Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ei "jente" på 52 år som sliter med å gå opp i vekt. Enda jeg spiser som en "Hest" Går jeg likevel ned :-( Er passe aktiv, det jeg kan i forhold til mine sykdommer. Er reumatiker b.l.a..Så det begrenser seg hva jeg kan gjøre. Men nå har min lege anntydet at det er noe med stoff skiftet mitt og tatt en del prøver i forhold til dette. Men kan du forklare meg hva "stoff skifte " har med mine plager å gjøre. Er forøvrig mye slapp og har lite energi. Samt at jeg har brått begynt å føle mye uro og angst. Kan du gjøre meg litt klokere om dette emne, så blir jeg litt mindre engstlig...Kanskje !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392991-vekt-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Hei Linnetta!
Jeg kan nok ikke svare med sikkerhet hvorfor vekten din stadig blir mindre til tross for at du angir at du spiser mye. Normalt er det jo slik at energi inn er lik energi ut. Det betyr at en med mye fysisk tungt arbeid bruker mye energi og må derfor ta inn mye mat/energi i løpet av dagen for ikke å gå ned i vekt. Har man i tillegg mye muskler så vet vi at muskelceller bruker langt mer energi enn fettceller. De fleste overvektige har gjerne mye fettceller i forhold til muskulatur og ofte stillesittende arbeid som lett fører til at man tar inn litt for mye energi i forhold til forbrukt energi og dermed videre vektoppgang. Vi hører ofte i forbindelse med vektproblemer at man enten har for høyt eller lavt stoffskifte som årsak til vektøkning og vekttap, men det er normalt misforstått og sjelden en viktig årsak.
Stoffskifte kan du si er den energien som skal til for å holde kroppen i gang og kalles det passive stoffskifte med samme energiforbruk hver dag. Dersom stoffskifte er for lavt eller for høyt har nok det en begrenset effekt på vekten. Stoffskifteplager er en hyppig lidelse som legen din sikkert har god kunnskap om. Det kan være at den uro og slapphet du har merket kan ha sammenheng med ditt stoffskifte og som legen din derfor kan hjelpe deg med. Dersom ditt vekttap har startet nå i den senere tid så vil jeg foreslå at du ber fastlegen om undersøkelser utover stoffskifte for å finne mer ut av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392991-vekt-problemer/#findComment-3482992
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...