Gå til innhold

Hva feiler det de som ikke vil kutte et tre som sjenerer naboen?

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått det, om det er det saken handler om og ikke noe annet da. I de fleste tilfeller kan man uansett gjøre treet kortere i det minste. Til og med bjørk kan beskjæres og ser fine ut selv om man har tatt av høyden.

http://www.dagbladet.no/2013/06/18/nyheter/nabokonflikt/innenriks/27754661/

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan være mange grunner. Jeg kjenner ikke denne saken.

I noen tilfeller kan det jo være noe som ligger bak (f.eks uvennskap mellom naboene pga noe annet).

Evt kan det være at et tre betyr mye for den som eier treet, og at eieren vurderer sine behov som viktigere enn at naboen mister mange soltimer (f.eks) pr dag pga treet. Det kan være slike behov som at treet hindrer innsyn, f.eks. Men i et slikt tilfelle kan jo beskjæring, som du nevner, vurderes av eieren.

Alle mennesker er jo ikke like hensynsfulle, heller.

Anonymous poster hash: b6d08...3e4

Jeg har aldri forstått det, om det er det saken handler om og ikke noe annet da. I de fleste tilfeller kan man uansett gjøre treet kortere i det minste. Til og med bjørk kan beskjæres og ser fine ut selv om man har tatt av høyden.

Det der har jeg også lurt på, det er noen merkelige mekanismer som kommer i kraft, antakelig kunne psykiateren si en del om dette.

Det er noe med gamle mennesker og trær; det virker som folk identifiserer seg med trærne. Treet har kanskje vokst opp med dem, og de føler det å fellet treet nesten blir som å beskjære seg selv?

Jeg synes ikke de største trærne passer i forholdsvis små villahaver. Naboen vår har et minst 20 meter høyt grantre som knirker faretruende når det blåser. Om det faller over huset vårt vet jeg ikke hvordan det vil gå, og dessuten tar det mye lys og luft. Mulig vi kunne be dem felle det, men jeg vegrer meg.

Mistenker nesten at det feiler dem noe når de risikerer huset for et tre. En viss porsjon stahet kan være en god ting, men dette er dumskap. Hva vil de med å stå fram i avisen, tro? Jeg kommer ikke til å bidra med en krone hvis de håper på en innsamlingsaksjon.

Madelenemie

Hei!

Vi har en nabo som har en granskog, det er inni granskogen irriterende for oss rundt  :D

Men mer enn det orker jeg ikke gjøre, nå krangler denne nabo med sine andre naboer, og da vi flyttet inn, (for også vi reagerte fort på at vi mister jo kveldsolen) så fikk vi vite at "denne nabo elsker sin skog, alle sine trær, det er fult der. osv..) Det er nok ikke lov å ha så høye trær mot nabo, men hva skal man bruke kreftene på. Nå hilser på meg i vertfall, for møtte hanen og tuppene mine på veien og da glemte være sint, så en stor fordel med dyr. Jeg ble glad da, heller glad nabo enn kveldssol, men rart er det at man ikke tenker på naboen mer.

AnonymBruker

Mistenker nesten at det feiler dem noe når de risikerer huset for et tre. En viss porsjon stahet kan være en god ting, men dette er dumskap. Hva vil de med å stå fram i avisen, tro? Jeg kommer ikke til å bidra med en krone hvis de håper på en innsamlingsaksjon.

Jeg fikk samme tanken...

Anonymous poster hash: 35c3a...880

Annonse

AnonymBruker

Både dumskap og stahet synes jeg, etter å ha lest det som står under overskriften "Må selge huset".

AnonymBruker

Kverulerer man lenge nok med naboer, så kan det jo ende slik som dette.

UTEN at jeg dermed sier at dette er årsaken til et tre.

Men at 2 brødre skal holde på i åresvis, og så skjer dette....

Joda, man kan diskutere hva som skjer i hodet på folk...

http://www.h-avis.no/nyheter/mann-nektet-a-stanse-for-politiet-kjorte-inn-i-hus-traktor-og-to-biler-1.7939051

Anonymous poster hash: 6059c...c02
AnonymBruker

Kverulerer man lenge nok med naboer, så kan det jo ende slik som dette.

UTEN at jeg dermed sier at dette er årsaken til et tre.

Men at 2 brødre skal holde på i åresvis, og så skjer dette....

Joda, man kan diskutere hva som skjer i hodet på folk...

http://www.h-avis.no/nyheter/mann-nektet-a-stanse-for-politiet-kjorte-inn-i-hus-traktor-og-to-biler-1.7939051

Anonymous poster hash: 6059c...c02

Huff, dette var tragiskt :(

Jeg ristet på hodet da jeg leste artikkelen og reagerte på to ting - for det første var ikke treet fint engang, det er tynt og glissent og for det andre var det da ikke så voldsomt i veien for utsikten akkurat - jeg gjetter på at løvtreet ved siden av, som var like høyt, skygger for _mye_ mer på sommertstid når det har løv på grenene! Så begge naboene er litt på bærtur her synes jeg.

Og dama som ville flytte fra Norge etter dette er vel heller ikke helt på nett kanskje...

Jeg synes ikke de største trærne passer i forholdsvis små villahaver. Naboen vår har et minst 20 meter høyt grantre som knirker faretruende når det blåser. Om det faller over huset vårt vet jeg ikke hvordan det vil gå, og dessuten tar det mye lys og luft. Mulig vi kunne be dem felle det, men jeg vegrer meg.

Vår nabo har siste rest av en bjørkeallé som har gått langs hele gata utenfor sin oppkjørsel, og disse trærne tar sola vår. Høye bjørker, sikkert 15 meter, og også disse knirker og slipper greiner når det blåser. Jeg håper på en snarlig naturlig død, men må nok bite i det sure eplet og høre om trærne betyr mye for dem over en middag på verandaen vår - i skyggen hehe ;)

"Tvisten har vært innom forliksrådet, jordskifteretten, tingretten og Agder lagmannsrett. I tillegg ble den avvist av Borgarting lagmannsrett, Høyesterett og Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg."

Begge parter burde besinnet seg lenge før saken gikk så langt. Det er tragisk at rettsapparatet holder på med hekker og trær mens f.eks. ungdom som raner barn, får vente uten reaksjoner i flere år før saken deres kommer opp.

Menneskerettighetsdomstolen, intet mindre...

"Hvordan Norge virkelig er"? Ja, her har vi trær så det holder, så man må faktisk finansiere det selv hvis man ønsker å bry rettsvesenet med ett av dem. Men mange langt viktigere ting er faktisk omtrent gratis. Det er finnes rimelige steder man kan slå seg ned også, opptil flere av dem er midt i granskogen, uten en eneste nabo. Lykke til!

påskelilje

VI har fire store trær i hagen vår, i vest for verandaen vår, og i sør/sørvest for naboens hage. Jeg har egentlig hatt litt uggen magefølelse for disse trærne en stund og tenkt at naboen helst ville hatt dem fjernet. Men her i vår så spurte jeg om de sjenerte dem og ville ha dem bort. Og tenk - de ville absolutt ikke ha dem bort, fordi de syntes de skjermet både for vind og innsyn + at de ikke var så glade i sterk sol. De har stor veranda og kan for så vidt flytte seg litt dersom de VIL sitte i sola, slik vi kan.

Men til saken - nei jeg kan ikke fatte at noen vil ofre et godt naboskap pga et tre. Og absolutt ikke pga det treet det var snakk om her.

Annonse

påskelilje

"Hvordan Norge virkelig er"? Ja, her har vi trær så det holder, så man må faktisk finansiere det selv hvis man ønsker å bry rettsvesenet med ett av dem. Men mange langt viktigere ting er faktisk omtrent gratis. Det er finnes rimelige steder man kan slå seg ned også, opptil flere av dem er midt i granskogen, uten en eneste nabo. Lykke til!

Godt svart, laban!

AnonymBruker

"Tvisten har vært innom forliksrådet, jordskifteretten, tingretten og Agder lagmannsrett. I tillegg ble den avvist av Borgarting lagmannsrett, Høyesterett og Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg."

Begge parter burde besinnet seg lenge før saken gikk så langt. Det er tragisk at rettsapparatet holder på med hekker og trær mens f.eks. ungdom som raner barn, får vente uten reaksjoner i flere år før saken deres kommer opp.

Jeg er enig i at dette er sløsing med ressurser innen rettsapparatet som kunne vært brukt til viktigere saker.

Må forresten den som taper en slik sak, betale alle saksomkostningene?

Tenker nok mye det samme... 

Må forresten den som taper en slik sak, betale alle saksomkostningene?

Jeg vet ikke hvor faste reglene er ang. saksomkostninger. Hvis saken er interessant å få avgjort (f.eks. hvis det ikke har vært reist noen liknende tidligere), er det ingen av partene som må betale dem.

Å anke, f.eks. fra tingretten til lagmannsretten, koster mye penger. Det kan gi uheldige utslag, men det forhindrer at superkverulanter holder rettsvesenet beskjeftiget med tullesaker på heltid.

Menneskerettighetsdomstolen, intet mindre...

Er enig i absolutt alt du sier. Helt utrolig at en sånn fillesak får så mye plass, og det skulle bare mangle om ikke en av partene skulle betale for å ha lagt beslag på disse ressursene over tid. Og, som du helt riktig påpeker, man skal ikke langt for å sette seg under et tre her til lands - jeg skjønner heller ikke at det kan gå prestisje i en sånn fillesak.

AnonymBruker

Jeg kan kun snakke for meg selv, og det som "feilte" meg var at  trærne som naboen ville ha vekk, lå rett utenfor inngangspartiet vårt.

Vi var blitt enige om å stusse trærne slik at naboen (hvis hus ligger litt høyere i terrenget enn vårt) fikk fin utsikt, og vi fikk beholde det koselige inngangspartiet vårt.

Jeg har i grunnen sjelden vært så forbanna som da jeg kom hjem fra ferie i fjor, og naboen hadde bedt samboeren min om tillatelse til å ordne dette. Trærne var fullstendig utradert, og stedet så ut som et månelandskap, med en og annen halvlang stubbe her og der.

Denne siden av huset, som tidligere var en grønn, innbydende liten oase, ser nå så jævlig ut at jeg har vurdert å flytte.

Anonymous poster hash: 1e939...c0e

Jeg kan kun snakke for meg selv, og det som "feilte" meg var at  trærne som naboen ville ha vekk, lå rett utenfor inngangspartiet vårt.

Vi var blitt enige om å stusse trærne slik at naboen (hvis hus ligger litt høyere i terrenget enn vårt) fikk fin utsikt, og vi fikk beholde det koselige inngangspartiet vårt.

Jeg har i grunnen sjelden vært så forbanna som da jeg kom hjem fra ferie i fjor, og naboen hadde bedt samboeren min om tillatelse til å ordne dette. Trærne var fullstendig utradert, og stedet så ut som et månelandskap, med en og annen halvlang stubbe her og der.

Denne siden av huset, som tidligere var en grønn, innbydende liten oase, ser nå så jævlig ut at jeg har vurdert å flytte.

Anonymous poster hash: 1e939...c0e

Plant klatreplanter ved de halvlange stubbene og let i et godt gartneri etter trær som ikke blir så veldig store og plant disse - vips! så blir inngangspartiet en fin oase igjen. :) Tatarleddved blir rakst et lite tre som blomstrer med mørkerosa blomster ganske lenge om sommeren f.eks. Vi har en som er av typen Arnold Red og selv jeg klarer ikke å ta livet av den...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...