AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Jeg har veldig angst for hudkreft, noe som jeg har stor grunn til å være redd for siden jeg har mange (sikkert over 1000) uregelmessige føflekker på kroppen, som jeg må sjekke til hudlege jevnlig. Har ikke lyst til å ha flere. Og har veldig mye angst for å være ute, og blir solbrent med en gang. Nå har kommunen gitt meg et tilbud om jobbtrening på en gård og jeg må være ute 6 timer om dagen. Det har alltid vært en drøm for meg å kunne jobbe på en gård, og alt slikt virker kjempe topp. Men angsten for sola er sterk og kommer til å ødelegge alt for meg. Orker ikke gå rundt med en slik konstant angst. Og tror ingen ting kommer til å bli bedre. Burde det ikke være lov til å si nei til dette her?, burde ikke jeg kunne få arbeidstrening en innendørs?. Føler ikke angsten min er grunnløs, men heller "sunn fornuft" fra min side. Det føles som om andre ikke forstår meg, og faktisk ikke tror på meg. Og sier at jeg nok overdriver det hele. At det er fordi jeg har psykiske problemer og at jeg må gå enda mer i terapi for å bli kvitt denne redselen for soleksponering osv. Jeg blir sint og lei av at andre skal beskylde meg for at dette bare er psykisk og at jeg er hypokonder. Er jeg ikke bare fornuftig? Anonymous poster hash: e0be5...85c 0 Siter
ISW Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Nja, angsten er ikke alltid fullstendig irrasjonell. Den kan like gjerne bare være overdrevet, altså at du overvurderer en fare men (klokelig) neglisjerer andre farer. En annen person uten angst ville tatt jobben og brukt solkrem eller passende klær. Mange mennesker jobber på gard og gir pokker i kreftrisikoen. På samme måte er det sikkert "fornuftig" å ikke fly, for fly styrter jo. Det hele går på om angsten hindrer deg å leve slik du ønsker. Du skriver jo at det er drømmen din, og dermed er angsten et problem for deg. Ja, helseangst er noe dritt. Jeg har det selv (før var det hjertesykdom, nå er det psykiske lidelser jeg er redd for). Det hele koker ned til dødsangst, og det er klart, angst for å dø er til en viss grad en bra ting, men ikke når man bruker hele livet sitt på å unngå å dø. Heldigvis kan helseangst behandles. Metakognitiv terapi, kognitiv terapi, SSRI eller kombinasjon. Bare pass på at du har en behandler som ikke gjør deg en bjørnetjeneste ved å "dille og dalle" for mye med angsten din. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 Skrevet 13. juni 2013 Nja, angsten er ikke alltid fullstendig irrasjonell. Den kan like gjerne bare være overdrevet, altså at du overvurderer en fare men (klokelig) neglisjerer andre farer. En annen person uten angst ville tatt jobben og brukt solkrem eller passende klær. Mange mennesker jobber på gard og gir pokker i kreftrisikoen. På samme måte er det sikkert "fornuftig" å ikke fly, for fly styrter jo. Det hele går på om angsten hindrer deg å leve slik du ønsker. Du skriver jo at det er drømmen din, og dermed er angsten et problem for deg. Ja, helseangst er noe dritt. Jeg har det selv (før var det hjertesykdom, nå er det psykiske lidelser jeg er redd for). Det hele koker ned til dødsangst, og det er klart, angst for å dø er til en viss grad en bra ting, men ikke når man bruker hele livet sitt på å unngå å dø. Heldigvis kan helseangst behandles. Metakognitiv terapi, kognitiv terapi, SSRI eller kombinasjon. Bare pass på at du har en behandler som ikke gjør deg en bjørnetjeneste ved å "dille og dalle" for mye med angsten din. Du gir veldig gode råd, synes jeg. Bruk av solkrem og egnede klær vil jo beskytte huden. Det ville være synd om angsten skulle ødelegge noe som er drømmen for trådstarter (Jeg er ikke trådstarter) Anonymous poster hash: 49338...e4e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. juni 2013 Skrevet 14. juni 2013 Hvis en hudlege sier at du kun bør ha arbeidstrening inne, bør det rådet følges. Hvis hudlegen derimot sier at det ikke er noen saklig grunn til at du ikke kan være ute, skal du ikke fritas for slik arbeidstrening. Slike avgjørelser skal basere seg på kunnskap og fornuft, ikke på tilfeldige følelser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.