Gå til innhold

ulike dimensjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med meg?

Mareritter om natta. Våkner av at jeg roper av angst. Drømte i natt at jeg er død. Jeg var i en mørk skog og d var døden.

Hele dag har jeg gått rundt og følt at noe har skurret. Men d ble skikkelig ille for en time siden. Plutselig følte jeg at noe var helt fundamentalt galt! Og drømmen kom liksom inn i virkeligheten. Men så begynte jeg å lure på hva som egentlig er virkelig. Og jeg begynte å føle at d er sant at jeg er død. Alt rundt meg er kulisser. Mennesker er dukker. Jeg er i en annen dimensjon. Død men ikke død..

Hva har skjedd med meg i dag? Hva er dette?

Anonymous poster hash: 848c3...e12

stjernestøv
Skrevet

Hva skjer med meg?

Mareritter om natta. Våkner av at jeg roper av angst. Drømte i natt at jeg er død. Jeg var i en mørk skog og d var døden.

Hele dag har jeg gått rundt og følt at noe har skurret. Men d ble skikkelig ille for en time siden. Plutselig følte jeg at noe var helt fundamentalt galt! Og drømmen kom liksom inn i virkeligheten. Men så begynte jeg å lure på hva som egentlig er virkelig. Og jeg begynte å føle at d er sant at jeg er død. Alt rundt meg er kulisser. Mennesker er dukker. Jeg er i en annen dimensjon. Død men ikke død..

Grensepsykose?

AnonymBruker
Skrevet

Grensepsykose?

Er litt usikker på hva grensepsykose er? Har ingen psykoselidelse, men har hatt veldig mange traumer...har for øvrig epuf..

stjernestøv
Skrevet

Er litt usikker på hva grensepsykose er? Har ingen psykoselidelse, men har hatt veldig mange traumer...har for øvrig epuf..

Bare kjente meg igjen i det du skriver og jeg har en psykoselidelse, grensepsykose er vel når du blander drøm og virkelighet.

AnonymBruker
Skrevet

Bare kjente meg igjen i det du skriver og jeg har en psykoselidelse, grensepsykose er vel når du blander drøm og virkelighet.

Ok...takk for svar..har mange ganger lurt på hva grensepsykose er for noe og om jeg kan ha d. Har tatt mye seroquel nå. Håper det vil hjelpe...

Skrevet

Hva skjer med meg?

Jeg lærte en gang om drømmer av en drømmeforsker som skrev bok, Jon Tolaas. Foruten drømmefaser med ulik dyp søvn, så underviste han i hvordan hjernen så ut til å slippe ut og fram fra vår underbevissthet det som ikke er lagret godt og som vi har slitt med. (Bevisst eller ubevisst.) Han sa at noen mnd. etter kriser i livet, når vi slapper av og det er trygt rundt oss, så kommer mareritt fram. Et sunnhetstegn på helbredelsesprosess, men selvsagt meget ubehagelig også.

Han sa at det å tyde slikt var vanskelig. Han hadde drømmegrupper flere steder i Europa som skrev ned drømmer osv.. Noen drømmer tilhører vekst og pubertet. Han sa at sanndrømming nesten ikke eksisterer og er nede i en liten prosent. Det han sa var hovedpoenget med drømmer og mareritt, var å få tak i følelsene og tenke på noe gjenkjennbart  fra hverdagen som ikke var bearbeidet. På en måte blir vi hjemsøkt av egen slurv kanskje, om å tenke på et vi ikke helt orker å forholde oss til. For meg fungerer det å tenke gjennom vonde drømmer og få tak i følelsene fra hverdagen. Og som regel er det ting jeg har sluttet å tenke på, og som må lagres på et viss.

Det er hva jeg lærte og som jeg mener har fungert i mitt liv. Så er det mange år siden jeg hadde han som lærer på videregående i psykologi valgfag. Kanskje ville han forklart ting annerledes i dag.

Han kom med ny forskning i sin tid. Forandret søvnfasene til å være oppe ved nesten våken tilstand på en søvnkurve, framfor nederst i søvnkurvenes daler.

Jeg lærte vel egentlig å bli modig til å tenk gjennom det som var ubehagelig og fortrengt, så det ble lagret på et sted det hørte hjemme.

Han laget program om

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte en gang om drømmer av en drømmeforsker som skrev bok, Jon Tolaas. Foruten drømmefaser med ulik dyp søvn, så underviste han i hvordan hjernen så ut til å slippe ut og fram fra vår underbevissthet det som ikke er lagret godt og som vi har slitt med. (Bevisst eller ubevisst.) Han sa at noen mnd. etter kriser i livet, når vi slapper av og det er trygt rundt oss, så kommer mareritt fram. Et sunnhetstegn på helbredelsesprosess, men selvsagt meget ubehagelig også.

Han sa at det å tyde slikt var vanskelig. Han hadde drømmegrupper flere steder i Europa som skrev ned drømmer osv.. Noen drømmer tilhører vekst og pubertet. Han sa at sanndrømming nesten ikke eksisterer og er nede i en liten prosent. Det han sa var hovedpoenget med drømmer og mareritt, var å få tak i følelsene og tenke på noe gjenkjennbart fra hverdagen som ikke var bearbeidet. På en måte blir vi hjemsøkt av egen slurv kanskje, om å tenke på et vi ikke helt orker å forholde oss til. For meg fungerer det å tenke gjennom vonde drømmer og få tak i følelsene fra hverdagen. Og som regel er det ting jeg har sluttet å tenke på, og som må lagres på et viss.

Det er hva jeg lærte og som jeg mener har fungert i mitt liv. Så er det mange år siden jeg hadde han som lærer på videregående i psykologi valgfag. Kanskje ville han forklart ting annerledes i dag.

Han kom med ny forskning i sin tid. Forandret søvnfasene til å være oppe ved nesten våken tilstand på en søvnkurve, framfor nederst i søvnkurvenes daler.

Jeg lærte vel egentlig å bli modig til å tenk gjennom det som var ubehagelig og fortrengt, så det ble lagret på et sted det hørte hjemme.

Han laget program om

Høres interessant ut det. Han har ikke skrevet noe om mareritt som blir med inn i våken tilstand?

stjernestøv
Skrevet

Ok...takk for svar..har mange ganger lurt på hva grensepsykose er for noe og om jeg kan ha d. Har tatt mye seroquel nå. Håper det vil hjelpe...

Jeg og tolket det som ulike dimensjoner forresten.

Skrevet

Til AnonymBruker,

Det som grenser over i psykiatri vet jeg ikke om han har skrevet noe om.

Det vi lærte var at våre hjerner ønsker å rydde opp i ulagrede tanker. En hjelp til å forstå egne følelser.

Det er ikke innholdet i drømmen som er budskapet. På grunn av flere drømmeperioder, så hopper innholdet fra situasjon, sted og til andre folk. Handlingen kan jo være rene krimmen og eller annet, men det er frykten/følelsene som en har i drømmen en må tenke på om har i det virkelige liv.

Så finnes det noen drømmer vi alle drømmer pga. pubertet eller voksing. Falle utfor et stup og våkne. Finne seg selv i skolegården uten truse under skjørtet og være redd for det andre ikke kan se..  

Mange drømmer er like i så måte.

Etter kriser, ekteskapsbrudd, vonde tider, så tar det altså en viss tid, så kommer "verken" ut i mareritt.

Kanskje NHD har viktig tilleggsinformasjon for når mareritt og vonde saker som du nevner, er noe helt annet enn hva jeg skriver om. Medisiners virkning og psykisk plager vet jeg ingen ting om i denne sammenheng.  

AnonymBruker
Skrevet

Til AnonymBruker,

Det som grenser over i psykiatri vet jeg ikke om han har skrevet noe om.

Det vi lærte var at våre hjerner ønsker å rydde opp i ulagrede tanker. En hjelp til å forstå egne følelser.

Det er ikke innholdet i drømmen som er budskapet. På grunn av flere drømmeperioder, så hopper innholdet fra situasjon, sted og til andre folk. Handlingen kan jo være rene krimmen og eller annet, men det er frykten/følelsene som en har i drømmen en må tenke på om har i det virkelige liv.

Så finnes det noen drømmer vi alle drømmer pga. pubertet eller voksing. Falle utfor et stup og våkne. Finne seg selv i skolegården uten truse under skjørtet og være redd for det andre ikke kan se..

Mange drømmer er like i så måte.

Etter kriser, ekteskapsbrudd, vonde tider, så tar det altså en viss tid, så kommer "verken" ut i mareritt.

Kanskje NHD har viktig tilleggsinformasjon for når mareritt og vonde saker som du nevner, er noe helt annet enn hva jeg skriver om. Medisiners virkning og psykisk plager vet jeg ingen ting om i denne sammenheng.

Takk for at du delte denne kunnskapen med meg. Tror jeg skal lese litt om dette for å forstå bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...