, det endte opp med at mannfolka som jobbet der, i tillegg til noen få kvinner kledde av meg.

Det var mannfolk som var med på å kle av meg.

Dem kledde av meg til jeg satt i bare trusen.

Det var helt grusomt og nå som jeg sitter og tenker på det, begynner jeg å gråte.

Jeg føler selv at dette var et overgrep, jeg trodde loven sa at ved kroppsvisitering uten klær skulle dette gjøres av samme kjønn.

Er dette en sak jeg burde klage på?

Var dette virkelig et overgrep i psykiatrien? 

Anonymous poster hash: 4a743...f48

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hadde du gitt fra deg nålen, hadde de ikke måttet ta den fra deg. Har en først tatt fem en nål i truende eller selvskadende hensikt, er det ikke så lett å bli trodd på at en ikke har en nål nummer to. Du skriver heller ikke om hva som hadde hendt i ukene forut for denne hendelsen.

Hadde su sagt: "Jeg skifter selv til pyjamas om alle mennene går ut", hadde de sikkert gjort det.

Jeg kjenner ingen i psykiatrien som liker å bruke makt. Vi misliker det sterkt, og det er den del av jobben vi liker minst. Pasientene får alltid muligheten til frivillig å gjøre det som er nødvendig før vi evt må bruke makt.

Du kan alltid klage, men så lenge etter tror jeg ikke du når frem med noen klage.

Om det var et overgrep, kan ingen svare på her. Til det har vi alt for få opplysninger, og vi har ingen opplysninger fra andre enn deg.

Skrevet

Hadde du gitt fra deg nålen, hadde de ikke måttet ta den fra deg. Har en først tatt fem en nål i truende eller selvskadende hensikt, er det ikke så lett å bli trodd på at en ikke har en nål nummer to. Du skriver heller ikke om hva som hadde hendt i ukene forut for denne hendelsen.

Hadde su sagt: "Jeg skifter selv til pyjamas om alle mennene går ut", hadde de sikkert gjort det.

Jeg kjenner ingen i psykiatrien som liker å bruke makt. Vi misliker det sterkt, og det er den del av jobben vi liker minst. Pasientene får alltid muligheten til frivillig å gjøre det som er nødvendig før vi evt må bruke makt.

Du kan alltid klage, men så lenge etter tror jeg ikke du når frem med noen klage.

Om det var et overgrep, kan ingen svare på her. Til det har vi alt for få opplysninger, og vi har ingen opplysninger fra andre enn deg.

For det første fikk jeg ikke sjansen til å gi den i fra meg da de kastet seg over meg før jeg rakk å gi den fra meg. 

Jeg fikk heller ikke sjansen til å kle på meg pyjamas uten mennene til stede. 

Hvis vi snur på flisa, hvis en kvinne hadde vært suicidal på avdelingen din, ville du da noen gang ha vært i nærheten av kvinnen hvis kvinnen skulle kroppsvisiteres uten klær?

Er ikke det litt drøyt å la helsearbeidere kle av det motsatte kjønn?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For det første fikk jeg ikke sjansen til å gi den i fra meg da de kastet seg over meg før jeg rakk å gi den fra meg. 

Hvis vi snur på flisa, hvis en kvinne hadde vært suicidal på avdelingen din, ville du da noen gang ha vært i nærheten av kvinnen hvis kvinnen skulle kroppsvisiteres uten klær?

Ved kroppsvisitering skal pasienten alltid få tilbud om å vise frem selv at en ikke har "noe" på seg. Hvis avkledning er nødvendig skal en få anledning til å gjøre det selv. Hvis det er begge kjønn blant de ansatte, skal pasienten selv få velge hvem en vil skal utføre visitasjonen.

Skrevet

Ved kroppsvisitering skal pasienten alltid få tilbud om å vise frem selv at en ikke har "noe" på seg. Hvis avkledning er nødvendig skal en få anledning til å gjøre det selv. Hvis det er begge kjønn blant de ansatte, skal pasienten selv få velge hvem en vil skal utføre visitasjonen.

Det vil si at det er blitt gjort noe ulovlig siden jeg selv ikke fikk valget hvem jeg ville ha tilstede og hvem som skulle utføre avkledningen? 

Men uansett hvis dem har gjort noe ulovlig er vel denne saken foreldet siden det er snakk om snart 6 år siden?

AnonymBruker
Skrevet

Uten å kommentere denne saken spesielt, så er det vel vanlig at helsearbeidere av hvert kjønn gjør de samme oppgavene? På et sykehjem, så blir vel gamle damer dusjet, kledd av og stelt av både mannlige og kvinnelige helsearbeidere? På samme måte som gamle menn blir dusjet, skiftet på og stelt av begge kjønn?

Anonymous poster hash: 638de...32e

Annonse

Skrevet

For å si det slik, hvis noen (pasient eller annet) er til fare for seg selv eller andre, eller at man har sterk mistanke om dette - håper jeg virkelig ikke at noen tar seg tid til å "finne noen med rett kjønn" til å redde situasjonen...

Skrevet

En opplever da også på somatiske sykehus at det er mannlige sykepleiere som må utføre bl.a. sårstell på kvinnelige pasienter og dette utføres også på svært private områder av kroppen.

Dette har med professjonalitet å gjøre.

Nå er langt de fleste sykepleiere kvinner og de utfører alle slags oppgaver på både kvinnelige og mannlige pasienter og dette er godtatt praksis, dermed må det godtas andre veien også at det er mannlige sykepleiere som utfører intimpleie på kvinnelige pasienter, uten at en trenger å sutre for det.

Skrevet

Vel, jeg opplevde på ungdomspysk at de kledde av meg og gjemte alt tøyet mitt før de hev meg ut på plenen og kastet et laken etter meg midt på natten. Jeg ble holdt våken om natten fordi jeg nektet (det var lov å røyke den gang) personalet å låne "fyr" av meg. Jenter og gutter blandet. Sovende nattvakt. Hormonelle gutter og ingen til å passe på. Jeg ble voldtatt. "Kosing" i bilen med individualkontakt for å få bedre dager. Vel, det hjalp ikke. Bare et lite minne. Så ja. Jeg har lite tro på psyk. avdelinger. Alt kan skje.

Skrevet

Vel, jeg opplevde på ungdomspysk at de kledde av meg og gjemte alt tøyet mitt før de hev meg ut på plenen og kastet et laken etter meg midt på natten. Jeg ble holdt våken om natten fordi jeg nektet (det var lov å røyke den gang) personalet å låne "fyr" av meg. Jenter og gutter blandet. Sovende nattvakt. Hormonelle gutter og ingen til å passe på. Jeg ble voldtatt. "Kosing" i bilen med individualkontakt for å få bedre dager. Vel, det hjalp ikke. Bare et lite minne. Så ja. Jeg har lite tro på psyk. avdelinger. Alt kan skje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...