Gå til innhold

D-vitamin

Anbefalte innlegg

serenity777
Skrevet

Trodde jeg var deprimert, da jeg følte meg så uopplagt, så viste det  seg att jeg hadde kraftig D-vitaminmangel. Etter jeg begynte på D-vitamin så ble jeg mye mere energisk. Tips til de som føler seg deppa og slitne, sjekk D-vitamin!

Skrevet

Det der er typisk for vårt land på denne årstiden etter en lang vinter. Spesielt mørkhudede bør ta mye D-vitamin i følge helsestasjoner. Opptak av D-vitamin er annerledes for de som tåler mer sol enn vi gjør.

PP-tjenesten ber ofte alle foreldre som har barn innenfor PP-tjenesten gi D-vitamin. B 12 er en annen vitamin en skal passe på også.

Skrevet

Det samme gjelder med smerter i kroppen.  Det kan også være D-vitaminmangel.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde jeg var deprimert, da jeg følte meg så uopplagt, så viste det seg att jeg hadde kraftig D-vitaminmangel. Etter jeg begynte på D-vitamin så ble jeg mye mere energisk. Tips til de som føler seg deppa og slitne, sjekk D-vitamin!

Jeg mangler også D-vitamin men kjenner ingen forskjell selv om jeg har tatt D-vitamin en stund nå.

Anonymous poster hash: ce485...b08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mangler også D-vitamin men kjenner ingen forskjell selv om jeg har tatt D-vitamin en stund nå.

Anonymous poster hash: ce485...b08

Kanskje du merker forandring etterhvert som D-vitaminlageret i kroppen har blitt høyt nok?

Hvor lavt var ditt D-vitaminlager da du målte det? Hvor lenge har du tatt D-vitaminer?

Det er ikke sikkert at ditt D-vitaminlager var så lavt at du fikk noen symptomer på D-vitaminmangel, og kanskje ikke alle får de samme symptomene?

Dessuten er det mange andre grunner enn D-vitaminmangel til forskjellige symtomer.

Anonymous poster hash: f4a87...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Trodde jeg var deprimert, da jeg følte meg så uopplagt, så viste det  seg att jeg hadde kraftig D-vitaminmangel. Etter jeg begynte på D-vitamin så ble jeg mye mere energisk. Tips til de som føler seg deppa og slitne, sjekk D-vitamin!

Hvor lavt var ditt D-vitaminnivå, hvilken dosering D-vitamin tok du, og over hvor lang periode måtte du ta D-vitamin? Hvor lang tid tok det før du ble mer energisk?

Hos meg var D-vitaminnivået i kroppen  nede på noen og tyve, og jeg tar 20 mikrogram pr dag + at jeg spiser makrell i tomat.

serenity777
Skrevet

Det var på 17 så meget lavt. Jeg tar 3 piller av det hver dag nå, og etter tre måneder er det nesten på normalt. Det tok ca en måned før jeg ble mere energisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det var på 17 så meget lavt. Jeg tar 3 piller av det hver dag nå, og etter tre måneder er det nesten på normalt. Det tok ca en måned før jeg ble mere energisk.

Tusen takk for svar der du deler av din erfaring!

Jeg må nok sole meg mer, fordi legen min tok kanskje sommer og soling med i beregningen da han sa at jeg kunne ta 1 tablett D vitamin pr dag.

God sommer! :)

FjellOgDalar
Skrevet

Rart det der med hvordan vi kan reagere fysisk på ulike ubalanser. Jeg var nede på 15 eller noe slikt for et års tid siden, og tok Afi-D forte fire x i uka en periode. Etter hvert kunne jeg gå ned noe på dosen. Nå klarer jeg meg med to for vedlikehold - sammen med et par laksemåltider og tran. Har utrolig sensitiv hud, så jeg dekker meg gjerne til når det er skikkelig sterk sol. Det som var sprøtt for meg, var at jeg ikke merket noe. Jeg ble paff da jeg fikk brev fra legen med blodprøvesvar og resept på D-vitamin kapsler.

Jeg gjør meg den tanken at man absolutt bør få tatt en rekke blodprøver om man føler seg sliten og nede. Det  trenger ikke være en klinisk depresjon, men lavt stoffskifte f.eks. Disse er ikke så uvanlig å forveksle er jeg blitt fortalt. Jerninnhold (ikke bare blodprosenten), B 12, fastende blodsukker - spesielt om man er i risikosone for diabetes 2.

Det er viktig at vi gjør oss disse observasjonene, så vi kan nevne det for legene om de ikke selv tar initiativet til det.

Jeg blir også glad når jeg leser at den blodprøven forandret livet til noe langt bedre for trådstarter :-) (og andre)

serenity777
Skrevet

Ja, det er viktig med sjekk hos legen hvis man ikke føler seg helt 100% :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...