Gå til innhold

NHD: Kombinere Aurorix og Tolvon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan Aurorix og Tolvon kombineres, når Tolvon brukes som søvnhjelp på forholdsvis lav dose (30mg)? Ser at det advares mot dette noen steder (serotonergt syndrom), mens det også virker som det er en OK kombinasjon?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en utmerket kombinasjon :-)

PS: Serotonergt syndrom har mange likhetstegn med Gud. Alle snakker om det, men ingen har sett det :-)

Skrevet

Er det så langt en teori og ikke målbart/beviselig at serotoninnivåene i synapsene – koblingene mellom nervecellene – i hjernen blir for høy?

Skrevet

Er det så langt en teori og ikke målbart/beviselig at serotoninnivåene i synapsene – koblingene mellom nervecellene – i hjernen blir for høy?

Det er ikke bare en teori, og serotonergt syndrom finnes. Poenget er at det er ekstemt sjelden. Jeg har sikkert behandlet mer enn 1000 pas med stor påvirkning på serotoninsystemet. Den eneste gangen jeg har sett syndromet på mine 30 år i psykiatrien er på en kvinne som tok 100 tabl seroxat 20 mg på en gang.

Skrevet

Det er ikke bare en teori, og serotonergt syndrom finnes. Poenget er at det er ekstemt sjelden. Jeg har sikkert behandlet mer enn 1000 pas med stor påvirkning på serotoninsystemet. Den eneste gangen jeg har sett syndromet på mine 30 år i psykiatrien er på en kvinne som tok 100 tabl seroxat 20 mg på en gang.

Du har vel hatt noen pasienter som mener å ha sett Gud også :-) 

Spørsmål (uten å skulle "kapre" tråden): Hvilket preparat har best effekt på serotonerg nevrotransmisjon av Tolvon og Remeron?

Skrevet

Du har vel hatt noen pasienter som mener å ha sett Gud også :-) 

Spørsmål (uten å skulle "kapre" tråden): Hvilket preparat har best effekt på serotonerg nevrotransmisjon av Tolvon og Remeron?

Remeron.

Skrevet

Hvordan oppleves opptrappingen på Aurorix? Opptrapping av SSRI tidligere ga meg helt grusomme angstrelaterte bivirkninger. Er dette på samme måte med Aurorix, eller vil man ikke på økt angst av disse i starten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...