Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Hvordan vet man om man skal ta opp en kamp/sak med rette vedkommende eller ikke? Jeg tenker på at man må forholde seg saklig og holde følelser unna. Men det jeg frykter er at det bare skal gjøre vondt verre å ta det opp. Det er en sak som lenge har plage meg. Det gjelder borettslaget jeg bor i. Det tåles ingenting før det kommer klager, og jeg har t.o.m blitt beskyldt for noe jeg og andre mener er uberettiget. Jeg har forsøkt så godt jeg kan å glemme den episoden, men når det kommer nye klager så blir jeg igjen lei meg og denne episoden dukker opp. Jeg synes det er utrivelig, jeg liker ikke å møte de i styret, og jeg har tanker om å flytte dersom det fortsetter - noe jeg synes er en drastisk og dramatisk ting å gjøre (også fordi det er masse følelser og ikke fornuft som sier det. Min mann mener jeg ikke skal si noe. Han mener samtidig at de som sitter i styret ikke har noe annet å gjøre enn å henge seg opp i bagateller (to av de jobber ikke og den andte er pensjonist). Jeg har også snakket med en som hat vært styreleder i et annet borettslag i mange år og som mener at styret opptrer vel mye firkantet. Klagene som kommer er i våre øyne bagateller - som feks når en av sønnens kamerater kommer kjørende inn med sin moped. Gutten er redd for mopeden sin, og det er en risiko å parkere denne på p-plassen. Det har vært innbrudd i.borettslagets fellesboder. Dette plager meg følelsesmessig, og jeg er i tvil om jeg skal ta opp "kampen" og på den måten også få vist styret at dette skaper mistrivsel - eller ol jeg skal avstå og på den måten unngå evt konflikter. Hva ville dere gjort? Hva bør være avgjørende ift når man skal ta opp en sak og ikke påggenerelt grunnlag? Mange takk for evt råd. 0 Siter
ISW Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Jeg ville kjøpt en selveierleilighet! Jeg spøker (beklager), men for å legge litt alvor i det, grunnen til at jeg faktisk ikke kunne tenke meg å bo i et borettslag er nettopp dette - inngrodde styrer og mye kameraderi og drama. Det er ofte også en slags intern selvjustis og hierarki blant beboere, ansiennitet, osv. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg tenker kanskje at du bør veie belastning opp mot gevinst. Styret skal forholde seg til, og håndheve, borettslagets vedtekter, og det skal ikke være rom for synsing. Hvis du har en konkret klage på selve styret og styrets handlekraft, så er det bare en ting du kan gjøre, og det er å ta det opp i organet som ligger over styret; årsmøtet. Hvis du har klager på andre beboere, er det en styresak. Skal du ta det opp med styret? I såfall må din henvendelse være ytterst konkret, som nevnt over. Jeg heller vel mot at jeg ikke ville tatt opp denne saken slik den er nå, ikke fordi den ikke er plagsom, men fordi det synes vanskelig å konkretisere den nok til å kunne få fattet et vedtak i et sidrumpet styre. Sett deg godt inn i vedtektene og se om du finner konkrete brudd. Gjør du det, er det mye enklere å fremme konkrete klager, eventuelt bestride klagene som rettes mot deg. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Jeg ville kjøpt en selveierleilighet! Jeg spøker (beklager), men for å legge litt alvor i det, grunnen til at jeg faktisk ikke kunne tenke meg å bo i et borettslag er nettopp dette - inngrodde styrer og mye kameraderi og drama. Det er ofte også en slags intern selvjustis og hierarki blant beboere, ansiennitet, osv. Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg tenker kanskje at du bør veie belastning opp mot gevinst. Styret skal forholde seg til, og håndheve, borettslagets vedtekter, og det skal ikke være rom for synsing. Hvis du har en konkret klage på selve styret og styrets handlekraft, så er det bare en ting du kan gjøre, og det er å ta det opp i organet som ligger over styret; årsmøtet. Hvis du har klager på andre beboere, er det en styresak. Skal du ta det opp med styret? I såfall må din henvendelse være ytterst konkret, som nevnt over. Jeg heller vel mot at jeg ikke ville tatt opp denne saken slik den er nå, ikke fordi den ikke er plagsom, men fordi det synes vanskelig å konkretisere den nok til å kunne få fattet et vedtak i et sidrumpet styre. Sett deg godt inn i vedtektene og se om du finner konkrete brudd. Gjør du det, er det mye enklere å fremme konkrete klager, eventuelt bestride klagene som rettes mot deg. Hei. Takk for svar og råd Det er som du sier; en må veie belastning opp mot gevinst. Fornuften min sier at jeg skal la det ligge. Men så var det følelsene da... jeg skal reise bort, og dette gnager meg. Jeg sendte inn en søknad om å få ha en bil stående på gjesteparkeringen inntil den blir solgt. De skulle behandle saken på neste styremøte. I går fikk jeg svar, og som var et felles svar til alle beboere; alle beboere skal parkere sine biler i garasjen, og gjesteparkeringen er tiltenkt gjester men at de hadde sett beboere bruke den samt at det OFTE er fullt på p-plassen og ikke plass til gjester (jeg og mine har aldri sett det vært fullt). Dette var svaret på vår søknad. Og jeg frykter for at vi vrake bilen og tape mange tusen fordi vi rett og slett ikke har noe sted å ha den. Vi har alle fått flere mailer. En av de lød; "du vil vel ikke være miljøsvin?". Da hadde de funnet røykstumper snuspå ffellesområdet. Vel, min sønn snuser, og han har fått klar beskjed om at det skal kastes i søpla, noe han gjør. Dette er et eks på ting vi mener er berettiget fra styrets side og som vi har etterfulgt.og endret på. Det er ikke slike ting som går inn på meg. Jeg reiser på ferie, men hvordan skal jeg få roen i meg - ikke la dette plage meg sånn? 0 Siter
ISW Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 OK, når det gjelder bil på gjesteparkeringen, så skjønner jeg på en måte styret. Vedtektene sier (sannsynligvis) at gjesteparkeringen er forbeholdt gjester, og altså ikke bil nr 2 for beboere. Når du spør styret, så får du svar i henhold til det. Så kan du argumentere med at mange andre gjør det, men da gjør de det jo ulovlig, selv om det ikke nødvendigvis har blitt gitt sanksjoner. Her kan du forholde deg til dette på følgende måte: 1) La bilen stå og ta en kalkulert risiko for borttauing (koster et par tusen kr) eller bot (3-700 kr) 2) Sette bilen hos venner eller bekjente over ferien 3) Selge bilen før ferien, evt til en biloppkjøper som gir deg oppgjør på dagen (her må du tenke på hva du vil tape i kroner og øre på denne løsningen). Det er ikke noe å legge noe mer følelser eller grubling i. Det er bare å ta et valg basert på klare fakta, og stå ved det. En avgjørelse kan være rett og den kan være gal, men er den tatt så er den tatt. Ta avgjørelsen basert på de objektive fakta som foreligger. Synes det er litt rart at svaret kom i et informasjonsskriv i stedet for direkte til deg, men sannsynligvis var det nettopp fordi styret er klar over at mange parkerer ulovlig og nettopp derfor ønsket å presisere det. Jeg tror kanskje du projiserer en del ting direkte til deg, som ikke nødvendigvis er slik. Det er vel dette du bør jobbe med. Forsøk å ta inn verden uten noe "mentalt filter" forsøk deg på å forholde deg objektivt til ting som skjer rundt deg. Det er dette "mentale filteret" som jeg tror forårsaker og vedlikeholder ganske mange psykiske plager, f.eks at vi ved angst overvurderer farer og ved depresjoner overvurderer det negative og ignorerer det positive. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Hei. Takk for svar og råd Det er som du sier; en må veie belastning opp mot gevinst. Fornuften min sier at jeg skal la det ligge. Men så var det følelsene da... jeg skal reise bort, og dette gnager meg. Jeg sendte inn en søknad om å få ha en bil stående på gjesteparkeringen inntil den blir solgt. De skulle behandle saken på neste styremøte. I går fikk jeg svar, og som var et felles svar til alle beboere; alle beboere skal parkere sine biler i garasjen, og gjesteparkeringen er tiltenkt gjester men at de hadde sett beboere bruke den samt at det OFTE er fullt på p-plassen og ikke plass til gjester (jeg og mine har aldri sett det vært fullt). Dette var svaret på vår søknad. Og jeg frykter for at vi vrake bilen og tape mange tusen fordi vi rett og slett ikke har noe sted å ha den. Vi har alle fått flere mailer. En av de lød; "du vil vel ikke være miljøsvin?". Da hadde de funnet røykstumper snuspå ffellesområdet. Vel, min sønn snuser, og han har fått klar beskjed om at det skal kastes i søpla, noe han gjør. Dette er et eks på ting vi mener er berettiget fra styrets side og som vi har etterfulgt.og endret på. Det er ikke slike ting som går inn på meg. Jeg reiser på ferie, men hvordan skal jeg få roen i meg - ikke la dette plage meg sånn? Det beste jeg kan gjøre for meg selv (og andre) er vel at jeg jobber med å la følelsene passere, ikke bry meg om de og prøve så godt jeg kan å tenke på andre ting Takk for at du leste/hørte på og svarte inkl kom med råd - setter stor pris på det da det hjalp litt å få lettet på ting 0 Siter
frosken Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Hvordan vet man om man skal ta opp en kamp/sak med rette vedkommende eller ikke? Jeg tenker på at man må forholde seg saklig og holde følelser unna. Men det jeg frykter er at det bare skal gjøre vondt verre å ta det opp. Det er en sak som lenge har plage meg. Det gjelder borettslaget jeg bor i. Det tåles ingenting før det kommer klager, og jeg har t.o.m blitt beskyldt for noe jeg og andre mener er uberettiget. Jeg har forsøkt så godt jeg kan å glemme den episoden, men når det kommer nye klager så blir jeg igjen lei meg og denne episoden dukker opp. Jeg synes det er utrivelig, jeg liker ikke å møte de i styret, og jeg har tanker om å flytte dersom det fortsetter - noe jeg synes er en drastisk og dramatisk ting å gjøre (også fordi det er masse følelser og ikke fornuft som sier det. Min mann mener jeg ikke skal si noe. Han mener samtidig at de som sitter i styret ikke har noe annet å gjøre enn å henge seg opp i bagateller (to av de jobber ikke og den andte er pensjonist). Jeg har også snakket med en som hat vært styreleder i et annet borettslag i mange år og som mener at styret opptrer vel mye firkantet. Klagene som kommer er i våre øyne bagateller - som feks når en av sønnens kamerater kommer kjørende inn med sin moped. Gutten er redd for mopeden sin, og det er en risiko å parkere denne på p-plassen. Det har vært innbrudd i.borettslagets fellesboder. Dette plager meg følelsesmessig, og jeg er i tvil om jeg skal ta opp "kampen" og på den måten også få vist styret at dette skaper mistrivsel - eller ol jeg skal avstå og på den måten unngå evt konflikter. Hva ville dere gjort? Hva bør være avgjørende ift når man skal ta opp en sak og ikke påggenerelt grunnlag? Mange takk for evt råd. Jeg mener at et styre mellom årsmøtene må få velge sin arbeidsform og kommunisere med beboerne slik de finner hensiktsmessig så lenge de ikke går ut over sine fullmakter. Dersom dere er misfornøyd med måten styret jobber på, så er det noe som kan tas opp på generalforsamlingen/årsmøtet - og dere kan også evt. fremme forslag om nye personer i styret. Dersom de ikke ønsker motoriserte kjøretøyer nærmere enn parkeringsplassen, så mener jeg at det er noe også ungdommer på besøk må forholde seg til. Kan heller ikke se at det er noen grunn til å bli opprørt over at gjesteparkeringen ikke tillates brukt til annet enn gjester (selv om avgjørelsen selvfølgelig også kunne ha blitt en annen). Det er litt uklart for meg hva ved situasjonen som gjør at du blir opprørt? 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Jeg mener at et styre mellom årsmøtene må få velge sin arbeidsform og kommunisere med beboerne slik de finner hensiktsmessig så lenge de ikke går ut over sine fullmakter. Dersom dere er misfornøyd med måten styret jobber på, så er det noe som kan tas opp på generalforsamlingen/årsmøtet - og dere kan også evt. fremme forslag om nye personer i styret. Dersom de ikke ønsker motoriserte kjøretøyer nærmere enn parkeringsplassen, så mener jeg at det er noe også ungdommer på besøk må forholde seg til. Kan heller ikke se at det er noen grunn til å bli opprørt over at gjesteparkeringen ikke tillates brukt til annet enn gjester (selv om avgjørelsen selvfølgelig også kunne ha blitt en annen). Det er litt uklart for meg hva ved situasjonen som gjør at du blir opprørt? Det som har gjort meg opprørt, er at jeg først fikk en klage som var uberettiget. Det er sjelden jeg tør vise andre negative følelser, men jeg var så "sjokkert" at jeg ble stående som et stort spørsmålstegn og så "hæææ???". Jeg måtte spørre andre om det virkelig stemte. Når vi så ikke får tillatelse til å få ha en bil parkert og ikke får lov ril det, så blir jeg irritert og lei meg. Må de virkelig være så A4? De vet at jeg ikke har noen steder å parkere den. Min eneste mulighet er å vrake den og tape sikkert 10 000,- og det frister å informere dem om det. Men fornuften sier at jeg ikke skal gjøre det fordi det kan virke provoserende. Utgangspunktet for mitt innlegg var når man skal si fra eller ikke Men det finnes neppe noe svar på det. 0 Siter
frosken Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Det som har gjort meg opprørt, er at jeg først fikk en klage som var uberettiget. Det er sjelden jeg tør vise andre negative følelser, men jeg var så "sjokkert" at jeg ble stående som et stort spørsmålstegn og så "hæææ???". Jeg måtte spørre andre om det virkelig stemte. Når vi så ikke får tillatelse til å få ha en bil parkert og ikke får lov ril det, så blir jeg irritert og lei meg. Må de virkelig være så A4? De vet at jeg ikke har noen steder å parkere den. Min eneste mulighet er å vrake den og tape sikkert 10 000,- og det frister å informere dem om det. Men fornuften sier at jeg ikke skal gjøre det fordi det kan virke provoserende. Utgangspunktet for mitt innlegg var når man skal si fra eller ikke Men det finnes neppe noe svar på det. Dersom det har gått noe tid siden klagen som var uberettiget - og den ble fremført muntlig - så mener jeg du bare må glemme episoden. Det er lite konstruktivt å ta opp slike episoder etter en stund. Du krisemaksimerer vel litt når det gjelder den bilen. Hvorfor kan du ikke evt. finne en lovlig gateparkering et eller annet sted, evt. spørre venner og familie om noen har plass til den en periode? Dersom de sier ja til at du kan bruke gjesteparkeringen, så må de jo si ja til alle andre som ønsker det også - og da tar det neppe lang tid før dere ikke lenger har noen gjesteparkering. Det virker som om du synes det er vanskelig å få avslag på dine ønsker, og det tror jeg er et problem som du bør løse på annen måte enn å ta opp disse situasjonene med styret. 0 Siter
ISW Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Det som har gjort meg opprørt, er at jeg først fikk en klage som var uberettiget. Det er sjelden jeg tør vise andre negative følelser, men jeg var så "sjokkert" at jeg ble stående som et stort spørsmålstegn og så "hæææ???". Jeg måtte spørre andre om det virkelig stemte. Når vi så ikke får tillatelse til å få ha en bil parkert og ikke får lov ril det, så blir jeg irritert og lei meg. Må de virkelig være så A4? De vet at jeg ikke har noen steder å parkere den. Min eneste mulighet er å vrake den og tape sikkert 10 000,- og det frister å informere dem om det. Men fornuften sier at jeg ikke skal gjøre det fordi det kan virke provoserende. Utgangspunktet for mitt innlegg var når man skal si fra eller ikke Men det finnes neppe noe svar på det. Jeg synes ikke du skal informere de om det, for det vil være feil. De vil sannsynligvis respondere noe slikt som "det er trist at du opplever det slik, men vedtektene må overholdes". Du har flere andre alternativer, ref over. Selg bilen til en oppkjøper, parker bilen et sted utenfor byen (f.eks en felles parkeringsplass) eller et sted der parkering på ubestemt tid er lovlig. Men jeg forstår godt frustrasjonen over A4-regler. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 OK, når det gjelder bil på gjesteparkeringen, så skjønner jeg på en måte styret. Vedtektene sier (sannsynligvis) at gjesteparkeringen er forbeholdt gjester, og altså ikke bil nr 2 for beboere. Når du spør styret, så får du svar i henhold til det. Så kan du argumentere med at mange andre gjør det, men da gjør de det jo ulovlig, selv om det ikke nødvendigvis har blitt gitt sanksjoner. Her kan du forholde deg til dette på følgende måte: 1) La bilen stå og ta en kalkulert risiko for borttauing (koster et par tusen kr) eller bot (3-700 kr) 2) Sette bilen hos venner eller bekjente over ferien 3) Selge bilen før ferien, evt til en biloppkjøper som gir deg oppgjør på dagen (her må du tenke på hva du vil tape i kroner og øre på denne løsningen). Det er ikke noe å legge noe mer følelser eller grubling i. Det er bare å ta et valg basert på klare fakta, og stå ved det. En avgjørelse kan være rett og den kan være gal, men er den tatt så er den tatt. Ta avgjørelsen basert på de objektive fakta som foreligger. Synes det er litt rart at svaret kom i et informasjonsskriv i stedet for direkte til deg, men sannsynligvis var det nettopp fordi styret er klar over at mange parkerer ulovlig og nettopp derfor ønsket å presisere det. Jeg tror kanskje du projiserer en del ting direkte til deg, som ikke nødvendigvis er slik. Det er vel dette du bør jobbe med. Forsøk å ta inn verden uten noe "mentalt filter" forsøk deg på å forholde deg objektivt til ting som skjer rundt deg. Det er dette "mentale filteret" som jeg tror forårsaker og vedlikeholder ganske mange psykiske plager, f.eks at vi ved angst overvurderer farer og ved depresjoner overvurderer det negative og ignorerer det positive. Det er det siste du skriver at jeg nå fokuserer på. Faktisk har jeg av og til, når det har kommet felles "klagemailer" at det er meg/oss de er "ute etter". Men jeg har jobba med meg selv og overvunnet det. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Dersom det har gått noe tid siden klagen som var uberettiget - og den ble fremført muntlig - så mener jeg du bare må glemme episoden. Det er lite konstruktivt å ta opp slike episoder etter en stund. Du krisemaksimerer vel litt når det gjelder den bilen. Hvorfor kan du ikke evt. finne en lovlig gateparkering et eller annet sted, evt. spørre venner og familie om noen har plass til den en periode? Dersom de sier ja til at du kan bruke gjesteparkeringen, så må de jo si ja til alle andre som ønsker det også - og da tar det neppe lang tid før dere ikke lenger har noen gjesteparkering. Det virker som om du synes det er vanskelig å få avslag på dine ønsker, og det tror jeg er et problem som du bør løse på annen måte enn å ta opp disse situasjonene med styret. Jeg har ikke tid til å svare så mye nå. Mulig jeg krisemaksimerer, jeg har vært i tvil om jeg skulle starte denne tråden. Men tro meg, jeg har spurt venner og familie om å få parkere den hos de, men ingen har plass. Dessuten har vi tatt skiltene av den og da kan vi vel ikke parkere den på andre steder? Uansett. Jeg jobber med meg selv for å ikke være så opprørt over det. Det har hjulpet å få andres synspunkter, også de som ikke er i "min favør". Veldig fint å få nøytrale og objektive svar 0 Siter
frosken Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Jeg har ikke tid til å svare så mye nå. Mulig jeg krisemaksimerer, jeg har vært i tvil om jeg skulle starte denne tråden. Men tro meg, jeg har spurt venner og familie om å få parkere den hos de, men ingen har plass. Dessuten har vi tatt skiltene av den og da kan vi vel ikke parkere den på andre steder? Uansett. Jeg jobber med meg selv for å ikke være så opprørt over det. Det har hjulpet å få andres synspunkter, også de som ikke er i "min favør". Veldig fint å få nøytrale og objektive svar Det er forståelig at du er lei deg for at bilproblemet ikke lot seg løse gjennom å søke styret om tillatelse. Men det er jo ikke styret som har forårsaket problemet, det er vel dere som har vært lite forutseende ved å ta for gitt at gjesteparkeringen kunne brukes. Dersom dere har garasjeplass til en bil, så kan dere kanskje løse det ved å sette den avskiltede bilen i garasjen og så gateparkere den andre bilen (mulig jeg har misforstått og at dere kun har en bil og mangler garasje). 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Det er forståelig at du er lei deg for at bilproblemet ikke lot seg løse gjennom å søke styret om tillatelse. Men det er jo ikke styret som har forårsaket problemet, det er vel dere som har vært lite forutseende ved å ta for gitt at gjesteparkeringen kunne brukes. Dersom dere har garasjeplass til en bil, så kan dere kanskje løse det ved å sette den avskiltede bilen i garasjen og så gateparkere den andre bilen (mulig jeg har misforstått og at dere kun har en bil og mangler garasje). Vi spurte om å få parkere den i garasjen og ha den vi bruker på gjesteparkeringen. En annen ting er at en av styrets medlemmer selv bruker gjesteparkeringen. Men det er tydeligvis andre regler for dem enn oss andre. Ps. Hva tenker du om at styret legger seg bort i hvordan du har det på din egen private plen? Er dette noe de har noe med? Dette gjelder ikke meg. 0 Siter
frosken Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Vi spurte om å få parkere den i garasjen og ha den vi bruker på gjesteparkeringen. En annen ting er at en av styrets medlemmer selv bruker gjesteparkeringen. Men det er tydeligvis andre regler for dem enn oss andre. Ps. Hva tenker du om at styret legger seg bort i hvordan du har det på din egen private plen? Er dette noe de har noe med? Dette gjelder ikke meg. Når man bor tett så er det som regel ønskelig at alle klipper plenen relativt ofte slik at både løvetann og brunsnegler unngås. Likeledes at man holder styr på andre mulige "brunsneglefeller". Men hovedpoenget mitt er ikke hvorvidt styret hos dere gjør gode vurderinger eller ikke, men derimot at innsigelser primært hører hjemme i forbindelse med årsmøtet og gjennom påvirkning av hvem som velges inn i styret. Det er som regel en ganske utakknemlig jobb å sitte i et styre, og man kan ikke forvente at alt som styret gjør er optimalt. Det at en i styret benytter gjesteparkeringen kan sikkert kritiseres, men løsningen er neppe å gi alle tillatelse til det samme. Jeg ville ha funnet gateparkering et eller annet sted. 0 Siter
gullfisk Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Men hva mener du med "å si ifra?" Skal du klage skriftlig til styret om at de har klaget på deg? Hva slags reaksjon eller svar forventer du å få på det? Hvordan vil det lette dine følelser rundt dette? Når det gjelder bilen kan du alltids forsøke å sende en søknad til ("anke"), der du presiserer dette med 10 000,-), men da kan du forvente avslag i igjen. Du kan ikke klage med begrunnelsen at siden du fikk en uberettiget klage ved et tidligere tidspunkt, burde de være grei mot deg nå. Det er ingen vits å bare si eller skrive at du syns det er dårlig gjort. På årsmøtet kan du si at du syns de er firkantede. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 (endret) Takk for svarene. Jeg var usikker på om jeg skulle starte denne tråden, men er glad for at jeg gjorde det da jeg har fått noen små tankevekkere (får ikke tid til å utdype nå). En ting som er litt rart å tenke på, er at enkelte av svarene jeg fikk, som ikke var i "min favør" og litt vanskelig å svelge - det har gjort det hele lettere følelsesmessig. fordi jeg slipper å irritere meg over situasjonen. Endret 17. juni 2013 av hww 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.