Gå til innhold

Graviditet, forurensing og autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med det i tankene - tror du røyking under svangerskapet også øker sjansene for autisme?
Kjenner en dame som har røyket under begge svangerskapene.... begge hennes barn har aspergers,

kan der være en sammenheng?

Madelenemie
Skrevet

Med det i tankene - tror du røyking under svangerskapet også øker sjansene for autisme?

Kjenner en dame som har røyket under begge svangerskapene.... begge hennes barn har aspergers,

kan der være en sammenheng?

Hei!

Nei det tror jeg ikke. Min mor røkte og drakk da hun var gravid med meg.

Jeg var total avholdende da jeg gikk gravid og jeg har aldri røkt, jeg fikk barn med asperger, tror mer en genetisk komponent, men tungmetaller er jo en annen sak, de vet man kan skade nervesystem og immunforsvar osv.. Mor kan selv være frisk og overføre særlig ved amming tungmetallene til sitt barn som så får skader på hjernen. 

Skrevet

Madelenemie,

Om røyking øker sjansen, er hva mammanito spør om. Ikke om det er årsaken til alle tilfeller. Spørsmålet er godt det, med tanke på artikkelen.

Skrevet

Den nyeste norske forskningen tyder på at folattilskudd under svangerskapet senker risikoen for autisme.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6465&Main_6157=6261:0:25,6718&Content_6465=6178:104791::0:6268:1:::0:0

Sammenheng med røyking er noe av det letteste å undersøke, fordi antall røykere er høyere enn antallet som har andre "sjeldne" vaner / egenskaper. Så det hadde antakelig blitt avslørt hvis det var en tydelig sammenheng.

Dette handler om "klassisk autisme", ikke spesielt om Asperger. Forskerne er enige om at alle autismevarianter har en arvelig komponent, men det er foreløpig ukjent hvilke gener det handler om.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6261:0:25,5797&MainContent_6261=6464:0:25,5798&List_6212=6218:0:25,5803:1:0:0:::0:0

Skrevet

Madelenemie,

Om røyking øker sjansen, er hva mammanito spør om. Ikke om det er årsaken til alle tilfeller. Spørsmålet er godt det, med tanke på artikkelen.

Jeg tenkte litt at røyking også er en slags forrurensning, så derfor ser jeg litt sammenheng med tanke på økt risiko. Jeg vet at det er mest genetisk betinget da, men at man øker sjansene enda mer om man i tillegg røyker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...