Gå til innhold

Burde jeg holde meg unna dol nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg frisk og burde fokusere på andre ting.  Men likevel havner jeg alltid på dol.  Klarer ikke å venne meg av med det.  Har brukt dol for råd, støtte og hjelp i mange år.  Det er også sosialt, og veldig lett å spør andre både når det gjelder sykdom og andre ting jeg lurer på  Så hvis jeg kan begrense meg kan jeg ha mye nytte av det videre.  Men det er vel der problemet egentlig ligger.

Når du har problemer med å begrense deg skal du helt avstå fra bruken av det, eller skal du jobbe videre med å lære deg det.  Jeg har alltid vært slik også når det gjelder andre ting. 

Til slutt.  Er det noen som kjenner seg igjen, eller er det bare jeg som er slik?

Bella Dotte
Skrevet

Fora kan være veldig avhengighetsskapende. Det er jo sosialt, og man er samtidig skjermet. Jeg sliter ofte med å bryte av når jeg skal gjøre noe annet, tilogmed når det er noe jeg gleder meg til.

Skrevet

Godt råd:

Diskuter konkrete medisinske problemstillinger med legen din og ingen andre. Ikke ta opp medisinske problemstillinger her når du kan spørre legen din. Og ikke spør om forsikringer.

Det er som regel veldig positivt å hjelpe andre, men som jeg "kjenner" deg føler jeg at du kanskje litt for ofte blir gående og lure på tvetydige svar, osv. Det tyder kanskje på at du tar dette litt for alvorlig.

Kommer du hit av angst eller interesse? Ofte et sentralt spørsmål å stille seg.

Skrevet

Godt råd:

Diskuter konkrete medisinske problemstillinger med legen din og ingen andre. Ikke ta opp medisinske problemstillinger her når du kan spørre legen din. Og ikke spør om forsikringer.

Det er som regel veldig positivt å hjelpe andre, men som jeg "kjenner" deg føler jeg at du kanskje litt for ofte blir gående og lure på tvetydige svar, osv. Det tyder kanskje på at du tar dette litt for alvorlig.

Kommer du hit av angst eller interesse? Ofte et sentralt spørsmål å stille seg.

Når det gjelder medisinske problemstillinger er det vel der jeg har hatt mest nytte av dol.  NHD er veldig flink på det, og det er nok på grunn av det at jeg nå får medisiner som ser ut til å holde meg frisk.  Ikke alltid legene er like flinke når det gjelder kombinasjon av flere medisiner.

Du skriver at jeg blir gående og lure på tvetydige svar:  Virker det slik ennå, eller vet du hvilke nick jeg brukte før? Jeg føler selv at det går bedre nå. Men jeg grubler nok mye ennå.

Skrevet

Når det gjelder medisinske problemstillinger er det vel der jeg har hatt mest nytte av dol.  NHD er veldig flink på det, og det er nok på grunn av det at jeg nå får medisiner som ser ut til å holde meg frisk.  Ikke alltid legene er like flinke når det gjelder kombinasjon av flere medisiner.

Du skriver at jeg blir gående og lure på tvetydige svar:  Virker det slik ennå, eller vet du hvilke nick jeg brukte før? Jeg føler selv at det går bedre nå. Men jeg grubler nok mye ennå.

Vel,

Det jeg setter pris på med DOL er at dr. Dahl har litt "baller" i svarene sine. F.eks på Lommelegen vil man stort sett få til svar at du må gå til fastlegen (eventuelt samme budskap pakket inn i en del dilldall). Så kan man spørre om det er noe vits i å bruke 249 kroner og tre dager ventetid på å få høre at du likevel må dra til fastlegen.

Men likevel: Et besøk her kan ikke under noen omstendighet erstatte et besøk hos legen. Problemet blir jo veldig ofte det å "ri flere hester samtidig". Uansett hvor bra svaret du får er, så er det ikke nødvendigvis konsistent med behandlingsopplegget til legen din.

Men, eksempel på et spørsmål man gjerne kan stille her, etter min mening:

Jeg har diagnosen X. Hva er din mening i hvordan den skal behandles?

Jeg er i livssituasjon X. Er det noen som har råd?

Eksempel på et spørsmål man kanskje ikke bør stille:

Jeg har symptom X og legen min har stilt diagnose X. Er det virkelig det jeg lider av?

Altså, sånne "second opinions" på diagnoser har lite for seg å gjøre på nett.

stjernestøv
Skrevet

Nå er jeg frisk og burde fokusere på andre ting.  Men likevel havner jeg alltid på dol.  Klarer ikke å venne meg av med det.  Har brukt dol for råd, støtte og hjelp i mange år.  Det er også sosialt, og veldig lett å spør andre både når det gjelder sykdom og andre ting jeg lurer på  Så hvis jeg kan begrense meg kan jeg ha mye nytte av det videre.  Men det er vel der problemet egentlig ligger.

Når du har problemer med å begrense deg skal du helt avstå fra bruken av det, eller skal du jobbe videre med å lære deg det.  Jeg har alltid vært slik også når det gjelder andre ting. 

Til slutt.  Er det noen som kjenner seg igjen, eller er det bare jeg som er slik?

Jeg er og avhengig av dol, ser ikke noe galt i det for vi gjør jo ikke noe galt om vi skriver her :)

Skrevet

issomethingwrong :)

Jeg liker også at dr. Dahl viser "baller" i svarene :)

(Jeg skrev først at jeg også likte "ballene" til dr. Dahl, men det ble egentlig helt feil å si :) )

Jeg liker også de litt tydelige og noen gang meget klare svarene : ) 

Skrevet

Toyan,

Jeg trenger ikke holde deg unna dol. Blir du opptatt med annet interessant, så skjer det av seg selv. Du har jo venner her og vært her lenge.

Skrevet

Jeg er og avhengig av dol, ser ikke noe galt i det for vi gjør jo ikke noe galt om vi skriver her :)

Enig i det.  Men det blir ikke bare skriving men også mye lesing, så det går jo litt mye tid på dol da.  Men jeg må vel bare lære å begrense det, for jeg har ikke lyst til å forlate dol heller.

stjernestøv
Skrevet

Enig i det.  Men det blir ikke bare skriving men også mye lesing, så det går jo litt mye tid på dol da.  Men jeg må vel bare lære å begrense det, for jeg har ikke lyst til å forlate dol heller.

Leser mye jeg og, burde kanskje begrense meg men.........nei ;)

Skrevet

Vel,

Det jeg setter pris på med DOL er at dr. Dahl har litt "baller" i svarene sine. F.eks på Lommelegen vil man stort sett få til svar at du må gå til fastlegen (eventuelt samme budskap pakket inn i en del dilldall). Så kan man spørre om det er noe vits i å bruke 249 kroner og tre dager ventetid på å få høre at du likevel må dra til fastlegen.

Men likevel: Et besøk her kan ikke under noen omstendighet erstatte et besøk hos legen. Problemet blir jo veldig ofte det å "ri flere hester samtidig". Uansett hvor bra svaret du får er, så er det ikke nødvendigvis konsistent med behandlingsopplegget til legen din.

Men, eksempel på et spørsmål man gjerne kan stille her, etter min mening:

Jeg har diagnosen X. Hva er din mening i hvordan den skal behandles?

Jeg er i livssituasjon X. Er det noen som har råd?

Eksempel på et spørsmål man kanskje ikke bør stille:

Jeg har symptom X og legen min har stilt diagnose X. Er det virkelig det jeg lider av?

Altså, sånne "second opinions" på diagnoser har lite for seg å gjøre på nett.

Jeg går til en lege som bare har sett den friske siden min.  Jeg begynte på medisiner før jeg begynte hos ham.  Så endring i behandlingen har gått på forslag fra meg etter råd på dol. Så for meg har det vært positivt å få råd når det gjelder behandlingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...