Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet på Aurorix for sosial angst (og noe depresjon som følge av det) for et par dager siden, siden jeg ikke tålte tre typer SSRI tidligere. Ingen bivirkninger så langt, kun diare første dagen. Føler meg mildt oppstemt i dag, men det er sikkert bare placeboeffekt foreløpig. I den forbindelse har jeg noen korte spørsmål jeg lurte på :-)

1) Jeg skal snart til USA på ferie. Er det problemfritt å ha med seg medisinen så lenge den oppbevares i emballasjen? Den er ikke på markedet i USA, så jeg håper det går bra.

2) Hvor mange dager må jeg vente før jeg vil være i stand til å merke noen effekt?

3) Vil jeg kunne forvente like god effekt som SSRI gir på sosial angst? Hva er typisk dose man må opp i for sosial angst? Legen har latt meg trappe opp til maks 900mg etter hvert som jeg ser hvordan det fungerer. Hvor ofte kan man øke?

4) Er det slik at Aurorix ikke virker på generalisert angstlidelse, kun depresjon og sosial angst? Det høres litt rart ut for meg, siden jeg føler sosial angst og generalisert angst flyter litt inn i hverandre.

5) Hvor mange enheter alkohol er å anse som "trygt" mens man går på Aurorix?

6) Jeg går også på Tolvon for søvn. Vil det kunne være lettere å trappe ned og slutte med det når Aurorix begynner å fungere?

7) Nedtrapping av Aurorix: Er dette enklere enn SSRI, eller kan jeg forvente mye angst og uro når den tid kommer?

Tusen takk for svar! Legen hadde bare brukt Aurorix til depresjon tidligere, men var villig til å prøve det ut da jeg fortalte om hva jeg hadde lest om Aurorix og sosial angst. Virker som om dette er en medisin leger ikke vet så mye om. Ble egentlig foreslått Buspiron først, men det hørtes ut som en dårlig langtidsløsning for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er problemfritt.

2. Det er store individuelle forskjeller. Innen 4 uker bør du ha merket effekt.

3. Effekten sammenlignet med SSRI har jeg ikke sett noen studier på. Jeg vil tro de fleste havner på 450-600 mg. Uansett skal en ikke dosere etter "de fleste", men etter individuell effekt.

Jeg ville gått til 450 mg. Deretter ventet 4 uker. Om ikke bra nok, øke til 600. Så evt til 750 etter nye 4 uker. Og evt 900 fire ukker etter der igjen.

4. At det ikke er studert, betyr ikke at det ikke virker. Jeg vil tro at dersom det hos en person virker på sosial angst og depresjon, virker det også på GAD.

5. 0 - null er det eneste jeg kan garantere er trygt. I en opptrappings/utprøvingsfase skal det alltid være null.

6. Tja. Hvis søvnproblemene skyldes depresjon - ja.

7. Alle AD som har hatt effekt skal trappes ned over 3 mnd.  Det er jo ikke sikkert at du skal trappe ned noen gang?

Takk for ryddig spørsmålsstilling :-) Det øker sannsynligheten for svar fra meg, og det blir lettere å svare på nettopp det det blir spurt om.

Skrevet

Tusen takk for godt svar!  :) Det blir spennende å se hvordan dette går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...